سلام دوستان ، من جعفر صیدی هستم. بیش از 15 سال هست که با مکس و ویری کار میکنم. در این صفحه میخواهم تمام نکاتی رو در که مورد پلاگین ویری، نیاز هست بدونید تا رندرهای حرفه ای بگیرید رو با شما به اشتراک بگذارم.
همان طور که میدونید، فقط طراحی خوب کافی نیست و حتما باید بلد باشید طراحی تون رو با رندر های با کیفیت بسیار بالا ارائه کنید. مدل سه بعدی شما، معمولا در اتوکد و یا در خود تری دی مکس، سه بعدی میشه. توی این مرحله باید پرزانته رو یاد بگیرید تا بتونید ایده سه بعدی تون رو بفروشید.
دوستان، یادگیری ویری چیزی نیست که به صورت آزمون و خطا انجام بشه یا با دیدن چهار تا کلیپ رایگان توی آپارات، نمیتونید ویری کار بشوید! شما باید به صورت اصولی آموزش ببینید و وقت با ارزش تون رو به جای ور رفتن و بی خودی با پنل ویری و تست رندر گرفتن بی خودی، روی آموزش ویری، صرف کنید تا در حداقل زمان به گرفتن پروژه و پول در آوردن برسید.
ویری V-Ray چیست؟
ویری V-Ray ، یک نرم افزار/ پلاگین هست که بعد نصب، ابزارها و امکانات اش به برنامه تری دی مکس تون اضافه میشه و به جای اینکه با (متریال و نور و دوربین و …) خود تری دی مکس کار کنید، از ابزار های پیشرفته V-Ray میتونید استفاده کنید که نتیجه اش میشه کیفیت خیلی بالای رندرهاتون، اون هم توی زمان کمتر! جالبه نه ؟!
آموزش V-Ray رو از کجا شروع کنم؟
آموزش ویری در معماری
به صورت کلی، کاربرد رندرینگ ویری در معماری به 2 قسمت : رندر های داخلی و رندر های خارجی تقسیم میشوند.
رندرینگ داخلی با V-Ray : انواع قسمت های مختلف داخلی مسکونی مانند: رندر کابینت آشپزخانه، رندر های لابی، نشیمن و پذیرایی گرفته تا رندر پروژهای داخلی های تجاری، آموزشی، درمانی و ….
رندرینگ خارجی با V-Ray: رندر نمای ساختمان، رندر لنداسکیپ و رندرینگ بیرونی پروژه های مسکونی، تجاری و …
فصل اول: معرفی | |
ویدئو معرفی | 09:49 |
کار با فایل های پروژه | 01:25 |
آشنایی با رابط کاربری و محیط پلاگین ویری | 08:14 |
گردش کار کلی | 06:42 |
فصل دوم: نورپردازی ویری | |
آموزش کار با نورهای Arealight Plane Dsic Sphere | 20:34 |
آموزش نورهای حجمی Mesh_Light | 05:42 |
آموزش نورهای نقطه ای Ies_Light | 08:00 |
آموزش نورهای گنبدی Dome_Light | 13:48 |
آموزش نورهای آسمان و خورشید Sun_And_Sky | 16:17 |
پروژه کاربا نور های داخلی ویری | 13:10 |
آموزش ابزار لایت میکس Lightmix | 09:02 |
آموزش افکت مه های محیطی Environment_Fog | 10:09 |
آموزش افکت پرسپکتیو محیطی Aerial_Perspective | 04:25 |
آموزش ابزار لایت لیستر Light_Lister | 03:03 |
آموزش تنظیمات کادر اینوایرومنت Environment_Settings | 04:42 |
بخش بعدی این دوره در مورد نورپردازی است ، شما با اصول نورپردازی و تکنیک های مختلف نورپردازی آشنا می شوید در حالی که با ابزارهای وسیع و منحصر به فرد نورپردازی V-Ray آشنا می شوید. کار کردن با تمام این نورها را به شما آموزش خواهیم داد: نور های حجمی و سه بعدی و آی ای اس (Mesh and IES lights) ، نورهای موضعی (Area Lights)، نور های گنبدی و نورهای اچ دی آر (Dome Light + image-based lighting) و بسازی موارد کاربردی دیگر.
