لیست کامل ابزارهای تری دی مکس (10 ابزار پرکاربرد)
در این مقاله شما را با 10 مورد از پرکاربردترین ابزارهای تری دی مکس آشنا می کنم. 3ds max نرم افزار فوق العاده کارامد برای مدلسازی، متریال دهی، کاراکتر سازی و ریگ، نورپردازی و رندر است وبرای استفاده از قدرت آن، باید رابط کاربری و و ابزارهای تری دی مکس را به خوبی آموزش ببینید.
ابزارهای تری دی مکس
3ds Max، یک نرمافزار پیشرو برای مدلسازی سهبعدی، انیمیشن و رندرینگ، مورد علاقه معماران، طراحان و انیماتورها است. تسلط بر ابزارهای آن میتواند پروژههای شما را به سطح جدیدی برساند. در اینجا به بررسی ده ابزار پرکاربرد در 3ds Max میپردازیم، با جزئیاتی از کاربردها و رابطهای آنها. 3ds Max یک نرم افزار قدرتمند مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی است که به طور گسترده در زمینه های معماری، ساخت بازی، جلوه های بصری و غیره استفاده می شود.
راهنمای کامل 10 ابزار پرکاربرد در 3ds Max
ابزار تری دی مکس برای حرکت، چرخش و مقیاس (Transform Tools)
این ابزارها برای جابجایی اشیا در صحنه شما ضروری هستند: این ابزارهای اساسی به شما این امکان را می دهند که اشیا را انتخاب کرده و آزادانه در فضای سه بعدی حرکت دهید. شما می توانید اشیا، گروه ها یا حتی کل صحنه ها را انتخاب کنید. ابزار Move با گزینههایی برای حرکت در امتداد محورها، استفاده از شبکهها و چسبیدن به اشیاء دیگر، کنترل دقیقی بر روی موقعیتیابی اشیا ارائه میدهد.
- Move: جابجایی اشیا در محورهای X، Y یا Z.
- Rotate: تنظیمات زاویهای.
- Scale: تغییر اندازه اشیا به صورت نسبی یا در طول محورهای خاص.
این ابزارها در نوار ابزار اصلی قرار دارند و همچنین میتوانید از میانبرهای W برای Move، E برای Rotate و R برای Scale استفاده کنید.
ابزار تری دی مکس برای مدلسازی Editable Poly
ابزارهای گروه مدلسازی سه بعدی (ادیتبل پلی): ابزار geometry یکی از مهمترین ابزارهای برنامه تری دی مکس می باشد. این ابزار به کاربر کمک می کند تا هندسه و اشکال مختلف سه بعدی ایجاد کند. ابزار به صورت یک کره نمایش داده می شود، انتخاب پیش فرض این ابزار، اولیه های استاندارد است. این اولیههای استاندارد ابتداییترین شکلها مانند جعبه، کره، مثلث، خطوط و غیره هستند. علاوه بر این، ابزار هندسه دارای زیرمجموعههایی است که کاربر میتواند تکنیکهای مدلسازی مختلفی مانند NURBS، اشیاء دینامیک، سیستمهای ذرات و Extended Primitives را برای نامگذاری انتخاب کند. چند.
این ابزارها برای دستکاری اشیاء مبتنی بر چند ضلعی بسیار مهم است. ابزارهایی را برای انتخاب، اکسترود کردن، مخروطی کردن، تقسیم بندی و صاف کردن چند ضلعی ها فراهم می کند. می توانید از Edit Poly برای اضافه کردن جزئیات، ایجاد اشکال ارگانیک و تنظیم دقیق مدل های خود استفاده کنید.
مجموعه ابزارهای Editable Poly کنترل گستردهای برای مدلسازی اشیا فراهم میکند. شامل:
- Vertex: ویرایش نقاط فردی.
- Edge: تنظیم لبهها بین نقاط.
- Polygon: اصلاح سطح اشیا.
Editable Poly با تبدیل اشیا (مانند جعبهها) به چندضلعیهای قابل ویرایش فعال میشود.
