آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته
تری دی مکس چیست؟
نرم افزار گرافیک سه بعدی بسیار محبوب و حرفه ای برای انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی ها و تصاویر، Autodesk 3ds Max توسط استودیوهای تجاری تلویزیونی، توسعه دهندگان بازی های ویدیویی، استودیوهای تجسم معماری و همچنین برای جلوه های فیلم و پیش نمایش استفاده می شود. نرم افزار سه بعدی ساز تری دی مکس 3ds Max هم یک برنامه مدلسازی و هم برنامه تجسم است. هندسه را در سه بعدی شکل دهید و از داده های ایجاد شده در برنامه های دیگر استفاده کنید. فرصت های بسیار خوبی برای تجسم تصاویر ثابت و حتی انیمیشن ها به طور کامل بدون محدودیت وجود دارد. این دوره بر روی ایجاد مطالب ارائه مانند تصاویر و فیلم های واقعی محصول تمرکز دارد.
مراحلی که در دوره مبتدیان 3ds Max یاد خواهید گرفت شامل ناوبری اولیه در برنامه و منوهای آن، مدل سازی، وارد کردن داده های CAD، مدیریت متریال یا بافت، نورپردازی، تنظیمات دوربین و رندر است. این یک دوره مبتدی است که درک چگونگی ساختار برنامه، ابزارهای موجود و نحوه استفاده از آنها را ارائه می دهد.
1) مدل سازی تری دی مکس 3ds max 3d Modeling
یک کار تک رشتهای در 3ds Max، مدلسازی سهبعدی فرآیند ایجاد مشها، اکسترود کردن چند ضلعیها و دستکاری رئوس است. اگر در اصل از 3ds Max برای مدلسازی استفاده میکنید، پس پول خود را برای یک ایستگاه کاری دو CPU با دهها هسته CPU هدر ندهید. آن هسته های CPU اضافی هیچ مزیتی ندارند. مدلسازی سهبعدی تنها از یک هسته پردازشی بهره میبرد، بنابراین ایستگاههای کاری 3ds Max تک CPU مانند BOXX APEXX S3 یا APEXX A3 با اورکلاک حرفهای بسیار بهتر عمل میکنند و حداکثر بازگشت سرمایه را برای بودجه مدلسازی شما فراهم میکنند. |
2) انیمیشن سازی تری دی مکس 3ds max animation
انیمیشن سه بعدی شباهت های زیادی به گردش کار محور مدل سازی سه بعدی دارد، زیرا هر دو کار تک رشته ای هستند. و (مانند مدل سازی سه بعدی) اگر انیمیشن وظیفه اصلی شما باشد، چندین هسته CPU کاربرد چندانی نخواهد داشت. این نوع وظایف “محدود به فرکانس” هستند زیرا عملکرد نرم افزار به فرکانس CPU وابسته است. یک ایستگاه کاری کامپیوتری 3ds Max با سرعت کلاک CPU بالا برای گردش کار انیمیشن ایدهآل است، بنابراین سختافزار پیشنهادی BOXX 3ds Max شامل یک سوکت، APEXX S3 یا APEXX A3 با اورکلاک حرفهای است. |
3) رندرینگ تری دی مکس 3ds max rendering
بر خلاف مدلسازی سه بعدی و انیمیشن، رندر کردن داراییهای سه بعدی شما یک فرآیند بسیار چند رشتهای است، بنابراین هرچه هستههای CPU بیشتری درسیستم خود داشته باشید، بهتر است. رندر از نظر محاسباتی نیز فشرده است، بنابراین باید بارگذاری شود. هدف از ایستگاه کاری 3ds Max ایجاد و حفظ بهرهوری است، که وقتی سیستم خود را با رندر کردن سکانسهای انیمیشن فریم نهایی متصل میکنید، متوقف میشود. |
آموزش تری دی مکس در معماری : مدلسازی، نورپردازی و رندرینگ
کاربرد تری د ی مکس در معماری : 3ds Max یک نرم افزار قدرتمند مدل سازی و رندر سه بعدی برای تجسم طراحی، بازی و انیمیشن است.
با نرم افزار تری دی مکس Autodesk 3ds Max، به ویژگی های خاص صنعت برای مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و رندر دسترسی خواهید داشت. با ابزارهای تخصصی به سرعت و کارآمد کار کنید و دنیاها و طرح هایی فراتر از معمول ایجاد کنید:
این یک دوره مبتدی تا حرفه ای برای شماست که با انیمیشن کار می کنید و می خواهید از Autodesk 3ds Max استفاده کنید. این برنامه هم یک مدل سازی و هم تصویرسازی است و این دوره مبتدی به شما درک درستی از نحوه ساختار آن، ابزارهای موجود و نحوه استفاده از آنها می دهد.
Autodesk 3ds Max راهنمای کامل طراحی شده است تا درک کاملی از ویژگی ها و قابلیت های 3ds Max از اصول اولیه تا پیشرفته ترین موضوعات را به شما ارائه دهد. Autodesk 3ds Max یک برنامه گرافیکی سه بعدی کامپیوتری کامل است که به متخصصان و هنرمندان کمک می کند انیمیشن های سه بعدی، محیط های خیره کننده، مدل ها، بازی ها، تصاویر و همه چیز را ایجاد کنند.
3ds Max که قبلا به عنوان یک استودیوی سه بعدی و استودیوی سه بعدی مکس شناخته می شد، یک برنامه کاربردی مدل سازی، انیمیشن و رندر حرفه ای سه بعدی برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی های تعاملی، جلوه های بصری برای صنعت سرگرمی است. نقش بسیار مهمی در طراحی اشکال مقطع دوبعدی مدل های سه بعدی دارد. می تواند با استفاده از یک کاراکتر خاص به نام سینماتیک معکوس که اجزای مختلف یک شخصیت را به هم پیوند می دهد، شخصیت ها را زنده کند.
درک تری دی مکس Understanding 3ds Max : نرم افزار تری دی مکس قابلیت مدلسازی معماری را دارد و به عنوان ابزاری در مجموعه طراحی و ساخت محصول عمل میکند. این یک نرم افزار عظیم است که تقریباً در هر صنعتی برای اهداف مختلف استفاده می شود. درک آن برای یک مبتدی آسان نیست، اما مطمئناً باعث پیشرفت شغلی آنها خواهد شد.
سرفصل های آموزش تری دی مکس
معرفی پکیج آموزشی Introduction :در فصل اول به شما نشان خواهیم داد که چرا تری دی مکس، بهترین و معروف ترین نرم افزار سه بعدی سازی در دنیای گرافیک کامییوتری است و به معرفی این پکیج آموزشی و معرفی سرفصل ها خواهیم پرداخت.
1)فصل اول شروع دوره آموزشی Getting Started : در فصل دوم یاد خواهیم گرفت که چطور فضای کاری تری دی مکس (workspace) رو شخصی سازی کنیم و پا پنجره (preferences) که قلب تری دی مکس هست آشنا خواهیم شد. و نحوه تنطیم کردن پوشه پراجکت (project folders) رو برسی خواهیم کرد.
2) آشنایی با محیط تری دی مکس 2020 3ds Max Interface : در فصل سوم به آشنایی با محیط نرم افزار تری دی مکس میپردازیم و با رابط کاربری interface ، تنظیمات ورک اسپیس workspace ، شخصی سازی دیدگاه و تغییر رنگ گرید ها viewport and grid colors ، آشنا خواهیم شد. در گام دوم روش ویرایش اشکال اولیه primitives ؛ ترنس فورم کردن آبجکت ها (Transforming objects Move + Rotate) ، تنظیم و تغییر دیدگاه ها viewports ، آشنای با ابشن های سایه زن و شیدینگ viewport shading modes ، آشنایی با کلید های میان بر keyboard shortcut hotkeys ، تنظیم محورهای مختصات reference coordinate system ، آشنایی با پنجره Scene Explorer outline و بسیاری موارد دیگر خواهیم پرداخت که اینها ابزار های پایه ای برای کار با تری دی مکس هستند که بسیار استفاده میشوند و با یادگیری آنها، میتوانید به خوبی از تمام ابزارها و امکانات تری دی مکس استفاده کنید.
3) آشنایی با قالب های آماده تری دی مکس Scene Layout : لی آوت ها نقش مهمی در تری دی مکس دارند. زیرا مانند یک پنجره هستند که فقط از طریق آن هست که میتوان داخل تری دی مکس را دید و با آن ارتباط داشت ! در فصل سوم یه معرفی Layout ها میپردازیم و مهم ترین قسمت های آن را مانند : واحد های نمایش مقیاس display units ، تنظیم هوم گرید home grid و … خواهیم پرداخت و برای تمرین بیشتر ، یک پلان معماری را سه بعدی خواهیم کرد. و دستورات مهمی مانند : Array , groups, display layers را کار خواهیم کرد. همچنین یاد خواهیم کرد که چطور آبجکت ها را در بین فایل های مکس جابه جا کنیم و نحوع دغام صحنه ها (Merging scenes) و کار با آبجکت های مرجع ( Xref objects) که برای سبک سازی فایل های مکس کاربرد دارد، را به شما آموزش خواهیم داد.
4) مدلسازی اسپیلاین Spline Modeling : در فصل سوم دو بعدی های مکس میپردازیم . پایه و اساس تمام احجام سه بعدی، خط و نقطه است و در این فصل به صورت کامل، مباحت دو بعدی تری دی مکس 3ds Max 2020 را آموزش خواهیم داد. و به ابزارهایی که مقطع های دو بعدی را به سطح تبدیل میکنند، مانند ( loft compound object) خواهیم پرداخت. تمام مباحثی مانند : ساخت اشکال دو بعدی shapes ، ترسیم خط های دست آزاد freehand spline ، آشنایی و ویرایش انواع ورتکس vertex types ، ویرایش خط های منحنی Bezier splines ، نحوه رندرگیری اشکال ، آشنایی با آبشن Interpolation برای بالا بردن جزئیات مدل سه بعدی، آشنایی با دو مودیفایر محبوب (Bevel modifier – Lathe modifier – Sweep modifier) ، وارد کردن لوگو دو بعدی از سایر نرم افزار های گرافیکی Illustrator paths به تری دی مکس، نوشتن متن سه بعدی با ابزار جدید TextPlus primitive و …. را برسی خواهیم کرد.
5) مدلسازی پارامتریک Parametric Modeling with Modifiers : مودیفایرها یکی از بهترین ابزارهای ارائه شده در تری دی مکس 3ds Max 2020 هستند که انعطاف پذیری و قدرت مکس را در تمام زمینه ها بالا برده اند. در این فصل ابزار های فوق العاده modifier مربوط به مدلسازی را به شما معرفی خواهیم کرد و نحوه بالا بردن دیتیل ، ویرایش توپولوژی صفحات topology dependence ، را به شما آموزش خواهیم داد.
6) مدلسازی پالیگان Polygon Modeling :در فصل چهارم به پالیگان مدلینگ میپردازیم که حرفه ای ترین روش برای مدلسازی در تری دی مکس است. در ابتدا کاربا ابزار های بولین Boolean operands ، کار با کویک اسلایس Quickslice ، ساخت پولیگان polygons ، ترنس فورم کردن ساب آبجکت ها Transforming sub-objects ، کار با پنجره caddy ، سه بعدی سازی پلاگین معماری ؛ جوش دادن ورتکس ها Welding vertices، پالایش احجام سه بعدی و روش های سه بعدی مدل ها و … را در غالب یک پروژه به شما آموزش خواهیم داد.
