آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته
دانلود رایگان آموزش صفر تا صد تری دی مکس در معماری
تری دی مکس چیست؟
نرم افزار گرافیک سه بعدی بسیار محبوب و حرفه ای برای انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی ها و تصاویر، Autodesk 3ds Max توسط استودیوهای تجاری تلویزیونی، توسعه دهندگان بازی های ویدیویی، استودیوهای تجسم معماری و همچنین برای جلوه های فیلم و پیش نمایش استفاده می شود. نرم افزار سه بعدی ساز تری دی مکس 3ds Max هم یک برنامه مدلسازی و هم برنامه تجسم است. هندسه را در سه بعدی شکل دهید و از داده های ایجاد شده در برنامه های دیگر استفاده کنید. فرصت های بسیار خوبی برای تجسم تصاویر ثابت و حتی انیمیشن ها به طور کامل بدون محدودیت وجود دارد. این دوره بر روی ایجاد مطالب ارائه مانند تصاویر و فیلم های واقعی محصول تمرکز دارد.
مراحلی که در دوره مبتدیان 3ds Max یاد خواهید گرفت شامل آشنایی با محیط برنامه و منوهای آن، مدل سازی، وارد کردن داده های CAD، مدیریت متریال یا بافت، نورپردازی، تنظیمات دوربین و رندر است. این یک دوره مبتدی است که درک چگونگی ساختار برنامه، ابزارهای موجود و نحوه استفاده از آنها را ارائه می دهد.
آموزش تری دی مکس در معماری : مدلسازی، نورپردازی و رندرینگ
کاربرد تری دی مکس در معماری : 3ds Max یک نرم افزار قدرتمند مدل سازی و رندر سه بعدی برای تجسم طراحی، بازی و انیمیشن است. البته با نرم افزار تری دی مکس Autodesk 3ds Max، به ویژگی های خاص صنعت برای مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و رندر دسترسی خواهید داشت. با ابزارهای تخصصی به سرعت و کارآمد کار کنید و دنیاها و طرح هایی فراتر از معمول ایجاد کنید:
این یک دوره مبتدی تا حرفه ای برای شماست که با انیمیشن کار می کنید و می خواهید از Autodesk 3ds Max استفاده کنید. این برنامه هم یک مدل سازی و هم تصویرسازی است و این دوره مبتدی به شما درک درستی از نحوه ساختار آن، ابزارهای موجود و نحوه استفاده از آنها می دهد.
Autodesk 3ds Max راهنمای کامل طراحی شده است تا درک کاملی از ویژگی ها و قابلیت های 3ds Max از اصول اولیه تا پیشرفته ترین موضوعات را به شما ارائه دهد. Autodesk 3ds Max یک برنامه گرافیکی سه بعدی کامپیوتری کامل است که به متخصصان و هنرمندان کمک می کند انیمیشن های سه بعدی، محیط های خیره کننده، مدل ها، بازی ها، تصاویر و همه چیز را ایجاد کنند.
3ds Max که قبلا به عنوان یک استودیوی سه بعدی و استودیوی سه بعدی مکس شناخته می شد، یک برنامه کاربردی مدل سازی، انیمیشن و رندر حرفه ای سه بعدی برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی های تعاملی، جلوه های بصری برای صنعت سرگرمی است. نقش بسیار مهمی در طراحی اشکال مقطع دوبعدی مدل های سه بعدی دارد. می تواند با استفاده از یک کاراکتر خاص به نام سینماتیک معکوس که اجزای مختلف یک شخصیت را به هم پیوند می دهد، شخصیت ها را زنده کند.
درک تری دی مکس Understanding 3ds Max : نرم افزار تری دی مکس قابلیت مدلسازی معماری را دارد و به عنوان ابزاری در مجموعه طراحی و ساخت محصول عمل میکند. این یک نرم افزار عظیم است که تقریباً در هر صنعتی برای اهداف مختلف استفاده می شود. درک آن برای یک مبتدی آسان نیست، اما مطمئناً باعث پیشرفت شغلی آنها خواهد شد.