ابزار تری دی مکس برای ترسیم خط Spline
ابزارهای ترسیم و ویرایش خطوط دو بعدی (اسپیلاین) : این ابزار به عنوان یک نماد شکل نشان داده می شود و می تواند برای ایجاد و ترسیم چندین شی 2 بعدی مانند مربع، دایره، مستطیل و غیره استفاده شود. این ابزار به سازنده اجازه می دهد تا اشکال 2ds را ایجاد کند که در صورت تمایل سازنده می توانند به هندسه 3ds تبدیل شوند.
اسپلاینها برای ایجاد منحنیهای دوبعدی استفاده میشوند که میتوانند به اشکال سهبعدی تبدیل شوند. ابزارهای معمولی اسپلاین شامل:
- Line: رسم مسیرهای مستقیم یا منحنی.
- Circle و Rectangle: ایجاد اشکال پایه.
- Attach: ترکیب چندین اسپلاین به یک.
اسپلاینها از پانل Create تحت گزینه Shapes قابل دسترسی هستند.
ابزار تری دی مکس برای متریال سازی Material Editor
این رابط به شما امکان می دهد موادی را برای اشیاء خود ایجاد و ویرایش کنید. شما می توانید ویژگی های مواد مانند رنگ، بافت، بازتاب و شفافیت را تعریف کنید. ویرایشگر مواد طیف گسترده ای از گزینه ها را برای ایجاد مطالب واقعی و بصری جذاب ارائه می دهد.
ویرایشگر مواد، بافتها را به مدلهای شما اختصاص داده و شخصیسازی میکند. ویژگیها شامل:
- Standard and Physical Materials: تعریف ظاهر اشیا.
- Node-Based Editor: کاربران پیشرفته میتوانند مواد پیچیدهای با اتصال نودها ایجاد کنند.
میانبر: با فشار دادن M ویرایشگر مواد باز میشود.
ابزار تری دی مکس برای مدیریت مودیفایر ها Modifier Stack
اینجا جایی است که شما اصلاح کننده ها را روی اشیاء خود اعمال و مدیریت می کنید. اصلاح کننده ها جلوه های ویژه ای هستند که شکل، ظاهر و رفتار اجسام را تغییر می دهند. پشته اصلاح کننده به شما امکان می دهد چندین اصلاح کننده را ترکیب کنید و ترتیب و تأثیر آنها را بر روی شی کنترل کنید.
مدیفایرها روشهای غیرتخریبی برای تغییر اشیا هستند. مدیفایرهای پرکاربرد شامل:
- Bend: اعمال انحنا.
- TurboSmooth: صاف کردن سطوح برای رندرهای با کیفیت بالا.
- UVW Map: کنترل نحوه اعمال بافتها.
Modifier Stack در پانل سمت راست قرار دارد.
ابزار تری دی مکس برای برای ترکیب احجام Boolean
عملیات بولین به شما امکان میدهد اشیا را ترکیب یا از هم کم کنید تا اشکال پیچیدهای ایجاد کنید. حالتها شامل:
- Union: ترکیب دو شیء.
- Subtract: حذف شکل یک شیء از دیگری.
- Intersect: نگه داشتن بخش همپوشانی دو شیء.
ابزارهای بولین در پانل Geometry تحت Compound Objects یافت میشوند.
ابزار تری دی مکس برای نورپردازی
این ابزار به شما اجازه می دهد تا انواع مختلفی از نورها از جمله چراغ های جهت، نقطه ای، نقطه ای و ناحیه ای ایجاد کنید. نورپردازی نقش مهمی در ایجاد حال و هوا و واقع گرایی صحنه شما دارد. می توانید شدت نور، رنگ و سایه ها را تنظیم کنید تا به جلوه های نوری مورد نظر برسید. نورپردازی لحن و واقعگرایی صحنه شما را تعیین میکند. ابزارها شامل:
- Standard Lights: نورهای Omni، Spot و Directional.
- Photometric Lights: شبیهسازی نورپردازی دنیای واقعی.
- HDRI Maps: افزودن نورپردازی محیطی برای جلوههای واقعی.
از پانل Create تحت گزینه Lights قابل دسترسی است.
ابزار تری دی مکس برای دوربین
این ابزار به شما اجازه می دهد تا در صحنه خود دوربین ایجاد کنید. دوربین ها دیدگاهی را که صحنه از آن رندر می شود را مشخص می کند. می توانید پارامترهای دوربین مانند فاصله کانونی، میدان دید و عمق میدان را برای دستیابی به جلوه های بصری دلخواه تنظیم کنید. این ابزار شامل نورهای مختلفی است که عبارتند از Free direct، Target direct، Omni Lights و Target spot. این نورها در حالت رندر یا هنگام رندر صحنه توسط کاربر قابل مشاهده است.
دوربینها دیدگاههای رندر را تعریف میکنند. ابزارها شامل:
- Physical Camera: شبیهسازی تنظیمات دوربین دنیای واقعی.
- Target and Free Camera: انعطافپذیری در موقعیت و تمرکز.
دوربینها از پانل Create تحت گزینه Cameras ایجاد میشوند.
ابزار تری دی مکس برای تنظیمات رندر
این کادر محاورهای به شما امکان میدهد تنظیمات رندر مانند موتور رندر، وضوح خروجی، فرمت تصویر و anti-aliasing را پیکربندی کنید. همچنین می توانید کیفیت و سرعت رندر را با تغییر پارامترهای مختلف تنظیم کنید.
رندرینگ صحنه سهبعدی شما را به یک تصویر یا انیمیشن دوبعدی تبدیل میکند. تنظیمات کلیدی شامل:
- Render Engines: V-Ray، Arnold یا Mental Ray.
- Output Settings: تعریف رزولوشن و نوع فایل.
- Sampling Controls: تنظیم کیفیت در مقابل سرعت.
با فشار دادن F10 به گفتگوی Render Setup دسترسی پیدا کنید.
ابزار تری دی مکس برای انیمیشن سازی
این پنجره هاب مرکزی برای متحرک سازی اشیا در 3ds Max است. آهنگ های انیمیشن را برای ویژگی های شیء مختلف مانند موقعیت، چرخش و مقیاس نمایش می دهد. میتوانید این ویژگیها را برای ایجاد انیمیشنهای صاف و واقعگرایانه کادربندی کنید.
ابزارهای انیمیشن صحنهها را زنده میکنند. ویژگیهای کلیدی شامل:
- Auto Key: ضبط خودکار حرکات.
- Dope Sheet: تنظیم زمانبندی و کیفریمها.
- IK Solvers: ایجاد حرکات واقعی برای استخوانها.
از منوی Animation یا تایملاین قابل دسترسی است.
چند ابزار در 3ds Max وجود دارد؟
ارائه تعداد دقیق ابزارها در 3ds Max غیرممکن است. 3ds Max دارای مجموعه وسیعی از ابزارها است که شامل موارد زیر است:
- رندرینگ : ایجاد تصاویر و انیمیشن های با کیفیت بالا.
- تکسچر و شیدر: به کار بردن مواد و بافت روی اشیا.
- انیمیشن: متحرک سازی اشیا، شخصیت ها و دوربین ها.
- مدل سازی: ایجاد و دستکاری اشیاء سه بعدی (اولیه، خطوط، چند ضلعی و غیره)
- اسکریپت و پلاگین ها: گسترش عملکرد 3ds Max با اسکریپت ها و افزونه های سفارشی.
چگونه ابزارها را در 3ds Max نشان دهیم؟
به طور کلی به 3 دسته تقسیم میشوند:
1- نوار ابزار ها Toolbars اغلب ابزارهای مورد استفاده در نوار ابزار سازماندهی می شوند.