همچنین کار کردن با نورهای آسمان و خورشید مخصوص ویری (V-Ray Sun and Sky) را به شما آموزش خواهیم داد و شما تکنیک های نورپردازی داخلی و خارجی را در V-Ray برای 3ds Max یاد می گیرید. روش کار کردن با ابزار نورپردازی تعاملی Light Mix را به شما آموزش خواهیم داد که برای تنظیم رنگ و شدت نورهای شما در حالت Realtime در حین یا بعد از تمام رندرگیری انجام میشود. روش های کار کردن با افکت های حجمی رندر ویری volumetric effects را به شما آموزش میدهیم مانند: مه محیطی (Environment Fog)، و افکت اصلاح پرسپکتیو در رندر (Aerial Perspective).
فصل سوم: گلوبال آیلومنشن Global Illumination | |
آموزش مفهوم “جی آی” Global Illumination : GI | 13:19 |
آموزش متور بازتاب “بروت فورس” Brute Force | 16:51 |
آموزش متور “لایت کش” LightCache | 10:24 |
آموزش متور “آیردینس مپ” IrradianceMap | 15:11 |
آموزش متور “آبجکت انیمیشن” Object Animation | 15:43 |
در بخش 3 ، ما در مورد گلوبال آیلومنشن یا نورپردازی غیر مستقیم (Global illumination or indirect lighting) صحبت می کنیم ، ابتدا نحوه عملکرد پرتوهای نور در دنیای واقعی و نحوه شبیه سازی V-Ray با استفاده از جی آی (GI) را یاد می گیریم ، سپس در مورد موتورهای مختلف محاسبات پرتوهای GI در V-Ray ، مانند بروت فورس (Brute force) و لایت کش (light cache) یاد می گیریم.
ما یاد می گیریم که چگونه از این موتورهای محاسبه کننده جی آی، در سناریوهای مختلف نورپردازی استفاده کنیم تا واقعی ترین نورپردازی ممکن را ایجاد کنیم ، مزایا و معایب هر یک و مکان استفاده از آنها را به شما آموزش خواهیم داد. و در نهایت نحوه انظیم کردن GI در رندرینگ را به شما آموزش خواهم داد تا در رندرهای بدون نویز و برش تصویر را ایجاد کنید. هم در انیمیشن و هم در رندرهای ثابت و تکی.
فصل چهارم : متریال های پیشرفته ویری | |
آموزش کار با پنجره Vray Asset Browser | 05:27 |
آموزش دیفیوز متریال VrayMtl Diffuse | 08:00 |
آموزش “بی در آر اف” انعکاس VrayMtl Reflection BRDF | 19:40 |
آموزش شکست نور VrayMtl Refraction | 12:00 |
آموزش متریال های نیمه شفاف VrayMtl Translucency | 16:00 |
آموزش متریال های خودنورده VrayMtl Self-Illumination | 05:24 |
آموزش متریال پارچه VrayMtl Sheen(Fabrics) | 17:37 |
آموزش متریال کوت VrayMtl_Coat | 05:11 |
آبشن های متریال ویری VrayMtl_Options | 06:14 |
آموزش آبشن های “بامپ” و “نورمال مپ” Bump, Normal_Mapping | 12:00 |
آموزش متریال “دیس پلیسمنت” Displacement | 19:00 |
آموزش متریال پیشرفته مو VrayHairNext_Material | 18:50 |
آموزش متریال احجام نیمه شفاف SSS_FastSSS2 | 16:13 |
آموزش کار با شیدر های ویری Basic shaders | 25:42 |
آموزش متریال “بلندر” Blend Material | 04:17 |
آموزش متریال دو طرفه Two-Sided Material | 05:48 |
آموزش شیدر های پیشرفته ویری CarPaint2, Flakes2, Stochastic | 14:33 |
آموزش شیدر رپر Wrapper Material | 11:18 |
آموزش شیدر “اوررایت متریال” Override Material | 03:10 |
آموزش ” لایت متریال” Light Material | 04:04 |
آموزش شیدر کارتونی “تون” Toon | 08:47 |
در بخش چهارم، بحث متریال و شیدر های ویری V-Ray را شروع می کنیم. شما نه تنها با همه متریال های جدید و خاص V-Ray آشنا می شوید ، بلکه پس از تماشای این بخش ، به اصول اولیه شیدینگ و تکنیک های پیشرفته در توسعه شیدینگ مجهز خواهید شد.
ابتدا ، ما با مرورگر و لایبری متریال ویری V-Ray asset browser که به تازگی اضافه شده است آشنا می شویم ، یک کتابخانه گسترده و آماده استفاده از متریال های پیشرفته است.
سپس ما در مورد متریال قدرتمند V-Ray که قادر به ایجاد انواع مواد است یاد می گیریم ، 10 درس عمیق اختصاصی که این مواد را پوشش می دهد.سپس کار با متریال اV-Ray Hair Next با جزئیات مفصل توضیح داده می شود ، که در عین سادگی در استفاده، اما شیدر بسیار قدرتمند ویری است. پس از آن من شما را با یک تکنیک ساده شده جدید برای ایجاد شیدر آشنا می کنم ، به شما نشان خواهم داد که چگونه برخی از شیدرهای معماری مانند پلاستیک ، پارچه ، چوب ، بتن ، فلزات و غیره را ایجاد کنید.ما همچنین سایبان های قوی رنگ ماشین (CarPaint)، شیدر کارتونی توون (toon) را پوشش خواهیم داد…
ما یاد می گیریم که چگونه از پلاگین V-Ray برای ادغام مدل های سه بعدی مانند یک ماشین در محیط های HDR یا صفحات پشتی عکاسی استفاده کنیم. سپس با متریال های ترکیبی (Blend material)، متریالهای دو طرفه (two-sided) ، متریال نور ویری (light material)، ALSurface shader ، شیدر آی ال (ALsurface shader)، متریال او اس ال (OSL)، متریال اسکن (scanned material)، ولوم اسکتر (volume scatter)، سویچ متریال (switch material)، متریال چرک و آلودگی (curvature and dirt maps)، دیس تنس مپ (distance map)، مولتی ساب تکس (multisubtex)، ترای پلنر (triplanar)، یو وی دابلو دندومایز (UVW Randomizer) و … آشنا خواهید شد.
فصل پنجم: دوربین تخصصی ویری | |
آموزش دوربین فیزیکی ویری Vray Physical Camera | 26:12 |
آموزش افکت عمق میدان Depth Of Field | 12:00 |
آموزش افکت موشن بلور Motion_Blur | 09:52 |
آموزش انواع دوربین های ویری Camera Types | 08:03 |
آموزش افکت دوربین سه بعدی Stereo 3D Camera | 05:24 |
آموزش افکت لنز دوربین Lens_Effects | 09:17 |
آموزش آبشن “آوتو اکسپوژر” AutoExposure | 03:31 |
سپس همه چیز را در مورد دوربین ها می آموزیم. انواع دوربین ، عمق میدان (Depth of field) ، افکت موشن بلور تاری حرکت (motion blur) و هر آنچه مربوط به کار با دوربین ها در V-Ray است. ابتدا دوربین V-Ray Physical را به طور عمیق بررسی می کنیم ، سپس نحوه بدست آوردن عمق میدان و تاری حرکت را یاد می گیریم ، در مورد انواع مختلف دوربین در V-Ray ، رندر سه بعدی استریوسکوپی ، جلوه های لنز ، نوردهی خودکار (auto exposure) و رندرهای آماده VR آشنا می شویم.