چطور تری دی مکس را یاد بگیریم؟
نرم افزار 3ds Max یک راه حل قدرتمند برای ایجاد سریع مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی است که به هنرمندان، برنامه ریزان و طراحان اجازه می دهد تا به جای جزئیات فنی، روی چالش های خلاقانه خود تمرکز کنند.
فصل اول: معرفی | |
ویدئو معرفی | 02:10 |
کار با فایل های پروژه | 03:00 |
در فصل اول به شما نشان خواهیم داد که چرا تری دی مکس، بهترین و معروف ترین نرم افزار سه بعدی سازی در دنیای گرافیک کامییوتری است و به معرفی این پکیج آموزشی و معرفی سرفصل ها خواهیم پرداخت.
فصل دوم: شروع آموزش | |
آشنایی با محیط کاری و Workspace | 03:11 |
شخصی سازی رابط کاربری User interface | 03:12 |
آشنایی با پنجره قلب تنظیمات تری دی مکس Preferences | 06:10 |
ساخت و تنظیم فولدر پروژه Project folders | 06:48 |
در فصل دوم یاد خواهیم گرفت که چطور فضای کاری تری دی مکس (workspace) رو شخصی سازی کنیم و پا پنجره (preferences) که قلب تری دی مکس هست آشنا خواهیم شد. و نحوه تنطیم کردن پوشه پراجکت (project folders) رو برسی خواهیم کرد.
فصل سوم: تنظیمات تری دی مکس | |
آموزش تنطیم کردن واحد نمایش display units | 04:43 |
آموزش تنطیم کردن واحد مقیاس سیستم system units | 04:56 |
آموزش تنظیم کردن شبکه مش کف home grid | 04:53 |
آموزش ساخت فایل تمپلیت template scene | 03:10 |
ساخت image plane | 09:50 |
آموزش تکثیر آبجکت ها با استفاده از Array | 08:08 |
آموزش دسته بندی و گروپ کردن groups | 03:04 |
مدیریت نمایش لی آوت ها display layers | 06:26 |
آموزش مرج کردن Merging scenes | 03:32 |
آموزش ریفرنس کردن صحنه با Xref objects | 06:32 |
در فصل سوم به آشنایی با محیط نرم افزار تری دی مکس میپردازیم و با رابط کاربری interface ، تنظیمات ورک اسپیس workspace ، شخصی سازی دیدگاه و تغییر رنگ گرید ها viewport and grid colors ، آشنا خواهیم شد.
در گام دوم روش ویرایش اشکال اولیه primitives ؛ ترنس فورم کردن آبجکت ها (Transforming objects Move + Rotate) ، تنظیم و تغییر دیدگاه ها viewports ، آشنای با ابشن های سایه زن و شیدینگ viewport shading modes ، آشنایی با کلید های میان بر keyboard shortcut hotkeys ، تنظیم محورهای مختصات reference coordinate system ، آشنایی با پنجره Scene Explorer outline و بسیاری موارد دیگر خواهیم پرداخت که اینها ابزار های پایه ای برای کار با تری دی مکس هستند که بسیار استفاده میشوند و با یادگیری آنها، میتوانید به خوبی از تمام ابزارها و امکانات تری دی مکس استفاده کنید.
فصل چهارم : مدلسازی با اشکال دو بعدی | |
آموزش اشکال دو بعدی تری دی مکس | 06:25 |
ساخت آبجکت های loft compound | 06:49 |
ترسیم خط های دست آزاد freehand spline | 03:44 |
ویرایش ورتکس های انواع خط | 04:10 |
ویرایش نقاط کنتزل بزیر Bezier splines | 07:50 |
نحوه قابل رندر کردن اشکال دوبعدی Rendering shapes | 03:44 |
بالا بردن جزئیات خطوط با Interpolation | 05:00 |
تبدیل صفحه به حجم سه بعدی با مودیفایر لت Lathe modifier | 07:23 |
آموزش ارتفاء دادن سطوح با مودیفایر Sweep modifier | 05:37 |
آموزش وارد کردن اشکال دو بعدی Illustrator paths به تری دی مکس | 07:42 |
آموزش کار با مودیفایر Bevel modifier | 10:28 |
آموزش زساخت متن های هوشمند TextPlus primitive | 10:40 |
آموزش ساخت دیوار با مودیفایر اکسترود Extrude modifier | 08:06 |
در فصل سوم دو بعدی های مکس میپردازیم . پایه و اساس تمام احجام سه بعدی، خط و نقطه است و در این فصل به صورت کامل، مباحت دو بعدی تری دی مکس 3ds Max 2020 را آموزش خواهیم داد. و به ابزارهایی که مقطع های دو بعدی را به سطح تبدیل میکنند، مانند ( loft compound object) خواهیم پرداخت. مانند:
ساخت اشکال دو بعدی shapes ، ترسیم خط های دست آزاد freehand spline ، آشنایی و ویرایش انواع ورتکس vertex types ، ویرایش خط های منحنی Bezier splines ، نحوه رندرگیری اشکال ، آشنایی با آبشن Interpolation برای بالا بردن جزئیات مدل سه بعدی، آشنایی با دو مودیفایر محبوب (Bevel modifier – Lathe modifier – Sweep modifier) ، وارد کردن لوگو دو بعدی از سایر نرم افزار های گرافیکی Illustrator paths به تری دی مکس، نوشتن متن سه بعدی با ابزار جدید TextPlus primitive و …. را برسی خواهیم کرد.
فصل پنجم : مدلسازی پارامتریک با مودیفایر | |
آموزش تغییر شکل و مدلسازی با مودیفایر modifier | 07:06 |
برش و ایجاد لبه با ابزار کویک اسلایس QuicksliceQuickslice | 04:30 |
ایجاد جزئیات با polygon level | 05:00 |
اعمال یک مودیفایر روی بخشی از آبجکت | 04:31 |
حل مشکل مدلسازی topology dependence | 06:31 |
تبدیل احجام پارامتریک به مدل قابل ویرایش | 06:35 |
مودیفایرها یکی از بهترین ابزارهای ارائه شده در تری دی مکس 3ds Max 2020 هستند که انعطاف پذیری و قدرت مکس را در تمام زمینه ها بالا برده اند. در این فصل ابزار های فوق العاده modifier مربوط به مدلسازی را به شما معرفی خواهیم کرد و نحوه بالا بردن دیتیل ، ویرایش توپولوژی صفحات topology dependence ، را به شما آموزش خواهیم داد.
فصل ششم: مدل سازی به روش پولیگان | |
آموزش کار با بولین Boolean operands | 06:06 |
آموزش لایه بندی دفورمرها در modifier stack | 05:38 |
آموزش کات کرن با Boolean subtraction | 02:29 |
ساخت درب و پنجره | 10:08 |
آموزش ابزار مدلسازی Modeling ribbon | 06:14 |
آموزش ساخت پولیگان | 03:27 |
آموزش ترنسفورم sub-objects ها | 05:35 |
آموزش ابزار caddy | 06:01 |
آموزش کپی کردن ساب آبجکت ها با ابزار Detach | 03:26 |
ایجاد انشعاب با Editable Poly Extrude قابل ویرایش | 03:21 |
ادامه مدلسازی درس قبل | 02:27 |
آموزش ارتفاء دادن planar surface و ایجاد یک حجم بسته | 04:44 |
بالا بردن جزئیات مدل با Editable Poly Chamfe | 04:17 |
ایجاد حجم قرینه با ابزار Mirror | 06:11 |
متصل کردن ورتکس ها با ابزار Welding vertices | 04:48 |
پالایش مدل سه بعدی با ابزار SwiftLoop | 03:42 |
تبدیل مدل سه بعدی sub-object محدود کننده | 04:28 |
:در فصل ششم به پالیگان مدلینگ میپردازیم که حرفه ای ترین روش برای مدلسازی در تری دی مکس است. در ابتدا کاربا ابزار های بولین Boolean operands ، کار با کویک اسلایس Quickslice ، ساخت پولیگان polygons ، ترنس فورم کردن ساب آبجکت ها Transforming sub-objects ، کار با پنجره caddy ، سه بعدی سازی پلاگین معماری ؛ جوش دادن ورتکس ها Welding vertices، پالایش احجام سه بعدی و روش های سه بعدی مدل ها و … را در غالب یک پروژه به شما آموزش خواهیم داد.
فصل هفتم: مدلسازی Subdivision Surface | |
معنی مدلسازی ساب دیویژن سرفیس | 08:14 |
مدلسازی یک جعبه با subdivision surfaces | 03:09 |
مدلسازی قرینه ای با مودیفایر Symmetry modifier | 06:49 |
شکل دهی با ابزار ریبون Ribbon tools | 05:24 |
استفاده از ابزار انتخاب نرم Soft Selection | 05:14 |
شکل دهی گوشه ها | 04:42 |
عملیات نهایی ساب دیویژن Baking subdivisions | 04:15 |
در فصل هفتم به مدلسازی احجام با منحنی های نرم به روش subdivision surfaces میپردازیم. که برای مدلسازی : پوست صورت انسان، طراحی ماشین، انواع کاناپه و کلا هر جسمی که سطوح نرم و پیچیده دارد بر اساس سابدیویژن سرفیس خواهیم پرداخت.
یاد میگیریم که چطور در ابتدا مدل ساده آنرا بسازیم. سپس جزئیات آن را بالا بریم و با ابزار های ارائه شده در پنل Ribbon tools و مودیفایر هایی مانند Symmetry modifier آشنا خواهیم شد. روش مدلسازی انتخاب نرم یا همان سافت سلکشن (Soft Selection)، مدیریت روی ورتکس ها و لبه ها (اج ها)و در نهایت تکنیک های Baking subdivisions و تثبت حجم سه بعدی را در تری دی مکس 3ds Max 2020 آموزش خواهیم داد.
فصل هشتم: مدلسازی دست آزاد | |
استفاده از ابزارهای مدلسازی ذست آزاد در نوار ابزار ribbon | 04:53 |
مدل سازی با ابزار Paint Deform Push – Pull | 05:53 |
استفاده از ابزار Paint Deform Brushes | 06:10 |
آموزش کار با ابزار های paint | 03:27 |
آموزش کار با ابزار های brush | 04:52 |
تبدیل مدل های سه بعدی به یکدیگر | 04:18 |
بهینه سازی مدل با ابزار Move Conform | 03:28 |
حجاری روی مدل سه بعدی با ابزار Conform Transform | 04:58 |
در فصل هشتم به معرفی ابزار های دست آزاد، مخصوصا ابزارهایی که در پنل جدید ribbon مکس 2020 ارائه شده میپردازیم و یک لند اسکلیپ و دشت و کوه را با ابزارهای Paint Deform Push – Pull مدلسازی میکنیم. روش استفاده از Paint Deform Brushes را تمرین خواهیم کرد . با قلموی دیجیتالی مکس کار میکنیم . و تکنیک های فوق العاده Conforming را برای قرار دادن انواع جاده روی زمین کوهستانی را به شما آموزش خواهیم داد.
فصل نهم: دوربین تری دی مکس | |
آموزش کار با دوربین فیزیکی تری دی مکس و تارگت physical camera . target | 05:08 |
فعال سازی سیف فریم safe frames | 05:50 |
تنظیم آبشن تناسب کادر رندر (aspect ratio) | 04:01 |
ایجاد دوربین آزاد free camera | 03:07 |
چرخش Gimbal coordinate space | 04:19 |
تنظیم ترتیب rotation axis | 05:49 |
آفست کردن رندر با ابزار Lens Shift | 03:54 |
در فصل نهم به معرفی انواع دوربین های مکس 2020 خواهیم پرداخت و آبشن های آن را برای بهتر در رندینگ برسی میکنیم. روش های کار با دوربین معمولی و فیزیکال مکس ( physical camera + target) و کار با تارگت دوربین را برسی میکنیم. روش های ست کردن safe frames و aspect ratio را برای رندرینگ آموزش خواهیم داد. روش های تنظیم دوربین مکس را روی محور های مختصاتی مخصوصا حالت Gimbal coordinate space را تمرین خواهیم کرد تا بتوانید بهترین دید را برای دوربین رندرتان تنظیم کنید.
فصل دهم: نورپردازی تری دی مکس | |
ایجاد پیشنمایش رندرها با ابزار ActiveShade | 06:36 |
اعمال متریال دیفیوز diffuse material | 02:52 |
ایجاد نورهای غیر واقعی فوتومتریک photometric lights | 03:07 |
تنظیم شدت و رنگ نور | 03:55 |
تنظیم شدت نور Camera Exposure Control | 05:57 |
تنطیم شکل نور light shape | 06:00 |
تنظیم توضیع نور light distribution | 03:38 |
کنترل پارامترهای نور اسپات لایت spotlight parameters | 03:46 |
ساخت نور آسمان و خورشید (sun and sky) | 07:31 |
تنظیم روشنایی روز با پنجره environment | 04:01 |
آموزش کار با پنجره Light Explorer | 03:37 |
در فصل دهم، شما را با ابزارهای نورپدازی تری دی مکس 3ds Max 2020 آشنا خواهیم کرد چون هیچ صحنه ای را بدون نور نمیتوان تصور کرد . در ابتدا روش کار با پنجره رندرینگ ریل تایم ActiveShade را برسی میکنیم و با انواع نورهای موجود در مکس : نورهای نقطه ای، نور اسپات ، نورهای فتومتریک photometric lights ، نورهای اسمان و خورشید sun and sky ، تنظیمات اکسپوژر ، کار با پنجره نورها (Light Explorer) و بسیاری موارد دیگر را برسی خواهی کرد.
فصل 11: متریال های تری دی مکس | |
کار با پالت متریال Slate Material Editor | 05:37 |
مدیریت متریال های صحنه | 03:44 |
مدیریت پالت های متریال sample slots | 03:56 |
ذخیره سازی کتابخانه متریال material libraries | 04:00 |
آموزش متریال های فیزیکی physical materials | 04:39 |
تنظیم پارامترهای متریال فیزیکی | 05:48 |
در فصل یازدهم، به مبحث متریال سازی در مکس 2020 خواهیم پرداخت که یکی از شیرین ترین بخش های کار با مکس است. این بخش شامل آشنایی با پنجره ویرایشگر متریال جدید و قدیمی Slate Material Editor ، مدیریت و ذخیره سازی سمپل اسلات ها sample slots، ساخت لایبرابری شخصی سازی شده و دلخواه، درک مفاهیم پایه مانند : متریالی های فیزیکی physical materials و تنظیم پارامترهای آن خواهیم پرداخت.
فصل 12: مپ دهی تکسچرها | |
تنظیم اندازه متریال material sample | 04:14 |
آموزش ساخت متریال سه بعدی رویه ای 3D procedural maps | 08:38 |
آموزش مپ دهی فایل های بیت مپ | 07:41 |
تنظیم مقیاس متریال با ابزار UVW Map | 10:40 |
مقیاس دهی جهانی متریال Real-World Map | 03:36 |
مپ دهی توسط vector art | 03:21 |
لینک دهی متریال با ابزار Asset Tracking | 05:37 |
آموزش مپ دهی و اعمال تکسچر تری دی مکس Mapping Textures : در فصل دوازدهم به مبحث تکسچر سازی در تری دی مکس 3ds Max 2020 خواهیم پرداخت که این موضوع، بسیار روی کیفیت رندر تاثیر دارد.
این بخش را با معرفی آبشن های مدیریت و تنظیم مقیاس متریال (material sample size) شروع کرده و متریال های رویه ای سه بعدی (3D procedural maps) مانند دود و مپ چکر را برسی میکنیم.سپس به وارد کردن بیت مپ ها، پروجکت کردن یو وی UVs with UVW Map ، مپ دهی وکتور آرت vector art ، آدرس دهی مپ ها در پنجره Asset Tracking خواهیم پرداخت.
فصل 13 : سلسله مراتب در مدلسازی و ریگ کاراکتر | |
آموزش hierarchies | 04:03 |
تبدیل نقاط مفصلی و پیوت pivot points | 08:48 |
اولویت بندی محورهای چرخشی | 06:24 |
پیوند دادن اشیاء Linking objects | 06:04 |
قفل کردن transforms ها | 03:55 |
جلوگیری از تغییر مقیاس تاخواسته | 06:09 |
در فصل سیزدهم به بحث Hierarchies ها میپردازیم که برای کاراکتر سازی و تعریف مفصل و استخوان ، تعیین محدوده مجاز حرکتی و لینک دادن به قسمت های مختلف کاراکتر ، کاربرد دارد. در گام اول، به معرفی پیوت پوینت و ترنسفورم کردن Transforming pivot points آنها خواهیم پرداخت. و روش های تعیین محدوده حرکتی روی محورهای مختصات ، لینک ردن آبجکت ها (Linking objects)، قفل کردن و بسیاری موارد دیگر که برای ریگ کاراکتر باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.
فصل 14 : کلید های انیمیشن تری دی مکس | |
تنظیمات زمان بندی تری دی مکس Time Configuration | 11:06 |
ساخت کلید انیمیشن در حالت Auto Key | 04:00 |
ساخت کلید انیمیشن در حالت Set Key | 05:30 |
ویرایش کلید های انیمیشن در تایم لاین | 04:58 |
ویرایش کلید های انیمیشن در Dope Sheet | 06:24 |
ویرایش عملکرد منحنی ها در پنجره Curve Editor | 10:01 |
ویرایش مسیرها در پنجره motion path | 06:15 |
در فصل چهاردهم به پویا نمایی یا همان انیمیشن سازی در تری دی مکس 3ds Max خواهیم پرداخت و اصول و پایه انیمیشن سازی را در قالب چند پروژه مثال محور به شما آموزش خواهیم داد. مواردی مانند ساخت و ویرایش کلید های انیمیشن keyframes in Auto Key mode، متحرک سازی دوربین، تنظیم زمان بندی انیمیشن در پنجره Time Configuration ، ویرایش انیمیشن در تایم لاین Timeline ، و ویرایش حرکت ها در پنجره Dope Sheet و Curve Editor و همچنین کار با افکت ها و اصلاح کننده های ابزار motion path و … .
فصل 15: رندرینگ تری دی مکس | |
انتخاب یا نغییر متور رندرینگ | 07:32 |
گزینه های رندر کننده های مختلف | 05:28 |
ساخت رندر با تصاویر پشت سر هم image sequence | 04:49 |
نمایش تصاویر image sequence در برنامه RAM Player | 02:50 |
در فصل پانزدهم به روش های خروجی گرفتن به صورت فیلم و ویدئو در تری دی مکس 3ds Max 2020 خواهیم پرداخت به آن رندرینگ میگویند. این بخش را با معرفی متورهای رندرر renderer شروع میکنیم ، روش های گرفتن رندر های پشت سر هم (image sequence)، کار با رم پلیر (RAM Player) و بسیاری از موارد دیگر را به شما آموزش خواهیم داد.
نام دوره : پکیج آموزش فارسی پلاگین جدید ویری ( از مقدماتی تا پیشرفته)
- نرم افزارهای استفاده شده : 3ds max
- قیمت : 400,000 تومان
- زمان : 11:30 ساعت