آموزش نورپردازی خارجی در تری دی مکس + اسکچاپ

چطوری تو تری دی مکس با Vray، ویوهای بیرون رو عالی بگیری؟ (رازش اینه!) 🏞️

view camera setup

سلام به همه هنرمندان سه بعدی! 😊 اگه شما هم مثل من، کلی وقت گذاشتید روی یه صحنه بیرون (Exterior) کار کردید اما تو رندر آخر، حس کردید یه چیزی کمه… یا نورش بده یا کلا عمق تصویر بهم ریخته، پس این مقاله دقیقا برای شماست! امروز میخوایم یه راز مهم رو با هم یاد بگیریم: “تنظیم دوربین برای ویوگیری حرفهای از صحنههای خارجی”.

این آموزش رو به زبان خودمونی براتون آماده کردم که بدونین دقیقا چیکار باید بکنین. پس بندازید کنار هم و بریم سراغ اصل مطلب!

۱. اول از همه: دوربین Vray Physical Camera رو فراخوانی کن!

خب، قدم اول که واضحه. برید تو تب Create > Cameras و از لیست، VRayPhysicalCamera رو انتخاب کنید. این دوربین، مثل دوربینهای واقعی دنیاست و میتونین همه چیز رو از دیافراگم گرفته تا سرعت شاتر تنظیم کنین.

  • نکته کلیدی: برای صحنه های بیرون، معمولا یه Focal Length بین ۲۰mm تا ۳۵mm عالیه. این رنج، هم فضای بیشتری رو نشون میده هم کمتر دچار اعوجاج (Distortion) میشه.

۲. تنظیمات اصلی دوربین: اینجا جادو اتفاق میافته! ✨

باز کردن پنجره تنظیمات دوربین که دیگه بلدین؟ حالا بریم سراغ مهمترین قسمتها:

  • f-number (دیافراگم): برای فضای باز و روشن، این مقدار رو بالاتر بذارین (مثلا ۸ تا ۱۶). چرا؟ چون عمق میدان (Depth of Field) بیشتر میشه و تقریبا همه صحنه واضح و شارپ به نظر میرسه. اگه میخواین پسزمینه محو بشه (مثلا برای نماهای کلوزآپ)، این عدد رو پایین بیارین (مثلا ۱.۸ تا ۴).

  • Shutter Speed (سرعت شاتر): برای رندرهای معماری بیرون، یه عدد متوسط مثل ۱/۱۰۰ یا ۱/۲۰۰ عالیه. اینطوری حرکت ابرها یا آب یه کمی تار میشه و طبیعیتر به نظر میرسه.

  • ISO (حساسیت سنسور): این رو هم تا جای ممکن پایین نگه دارین (مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰). هرچی ISO بالاتر باشه، نویز تصویر شما بیشتر میشه! 🙅‍♂️

۳. حقه ی خفن: استفاده از White Balance 🎨

یادتون نره! Vray Physical Camera یه گزینه به نام White Balance داره. برای صحنههای بیرون، معمولا بهتره این رو روی حالت Daylight یا یه مقدار خنک (مثلا ۶۵۰۰) تنظیم کنین. این کار به رندر شما یه حس هوای تازه و تمیز میده.

۴. ترکیب! قاببندی رو فراموش نکن!

دوربین شما هرچقدر هم حرفهای باشه، اگه ترکیب خوبی نداشته باشه، رندر خفنی نمیشه! سعی کنین از قانون یکسوم (Rule of Thirds) استفاده کنین. خط افق رو دقیقا تو وسط صفحه نذارین؛ یا یه کم بالاتر یا پایینتر. اینطوری تصویر پویاتر میشه

انتخاب بهترین ویو برای رندر نهایی view camera setup

در قسمت اول این آموزش به تنظیم های اولیه  کادر رندر Vray ، انتخاب دوربین مناسب برای رندر خارجی، آموزش View گیری و نوع نور مناسب برای Vray و …  میپردازیم:

در این آموزش از دوربین Walkthrough Camera و نور غروب خورشید(Sunlight System) برای نورپردازی ، استفاده میکنیم.نور daylight system گزینه مناسبی برای نورپردازی صحنه است زیرا حتی اگر از  رنگ ها و شیدرهای ساده استفاده کنیم،یک رندر واقعی ایجاد میکند و همچنین تنظیم آن بسیار ساده است.همیشه به یاد داشته باشید که هرچقدر تنوع متریال ها کم تر و ساده تر باشند، زمان رندر کم تری خواهیم داشت.

کلیدهای میان بر دوربین واک ثرو Walkthrough Camera :

Walkthrough Camera

نکاتی که برای  View گیری باید بدانید:

1- زاویه قرار دادن نور  را طوری انتخاب کنید تا روی  نمای ساختمان ایجاد سایه کند و افکت زیبایی بسازید. رندر زیر فقط یا یک متریال ساده سفید است!

HD view Cameras 3ds max
از دوربین با لنزهای مختلف و تناسب کادر رندر را متفاوت انتخاب کنید. مانند تناسبات مربع، یا عریض HD.

2- همیشه به مرکز دوربین  و جایی که روی آن تاکید کردید،دقت کنید وجایی  که تصویر تمام میشود.سعی کنید یک قطعه کامل از ساختمان را نشان دهید نه یک منطقه گنگ و نامفهوم:

view camera setup
View گیری از زوایای مورب، و کادر بندی درست که کل صحنه را پوشش بدهد

3- ورودی ساختمان مکان خوبی برای View گیری است.زیرا میتواند مکان قرار گیری برای  آبجکت پرسوناژ انسان 2بعدی و یا پرسوناژ 3بعدی انسان و تعریف فضا باشد.

انتخاب زاویه دوربین Vray

4- زاویه ها و دید انسانی، زیبا هستند اما برای تنوع در پوستر معماری تان، از دیدهای پرنده و زوایای هیجان انگیز استفاده کنید.

Scenes Composition Cameras
از دوربین با لنزهای مختلف و تناسب کادر رندر را متفاوت انتخاب کنید. مانند تناسبات مربع، یا عریض HD.

5- اغراق در نشان دادن زاویه ها و رندر غیر90 درجه، نتیجه زیبایی میدهد.حتما امتحان کنید.

انتخاب زاویه دوربین Vray
نکته ها و ترفند هاي مفید و کاربردي 3d max

شخصا به همه دوستان توصیه میکنم که برای View گیری وقت بگذارید.شما زحمت طراحی، نورپردازی و متریال و … را کشیده اید.کارتان را با انتخاب زاویه های بی جان،دست و پا شکسته و بی ربط خراب نکنید.

در این درس ، دوربین گذاری در مکس و دوربین فیزیکال مکس 2026 را با هم برسی کردیمدر درس های آینده ، آموزش رندر گرفتن چند صحنه یا چند دوربین به وسیله Video Post ، آشنایی با دوربین وی ری و … را تمرین خواهیم کرد. پس با من همراه باشید تا تنظیمات vray physical camera را هم برسی کنیم.

تجارب و توصیه های خود را با ما در میان بگذارید.خوشحال میشویم. 

حرف آخر

خب دوستان، همین! 🤩 با رعایت همین نکات به ظاهر ساده ولی حیاتی، میتونین یه قدم از رقباتون جلوتر باشین و ویوهای بیرونی خفنی خلق کنین که مشتری رو محو خودش کنه.

امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی داشتین یا نکته دیگری به ذهنتون رسید، تو کامنتها برام بنویسین. حتما جواب میدم!

موفق و پرمشتری باشید! 🙌

نمایش بیشتر
telegram

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا