رندر تری دی مکس | آموزش رندر گرفتن در تری دی مکس + فیلم
در این مقاله آموزش رندر گرفتن در تری دی مکس با دو متور رندر محبوب (Corona – Vray) را برای رندر های ثابت و رندر های انیمشن را خواهیم داشت. همچنین نحوه رندر در 3ds Max و Chaos Vantage را هم به شما توضیح میدهم.
آموزش رندر تری دی مکس
3ds Max یک نرم افزار عالی و محبوب برای رندرگیری است. به ویژه در زمینه های معماری، توسعه بازی و انیمیشن و غیره. در اینجا دلایل زیادی وجود دارد که چرا 3ds Max یک انتخاب فوق العاده است.
- موتور رندر قدرتمند: 3ds Max با رندر داخلی خود ارائه می شود، اما از طیف گسترده ای از موتورهای رندر شخص ثالث مانند V-Ray، Arnold، Corona Renderer و Redshift نیز پشتیبانی می کند. این موتورها استاندارد صنعتی هستند و به دلیل نتایج باکیفیت و ویژگی های پیشرفته خود شناخته شده اند. که خروجی های با کیفیت بالایی ارائه می دهند.
- گزینه های رندر همه فن حرف: شما کنترل گسترده ای بر تنظیمات رندر دارید که به شما امکان می دهد تصاویر خود را برای نیازهای خاص تنظیم کنید. این شامل تنظیم نمونه برداری، حذف نویز و سایر پارامترها برای دستیابی به سطح مطلوب واقع گرایی و عملکرد است.
- ادغام با سایر نرم افزارها: 3ds Max به طور یکپارچه با سایر محصولات Autodesk و ابزارهای استاندارد صنعتی ادغام می شود و گردش کار شما را ساده می کند و امکان همکاری کارآمد را فراهم می کند.
- سیستم مورد نیاز متوسط: رندر در 3ds Max می تواند برای منابع رایانه شما در سطح متوسط سهم قابل انجام باشد و ولی با یک سیستم قدرتمند با کارت گرافیک قوی و رم کافی، میتوانید پروژه ای بسیار سنگین رندرینگ معمای را انجام دهید.
رندر تری دی مکس + ویری ؟
رندر گرفتن در 3ds Max با استفاده از V-Ray یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تصاویر واقعی و با کیفیت بالا است. در ادامه مراحل انجام این کار آورده شده است:
مرحله 1- تنظیم V-Ray بهعنوان موتور رندر
- 3ds Max را باز کنید.
- از منوی بالا به Rendering > Render Setup… بروید یا کلید F10 را فشار دهید.
- در پنجره Render Setup، از قسمت Renderer که در تب “Common” قرار دارد، گزینه V-Ray Renderer را انتخاب کنید.
مرحله 2- آمادهسازی صحنه
نورپردازی
- V-Ray Sun & Sky:
- از V-Ray Sun و V-Ray Sky برای نورپردازی طبیعی محیطهای خارجی استفاده کنید.
- V-Ray Sun را از مسیر Create > Lights > V-Ray به صحنه اضافه کنید. (آسمان بهصورت خودکار به خورشید متصل میشود).
- نورپردازی HDRI:
- برای نورپردازی واقعی، یک HDRI Map را به اسلات Environment (از مسیر Rendering > Environment) اختصاص دهید.
- همچنین میتوانید از V-Ray Dome Light استفاده کرده و HDRI را به اسلات تکسچر آن اضافه کنید.
- نورپردازی داخلی:
- از نورهای V-Ray مانند Rectangle Light برای ایجاد نورهای نرم استفاده کنید.
- نورها را در نزدیکی پنجرهها یا بخشهایی که نیاز به تأکید دارند، قرار دهید.
متریالها
- از V-Ray Materials که در Material Editor در دسترس هستند برای ایجاد سطوح واقعی استفاده کنید.
- متریال اصلی V-Ray Material (VRayMtl) است که برای بازتاب، شکست نور و بافت برجسته استفاده میشود.
- تنظیمات Diffuse، Reflection و Glossiness را بر اساس نیاز تنظیم کنید.
دوربینها
- از V-Ray Physical Camera برای کنترل بهتر روی نوردهی، عمق میدان و افکتهایی مانند موشن بلور استفاده کنید.
- تنظیماتی مانند ISO، Shutter Speed و Aperture را برای شبیهسازی عکاسی واقعی تغییر دهید.
مرحله 4- تنظیمات رندر
پنجره Render Setup (F10) را باز کرده و موارد زیر را تنظیم کنید:
تب Common
- در قسمت Output Size، رزولوشن رندر را تنظیم کنید.
- مسیر ذخیره خودکار رندر را مشخص کنید.
مرحله 5- تب V-Ray (تنظیمات مهم)
- موتور رندر:
- موتور دلخواه را انتخاب کنید (CPU یا GPU). برای رندر با کارت گرافیک، V-Ray GPU را انتخاب کنید.
- کیفیت:
- از تنظیمات پیشفرض کیفیت (Low, Medium, High) برای سادهتر کردن کار استفاده کنید.
- تنظیمات Image Sampler (AA) را تغییر دهید:
- از Bucket یا Progressive بر اساس نیاز استفاده کنید.
- GI (نورپردازی غیرمستقیم):
- Global Illumination را فعال کنید تا نورپردازی واقعگرایانهای داشته باشید.
- از Brute Force بهعنوان Primary و Light Cache بهعنوان Secondary استفاده کنید.
- محیط (Environment):
- مطمئن شوید که تنظیمات نور محیط (مانند HDRI، Sun & Sky) با صحنه شما هماهنگ است.
- کاهش نویز (Denoiser):
- V-Ray Denoiser را برای حذف نویز فعال کنید و کیفیت رندر را بدون افزایش زمان بهبود دهید.
مرحله 6- شروع به رندر گرفتن
- برای پیشنمایش سریع، از حالت V-Ray Interactive Render (در نوار ابزار V-Ray یا پنجره Render Setup) استفاده کنید.
- برای رندر نهایی:
- کلید F9 را فشار دهید یا در پنجره Render Setup روی دکمه Render کلیک کنید.
مرحله 7- پست پروداکشن
- از V-Ray Frame Buffer (VFB) برای تنظیمات پس از رندر استفاده کنید:
- نوردهی (Exposure)
- کنتراست
- تعادل رنگ سفید (White Balance)
- افکتهای لنز مانند Bloom & Glare
- از Render Elements برای انعطاف بیشتر در کامپوزیت (مانند Reflection، Refraction و ZDepth) استفاده کنید.
مرحله 8. نکات بهینهسازی
- رندر تعاملی: از این ویژگی برای تنظیم سریع نورپردازی، متریالها و ترکیببندی استفاده کنید.
- عناصر رندر (Render Elements): المانهایی مانند LightMix، Reflection و Shadow را برای جزئیات بیشتر در پسپردازش اضافه کنید.
- کاهش نویز: V-Ray Denoiser را فعال کنید تا نویز را بدون افزایش زمان رندر کاهش دهید.
- پراکسیها: از V-Ray Proxy برای مدیریت هندسههای پیچیده و کاهش مصرف حافظه استفاده کنید.
- تنظیمات بهینه: برای رندرهای آزمایشی، مقادیر Subdivisions را کاهش دهید و برای رندر نهایی افزایش دهید.
آموزش رندر تری دی مکس + کرونا
رندر گرفتن در 3ds Max با استفاده از Corona Renderer یک فرآیند ساده و کاربرپسند است. در ادامه، مراحل انجام این کار آورده شده است:
تنظیم کرونا بهعنوان موتور رندر
- 3ds Max را باز کنید.
- از منوی بالا به Rendering > Render Setup… بروید یا کلید F10 را فشار دهید.
- در پنجره Render Setup، از قسمت Renderer که در زیر تب “Common” قرار دارد، گزینه Corona Renderer را انتخاب کنید.
مرحله 1- آمادهسازی صحنه
- نورپردازی:
- از Corona Sun و Corona Sky برای نورپردازی طبیعی فضاهای بیرونی استفاده کنید:
- Corona Sun را از مسیر Create > Lights > Corona به صحنه اضافه کنید.
- برای فضاهای داخلی از Corona Lights یا نورپردازی محیطی با استفاده از Corona Sky در متریال ادیتور استفاده کنید.
- HDRI: برای نورپردازی واقعی، میتوانید یک HDRI Map را به اسلات Environment (از مسیر Rendering > Environment) اختصاص دهید.
- از Corona Sun و Corona Sky برای نورپردازی طبیعی فضاهای بیرونی استفاده کنید:
- متریالها:
- از Corona Material Library استفاده کنید یا متریالهای خود را با استفاده از Corona Material در متریال ادیتور ایجاد کنید.
- متریالها را به آبجکتهای صحنه اختصاص دهید.
- دوربینها:
- برای کنترل بهتر روی نوردهی، عمق میدان و دیگر تنظیمات عکاسی، از Corona Camera استفاده کنید.
مرحله 2- تنظیمات رندر
- تب Common:
- رزولوشن رندر خود را تنظیم کنید.
- مسیر ذخیره خودکار رندر را تنظیم کنید.
- محیط صحنه (Scene Environment):
- مطمئن شوید که Environment Map برای نورپردازی صحنه (مانند HDRI، Corona Sky یا سایر مپها) تنظیم شده است.
- تب Performance:
- تنظیماتی مانند Noise Level Limit، Render Time Limit و Max Passes را برای تعادل کیفیت و سرعت کنترل کنید.
- برای رندرهای آزمایشی، مقدار Noise Level Limit یا Max Passes را کاهش دهید.
- پسپردازش (Post-Processing):
- در تنظیمات رندر، گزینههایی مانند Exposure، Bloom & Glare و Color Mapping را فعال کنید.
مرحله 3- شروع به رندر گرفتن
- برای شروع یک رندر تعاملی (که برای تست نورپردازی، متریالها و ترکیببندی مناسب است)، کلیدهای Shift + Q را فشار دهید.
- برای رندر نهایی با کیفیت کامل، کلید F9 را فشار دهید یا در پنجره Render Setup روی دکمه Render کلیک کنید.
مرحله 4- پست پروداکشن
- پس از پایان رندر، از Corona VFB (Virtual Frame Buffer) برای تنظیم موارد زیر استفاده کنید:
- نوردهی (Exposure)
- فشردهسازی هایلایتها (Highlight Compression)
- اشباع رنگ (Saturation)
- تنظیم دمای رنگ (White Balance)
- جلوههای Bloom & Glare
میتوانید از VFB، رندر خود را در قالبهایی مانند PNG، EXR یا JPG ذخیره کنید.
مرحله 5- نکات بهینهسازی
- رندر تعاملی: از این ابزار برای سریعتر تنظیم کردن نورپردازی و متریالها استفاده کنید.
- Render Elements: المنتهایی مانند LightMix، Masks و ZDepth را برای انعطاف بیشتر در پسپردازش اضافه کنید.
- کاهش نویز (Denoising): از Corona Denoiser برای کاهش نویز بدون افزایش زمان رندر استفاده کنید.
- پراکسیها: از Corona Proxies برای هندل کردن آبجکتهای سنگین و کاهش مصرف حافظه استفاده کنید.
آموزش رندر تری دی مکس + Chaos Vantage
رندر گرفتن در 3ds Max با استفاده از Chaos Vantage برای جریانهای کاری رندر بلادرنگ طراحی شده است و امکان ایجاد نتایج سریع و با کیفیت بالا برای بررسی صحنه، انیمیشنها و رندرهای ثابت را فراهم میکند. در ادامه مراحل انجام این کار آورده شده است:
مرحله 1. نصب Chaos Vantage
- Chaos Vantage را از وبسایت Chaos دانلود و نصب کنید. مطمئن شوید که سیستم شما حداقل نیازهای سختافزاری (کارت گرافیک NVIDIA RTX) را دارد.
- پلاگین Chaos Vantage Live Link را که همراه با نصبکننده Vantage است، برای 3ds Max نصب کنید.
مرحله 2. آمادهسازی صحنه در 3ds Max
- مطمئن شوید که صحنه شما برای رندر بلادرنگ بهینه شده است:
- از متریالهای سازگار با V-Ray (مانند VRayMtl و VRayLight) استفاده کنید.
- برای تکسچرها UV Mapping مناسب اعمال کنید.
- از آبجکتهای سنگین غیرضروری اجتناب کنید یا از Proxies برای بهینهسازی استفاده کنید.
- تنظیم نورپردازی:
- HDRI Lighting: یک HDRI Map به اسلات محیطی (Environment Slot) اضافه کنید.
- از V-Ray Lights یا V-Ray Sun & Sky برای نورپردازی واقعی استفاده کنید.
مرحله 3. باز کردن Chaos Vantage
- Chaos Vantage را بهعنوان یک برنامه مستقل (Standalone) اجرا کنید.
- از قابلیت Live Link برای همگامسازی صحنه 3ds Max خود با Chaos Vantage برای رندر بلادرنگ استفاده کنید.
مرحله 4. راهاندازی Live Link در 3ds Max
- در 3ds Max، نوار ابزار Chaos Vantage را باز کنید. (اگر نمیبینید، از مسیر Customize > Show UI > Show Floating Toolbars > Chaos Vantage آن را فعال کنید).
- روی گزینه Live Link کلیک کنید تا 3ds Max به Chaos Vantage متصل شود.
- صحنه شما بهطور خودکار در Chaos Vantage بارگذاری میشود و هر تغییری که در 3ds Max اعمال کنید (مانند متریالها، هندسه، نورپردازی) بهصورت بلادرنگ بازتاب داده میشود.
مرحله 5. کاوش و تنظیم در Chaos Vantage
- ناوبری: از رابط کاربری Vantage برای گشتوگذار در صحنه بهصورت بلادرنگ استفاده کنید.
- تنظیم نورپردازی:
- نوردهی، چرخش HDRI و موقعیت خورشید را در Chaos Vantage تغییر دهید.
- متریالها:
- مطمئن شوید که متریالها بهدرستی نمایش داده میشوند. Chaos Vantage از تنظیمات متریال V-Ray برای رندر استفاده میکند.
- انیمیشنها:
- انیمیشنهای دوربین را وارد کنید یا انیمیشنهای جدیدی را با استفاده از قابلیت Keyframe در Vantage ایجاد کنید.
مرحله 6. تنظیمات رندر در Chaos Vantage
- در Chaos Vantage، به Render Settings بروید.
- پارامترهای زیر را تنظیم کنید:
- Resolution: رزولوشن خروجی را مشخص کنید.
- Noise Threshold: کیفیت رندر را کنترل کنید.
- Denoising: AI Denoiser را برای نتایج سریعتر و تمیزتر فعال کنید.
- Output Format: فرمت خروجی (مانند PNG، EXR یا MP4) را انتخاب کنید.
مرحله 7. خروجی رندر
- برای تصاویر ثابت:
- دوربین خود را در Vantage تنظیم کرده و روی Render کلیک کنید.
- برای انیمیشنها:
- مدت زمان انیمیشن و نرخ فریم را تنظیم کنید.
- انیمیشن را بهصورت Sequence یا ویدیو از Vantage خروجی بگیرید.
مرحله 8. خروجی برای رندر خارجی
اگر نمیخواهید از Live Link استفاده کنید، میتوانید صحنه 3ds Max خود را بهصورت یک فایل .vrscene
خروجی بگیرید:
- به Rendering > Export to V-Ray Scene (.vrscene) در 3ds Max بروید.
- فایل خروجی را در Chaos Vantage باز کرده و طبق نیاز رندر بگیرید.
9. نکات برای بهترین نتایج
- بهینهسازی مدلها: مدلهای پیچیده را ساده کنید و از V-Ray Proxies برای هندسههای سنگین استفاده کنید تا عملکرد بلادرنگ بهبود یابد.
- نورپردازی HDRI: از HDRIهای با کیفیت بالا برای بهبود نورپردازی و انعکاسها استفاده کنید.
- تجهیزات سختافزاری: Chaos Vantage برای رندر بلادرنگ به کارتهای گرافیک NVIDIA RTX وابسته است. مطمئن شوید که درایورها بهروز هستند.
- رندر تعاملی: از قابلیت رندر تعاملی Vantage برای پیشنمایش سریع و تنظیمات استفاده کنید.
جدول مقایسه تفاوت بین رندر CPU و GPU در 3ds Max
جدول مقایسه رندر تری دی مکس CPU و GPU
- رندر با CPU: برای صحنههای پیچیده و سیستمهایی که محدود به سختافزار گرافیکی هستند، مناسب است.
- رندر با GPU: برای سرعت بالا، رندرهای تعاملی، و صحنههایی با دادههای حجیم که به VRAM زیادی نیاز ندارند، ایدهآل است.
ویژگی | رندر با CPU | رندر با GPU |
---|---|---|
نوع پردازش | پردازش توسط هستههای پردازنده مرکزی (CPU). | پردازش توسط هستههای کارت گرافیک (GPU). |
سرعت رندر | کندتر برای صحنههای پیچیده. | سریعتر برای صحنههایی با دادههای حجیم و زیاد. |
کیفیت رندر | دقت بالا در پردازش جزئیات پیچیده و GI. | دقت مشابه CPU، اما ممکن است در برخی تنظیمات محدود باشد. |
تعداد هستهها | محدود به تعداد هستههای CPU. | دارای هزاران هسته پردازشی موازی. |
نیاز به حافظه (RAM) | از RAM سیستم استفاده میکند (ظرفیت بیشتر). | از VRAM کارت گرافیک استفاده میکند (ظرفیت محدودتر). |
پشتیبانی نرمافزار | همه موتورهای رندر از CPU پشتیبانی میکنند. | نیاز به موتورهای رندر سازگار با GPU (مانند V-Ray GPU). |
قابلیت ارتقا | ارتقا با اضافه کردن پردازندههای قویتر. | ارتقا با نصب کارت گرافیک قدرتمندتر. |
مصرف انرژی | مصرف انرژی پایینتر از GPU. | مصرف انرژی بالاتر، بهخصوص در کارتهای قدرتمند. |
سازگاری سختافزاری | نیازی به کارت گرافیک پیشرفته ندارد. | نیازمند کارت گرافیک سازگار با CUDA یا RTX. |
تعامل در زمان واقعی | سرعت پایینتر برای رندر بلادرنگ (Interactive). | ایدهآل برای رندر تعاملی و بلادرنگ. |
پایداری برای صحنههای بزرگ | مناسب برای صحنههای پیچیده و بزرگ. | محدود به ظرفیت VRAM، ممکن است در صحنههای بسیار سنگین دچار مشکل شود. |
افزونههای سازگار | تمام ویژگیهای موتور رندر (V-Ray، Arnold و غیره). | محدود به نسخههای GPU موتورهای رندر (مانند V-Ray GPU). |
هزینه | هزینه کمتر برای رندرهای حرفهای (بدون نیاز به GPU قوی). | نیاز به کارت گرافیک پیشرفته که ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. |
آموزش رندر تری دی مکس + VRay
رندر کردن انیمیشن در 3ds Max با استفاده از V-Ray یا Corona Renderer نیازمند مراحل خاصی است تا پخش روان، کیفیت بالا و زمان رندر بهینه تضمین شود. در ادامه، راهنمای هر یک از این موتورهای رندر ارائه شده است:
رندر تری دی مکس انیمیشن در 3ds Max با V-Ray
مرحله 1: آمادهسازی صحنه
- اطمینان حاصل کنید که تمام آبجکتها و انیمیشنها (دوربین، نورپردازی یا اشیا) به درستی تنظیم شدهاند.
- دوربین یا انیمیشنهای اشیا را در 3ds Max تنظیم کنید.
مرحله 2: تنظیم محدوده انیمیشن
- به پنل Time Configuration (پایین سمت راست رابط کاربری) بروید.
- Animation Range (دامنه انیمیشن) را برای خط زمانی تنظیم کنید (مثلاً از ۰ تا ۱۰۰ فریم).
- نرخ فریم (معمولاً ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه) را مشخص کنید.
مرحله 3: تنظیمات رندر V-Ray
- پنجره Render Setup (F10) را باز کنید.
- در تب Common:
- در بخش Time Output گزینه Range را انتخاب کنید و شروع و پایان فریمها را مشخص کنید.
- رزولوشن خروجی را در بخش Output Size تنظیم کنید.
- فرمت فایل خروجی را مشخص کنید (مثلاً PNG، EXR یا AVI).
- اگر قصد دارید فریمهای جداگانه خروجی بگیرید، روی Files کلیک کنید و پوشه خروجی و نام فایلها را تعیین کنید (مثلاً frame_####.png).
- در تب V-Ray:
- تنظیمات GI:
- Primary Engine: از Irradiance Map استفاده کنید.
- Secondary Engine: از Light Cache استفاده کنید.
- برای انیمیشنها، حالت Mode در Irradiance Map را روی Animation (prepass) برای مرحله پیشپردازش قرار دهید.
- در مرحله دوم، حالت Mode را به Animation (rendering) تغییر داده و فایل پیشپردازش را بارگذاری کنید.