شما می توانید این نوار ابزار را با افزودن، حذف و تنظیم مجدد دکمه ها سفارشی کنید.برای مخفی/ نشان دادن toolbar ها به این مسیر بورید Customize > Toolbars و نوار ابزار مورد نظر را علامت بزنید.
2- پنل فرمان (پنجره اصلی سمت راست تری دی مکس) Command Panel:
- پنل فرمان دسترسی به بسیاری از ابزارها و مودیفایر ها را فراهم می کند.
- با فشار دادن می توانید به آن دسترسی پیدا کنید Alt+W.
3-منو های چهارگانه Quad Menus:
-
- برای دسترسی به منوهای چهارگانه حساس به متن، روی یک شی یا در پنجره نمایش کلیک راست کنید.
- این منوها دسترسی سریع به دستورات مربوطه را برای آیتم انتخاب شده ارائه می دهند.
چگونه ابزارها را در 3ds Max ریست کنیم؟
-
نحوه ریست کردن نوار ابزار و برگرداندن به تنظیمات اولیه Resetting Toolbars:
- به این مسیر بروید Customize > Toolbars.
- روی دکمه Reset کلیک کنید تا رابط کاربردی (toolbar layout) تری دی مکس ریست شود.
-
نحوه ریست کردن ابزار تری دی مکس برگرداندن به تنظیمات اولیه Resetting Tool Settings:
- ریست کردن هر نوار ابزار، روش خودش را دارد
- برای ریست کرن هر ابزار، اینکار رو انجام بدید:
- به پنجره تنظیمات ابزار (معمولاً از طریق گزینه های ابزار) دسترسی پیدا کنید.
- به دنبال دکمه یا گزینه “Reset” برای بازیابی مقادیر پیش فرض باشید.
چگونه در 3ds Max نوار ابزار سفارشی ایجاد کنیم؟
3ds Max گزینه های سفارشی سازی گسترده ای را ارائه می دهد. منوها و گزینهها را کاوش کنید تا طیف وسیعی از ابزارها و نحوه سفارشیسازی مؤثر فضای کاری خود را کشف کنید.
- به این مسیر بروید Customize > Toolbars.
- روی دکمه New کلیک کنید تا نوار ابزار جدید ساخته بشود.
- برای toolbar جدیدتان یک اسم انتخاب کنید
- با کلیک و درگ، ابزار مورد نظرتان را از لیست ابزارهای Customize به نوار ابزاری گه ساخته اید بیارید
- همچنین میتونید برای منو و ابزارهایی که ساخته اید زیر منو ایجاد کنید تا راحت تر داسته بندی بشوند
- برری تغییر اندازه یا جابه جایی نوار ابزار جدیدی که ساخته اید، کافی است گوشه کناری اون رو بگیرید و تغییرش بدید.
نتیجهگیری
نرم افزار 3ds Max مجموعهای قدرتمند از ابزارها ارائه میدهد تا به شما کمک کند تصاویر و انیمیشنهای خیرهکنندهای ایجاد کنید. درک و تسلط بر این ابزارها، جریان کاری شما را ساده کرده و خلاقیت شما را ارتقا میدهد.در نظر داشته باشید که تصاویر یا اسکرینشاتهایی از ابزارهای ذکر شده اضافه کنید تا به صورت بصری خوانندگان را راهنمایی کند. این کار مقاله را جذابتر و برای مبتدیان قابلفهمتر میکند. در این مقاله معرفی مختصری از 10 ابزار ضروری 3ds Max ارائه شده است. با تسلط بر این ابزارها، می توانید به طور موثر گرافیک های سه بعدی خیره کننده ایجاد، مدل سازی، متحرک سازی و رندر کنید.
این یک نمای کلی است. 3ds Max مجموعه گستردهای از ابزارها و ویژگیهای پیشرفته را ارائه میدهد که میتوان با کاوش عمیقتر در سفر مدلسازی سهبعدی خود، آنها را بررسی کرد.امیدوارم این مقاله مفید باشد! اگر مایلید هر یک از این ابزارها را با جزئیات بیشتری بررسی کنید، به من اطلاع دهید.