فصل شش : رندرینگ ویری | |
یادگیری مفهوم ایمیج سمپلینگ Image_Sampling | 09:24 |
یادگیری 2 روش نمونه گیری “باکت یا پراگرسیو” Bucket & Progressive | 27:24 |
آموزش مدیریت رنگ “ای سز” ACES | 19:15 |
آموزش “ویری جی چی یو” Vray GPU | 24:43 |
آموزش مدیریت پنجره “فریم بافر” Frame Buffer | 06:31 |
آموزش کار با فریم بافر و پنجره رندر تعاملی IPR | 35:16 |
آموزش کار با آبشن Resumable_Rendering | 05:33 |
آموزش “ایمیج فیلتر” “گلوبال دی ام سی””رندر ماسک” ImageFilter GlobalDMC RenderMask | 08:18 |
آموزش تب Global_Switches | 08:34 |
آموزش کلور مپینگ Color_Mapping | 10:32 |
آموزش تب Settings_Tab | 09:05 |
آموزش افکت “کاستیک” Caustics | 12:06 |
آموزش ابزار “دنیویزینگ” Denoising | 23:05 |
آموزش رندر المنت Render Elements | 40:24 |
آموزش کامپوزیت رندر المنت ها در نرم افزار Fusion | 28:24 |
بخش ششم این دوره درباره رندینگ با V-Ray است ، ما با اصول ایمیلج سمپلینگ ( image sampling) و ری تریسینگ (ray tracing) با V-Ray را می آموزیم. سپس ما در مورد ACES صحبت می کنیم ، سیستمی برای مدیریت رنگ در تمام سطوح تولید است.من به طور کلی به شما می گویم که ACES چیست و چه می کند ، نحوه تنظیم صحیح آن در V-Ray برای 3ds Max را کار خواهیم کرد. سپس چند نمونه را با مقایسه ACES و رنگ پیش فرض به اشتراک می گذارم و به شما نشان می دهم که چرا ACES به مراتب بهتر است ، و در نهایت نحوه کار با رندرهای مدیریت شده ACES در پست پروداکشن با نرم افزار فیوژن را آموزش خواهیم داد.سپس ما در مورد جی پی یو GPU و Hybrid Rendering و نحوه استفاده صحیح از GPU V-Ray به عنوان موتور رندر پروداکشن صحبت می کنیم.
سپس نگاهی به تنظیمات پنجره ویری فریم بافر V-Ray Frame Buffer و نحوه خروجی گرفتن فریم ها و انیمیشن های ثابت به خارج از V-Ray می اندازیم. پنجره ویری فریم بافر جدید VFB2 در پلاگین V-Ray به صورت مفصل پوشش داده شده است ، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد ، این دنیایی است که به شما امکان می دهد بدون نیاز به یک برنامه پردازش پست پروداکشن خارجی (مانند فتوشاپ) ، نورپردازی، کامپوزیتینگ، رنگ بندی و مقایسه رندرهای خود را مقایسه کنید.
ما همچنین به طور عمیق با ابزارهای رفع نویز و انعطاف دهنده هوش مصنوعی شرکت انویدیا و نماینده قدرتمند بومی V-Ray با بسیاری از مثال های مقایسه ای می پردازیم. ما یاد می گیریم که چگونه نویز ها را در رندرهای تکی و در انیمیشن حذف کنیم.
پس از آن ، ما عمیقاً وارد موضوع رندرد المنت ها (Render elements) می شویم. عناصر رندر که V-Ray ارائه می دهد و هر کدام شامل چه مواردی است و چگونه می توان آنها را به درستی ذخیره کرد تا در پست پروداکشن مورد استفاده قرار گیرد ، و در نهایت ترکیب عناصر رندر در نرم افزار فیوژن پوشش داده خواهد شد ، هر دو کامپوزیت معروف رندر المنت بیوتی (beauty render elements) و میکس لایت کامپوزیتینگ (light mix composite) برای اهدافی مانند نورپردازی مجدد در مرحله پست پرداکشن استفاده میشود. بقیه تنظیمات رندر نیز در چند فیلم توضیح داده خواهد شد.