- تنظیمات GI:
مرحله 4: بهینهسازی برای انیمیشن
- از V-Ray Denoiser برای کاهش نویز و بهبود کیفیت رندر استفاده کنید.
- عناصر رندر (Render Elements) مانند Z-Depth، Reflection و LightMix را برای کامپوزیت اضافه کنید.
مرحله 5: شروع رندر
- در پنجره Render Setup روی Render کلیک کنید.
- پیشرفت رندر را بررسی کنید. هر فریم بر اساس تنظیمات فایل به صورت خودکار ذخیره خواهد شد.
مرحله 6: ترکیب فریمها
- از نرمافزارهایی مانند Adobe After Effects، Premiere Pro یا DaVinci Resolve برای ترکیب دنباله تصاویر به یک فایل ویدئویی استفاده کنید.
- نرخ فریم را تنظیم کرده و پردازشهای پس از تولید را اعمال کنید.
آموزش رندر گرفتن در تری دی مکس . Corona
رندر تری دی مکس انیمیشن + Corona
مرحله 1: آمادهسازی صحنه
- اطمینان حاصل کنید که تمام انیمیشنها (دوربین، نورها یا اشیا) در صحنه تنظیم شدهاند.
- Corona انیمیشنها را مشابه رندرهای ثابت پردازش میکند، بنابراین تنظیمات خاصی برای انیمیشن لازم نیست.
مرحله 2: تنظیم محدوده انیمیشن
- به پنل Time Configuration بروید.
- دامنه فریم و نرخ فریم را برای انیمیشن خود مشخص کنید.
مرحله 3: تنظیمات رندر Corona
- پنجره Render Setup (F10) را باز کنید.
- در تب Common:
- در بخش Time Output گزینه Range را انتخاب کنید و دامنه فریمها را مشخص کنید.
- رزولوشن خروجی را در Output Size انتخاب کنید.
- فرمت فایل خروجی را (مثلاً PNG یا EXR) برای فریمهای جداگانه مشخص کنید.
- در تب Corona:
- از Progressive Rendering برای سادگی استفاده کنید.
- Denoising را فعال کنید تا فریمهای نهایی تمیزتر شوند.
- عناصر رندر (Render Elements) را (اختیاری) برای کامپوزیت اضافه کنید.
مرحله 4: بهینهسازی برای انیمیشن
- Sampling و Noise Limit را برای تعادل بین کیفیت و زمان رندر تنظیم کنید.
- تنظیمات GI/AA Balance را در حالت پیشفرض نگه دارید، مگر اینکه نیاز به تغییر خاصی داشته باشید.
مرحله 5: شروع رندر
- روی Render کلیک کنید تا رندر آغاز شود.
- هر فریم به صورت خودکار بر اساس تنظیمات خروجی ذخیره میشود.
مرحله 6: ترکیب فریمها
- از دنباله تصاویر رندر شده در نرمافزارهای پستولید استفاده کنید تا آنها را به یک فایل ویدئویی تبدیل کنید.
- هرگونه پردازش اضافی مانند اصلاح رنگ یا جلوههای ویژه را اعمال کنید.
نکات برای هر دو موتور (V-Ray و Corona):
- Render Farms: از سرویسهای رندر فارم (مانند Chaos Cloud برای V-Ray یا RebusFarm برای Corona) برای سرعت بخشیدن به رندر انیمیشن استفاده کنید.
- رندر توزیعشده: هر دو موتور از رندر توزیعشده برای انیمیشنها پشتیبانی میکنند.
- Batch Rendering: اگر چندین دوربین انیمیشن دارید، از قابلیت Batch Render در 3ds Max استفاده کنید.
به طور کلی رندر تری دی مکس، با Corona و V-Ray می تواند نتایج خیره کننده ای داشته باشد! هر دو Corona Renderer و V-Ray موتورهای رندر سطح بالایی هستند و “اینکه کدام بهتر هستند” اغلب به نیازهای خاص و گردش کار شما بستگی دارد. اگر به دنبال سهولت استفاده و نتایج سریع و با کیفیت هستید، Corona ممکن است انتخاب بهتری باشد. اگر به ویژگیهای پیشرفته، کنترل گسترده و کاربرد در سطح صنعت نیاز دارید، V-Ray عالی است. اگر میخواهید مقایسه دقیقتری داشته باشید یا نمونههای خاصی از کاربردهای آنها را بدانید، در کامنت ها بنویسید.