فصل هفتم: ابزار های رندرینگ ویری | |
آموزش “ولوم گرید” Volume Grid | 39:17 |
آموزش “ویری پروکسی” Vray Proxy | 21:29 |
آموزش آبشن های “پروپرتیس” آبجکت و نور ها Object & Light Properties | 09:27 |
آموزش پنجره “سین اکسپورتدر” Scene_Converter & Exporter | 05:12 |
آموزش “ویری فر” Vray Fur | 09:20 |
آموزش “ویری کلیپر” Vray Clipper | 04:24 |
آموزش “ویری اینس تنسر” Vray Instancer | 03:33 |
در بخش هفتم، ما نگاهی دقیق تر به چند ابزار کاربردی مختلف ، مانند ویری پروکسی (V-Ray proxy) و وارد کردن فایل های آلمبیک (alembic import) ، ویژگی های نور و آبجکت (object and light properties)، ابزار اکسپورت کننده و مبدل صحنه (scene exporter and converter)، ویری فر (V-Ray Fur)، ویری کلیپر (V-Ray Instancer and Clipper) و … خواهیم داشت.
ما همچنین با ابزار اولوم گرید Volume Grid آشنا می شویم ، تمام مراحل مورد نیاز برای رندرینگ openVDB و سایر فایل فرمت های حجم در V-Ray و رندر های مانند: ابرهای شگفت انگیز و واقع گرایانه ، آتش ، دود و انفجارها با استفاده از V-Ray را به شما نشان می دهم.
سوالات رایج
دوره آموزشی که ما تهیه کرده ایم، حدود 16 ساعت آموزش ویدئویی است و ما انتظار داریم که شما در طول 2 هفته بتوانید آن را تماشا و تمرینات و پروژه های آن را تکمیل کنید.
خیر دوستان. شاید شما بتوانید نرم افزار های آفیس مانند (ورد یا پارپوینت) را با خواندن کتاب یاد بگیرید. اما برای یادگیری ویری، حتما باید به صورت (صدا و تصویر)، عملکرد تمام قسمت ها و ابزارها به شما توضیح داده بشود.
برای رندرینگ مکس و ویری، نیاز به یک سیستم متوسط به بالا دارید. البته حتی با یک سیستم خیلی ضعیف هم میشود شروع کرد! خود من زمانی که ویری را شروع کردم، یک CPU قدیمی 1.8 سلرون داشتم!
تنها محدودیت شما این است که صحنه های بزرگ را نمیتوانید در زمان کوتاه رندر بگیرید.
خیر. فقط باید دانش پایه ای از تری دی مکس داشته باشید.
رندرینگ پلاگین ویری استفاده گسترده ای در معماری، بازی سازی، صنعت تبلیغات و … دارد.
متوسط دستمرد یک ویری کار حرفه ای در ایران، حدود هر ساعت 100 هزار تومان است.
دوستان، بهترین و معروف ترین پلاگین رندر در ایران و جهان، V-Ray است و شرکت سازنده ویری، با تولید نرم افزار (کی آس ونتیج Chaos Vantage) مشکل رندر ریل تایم را هم حل کرد و شما حتی دیگر نیازی به یادگیری آنریل انجین و لومین و … هم نخواهید داشت 🙂
در این پکیج آموزشی، از تری دی مکس 2021 و ویری 5 و ویری 6 استفاده شده است
نام دوره : پکیج آموزش فارسی پلاگین جدید ویری ( از مقدماتی تا پیشرفته)
- نرم افزارهای استفاده شده : 3ds max 2021 + V-Ray 5
- قیمت : 1,200,000 تومان
- زمان : 15 ساعت