7) مدلسازی سابدیویژن سرفیس Subdivision Surface Modeling : در فصل هفتم به مدلسازی احجام با منحنی های نرم به روش subdivision surfaces میپردازیم. که برای مدلسازی : پوست صورت انسان، طراحی ماشین، انواع کاناپه و کلا هر جسمی که سطوح نرم و پیچیده دارد بر اساس سابدیویژن سرفیس خواهیم پرداخت. یاد میگیریم که چطور در ابتدا مدل ساده آنرا بسازیم. سپس جزئیات آن را بالا بریم و با ابزار های ارائه شده در پنل Ribbon tools و مودیفایر هایی مانند Symmetry modifier آشنا خواهیم شد. روش مدلسازی انتخاب نرم یا همان سافت سلکشن (Soft Selection)، مدیریت روی ورتکس ها و لبه ها (اج ها)و در نهایت تکنیک های Baking subdivisions و تثبت حجم سه بعدی را در تری دی مکس 3ds Max 2020 آموزش خواهیم داد.
8) مدلسازی دست آزاد Freeform Modeling : در فصل هشتم به معرفی ابزار های دست آزاد، مخصوصا ابزارهایی که در پنل جدید ribbon مکس 2020 ارائه شده میپردازیم و یک لند اسکلیپ و دشت و کوه را با ابزارهای Paint Deform Push – Pull مدلسازی میکنیم. روش استفاده از Paint Deform Brushes را تمرین خواهیم کرد . با قلموی دیجیتالی مکس کار میکنیم . و تکنیک های فوق العاده Conforming را برای قرار دادن انواع جاده روی زمین کوهستانی را به شما آموزش خواهیم داد.
9) آموزش کار با دوربین تری دی مکس Camera Techniques : در فصل نهم به معرفی انواع دوربین های مکس 2020 خواهیم پرداخت و آبشن های آن را برای بهتر در رندینگ برسی میکنیم. روش های کار با دوربین معمولی و فیزیکال مکس ( physical camera + target) و کار با تارگت دوربین را برسی میکنیم . روش های ست کردن safe frames و aspect ratio را برای رندرینگ آموزش خواهیم داد. روش های تنظیم دوربین مکس را روی محور های مختصاتی مخصوصا حالت Gimbal coordinate space را تمرین خواهیم کرد تا بتوانید بهترین دید را برای دوربین رندرتان تنظیم کنید.
10)آموزش نورپردزای تری دی مکس Lighting : در فصل دهم، شما را با ابزارهای نورپدازی تری دی مکس 3ds Max 2020 آشنا خواهیم کرد چون هیچ صحنه ای را بدون نور نمیتوان تصور کرد . در ابتدا روش کار با پنجره رندرینگ ریل تایم ActiveShade را برسی میکنیم و با انواع نورهای موجود در مکس : نورهای نقطه ای، نور اسپات ، نورهای فتومتریک photometric lights ، نورهای اسمان و خورشید sun and sky ، تنظیمات اکسپوژر ، کار با پنجره نورها (Light Explorer) و بسیاری موارد دیگر را برسی خواهی کرد.
11) آموزش کار با متریال های تری دی مکس Materials : در فصل یازذهم، به مبحث متریال سازی در مکس 2020 خواهیم پرداخت که یکی از شیرین ترین بخش های کار با مکس است. این بخش شامل آشنایی با پنجره ویرایشگر متریال جدید و قدیمی Slate Material Editor ، مدیریت و ذخیره سازی سمپل اسلات ها sample slots، ساخت لایبرابری شخصی سازی شده و دلخواه، درک مفاهیم پایه مانند : متریالی های فیزیکی physical materials و تنظیم پارامترهای آن خواهیم پرداخت.
12) آموزش مپ دهی و اعمال تکسجر تری دی مکس Mapping Textures : در فصل دوازدهم به مبحث تکسچر سازی در تری دی مکس 3ds Max 2020 خواهیم پرداخت که این موضوع، بسیار روی کیفیت رندر تاثیر دارد. این بخش را با معرفی آبشن های مدیریت و تنظیم مقیاس متریال (material sample size) شروع کرده و متریال های رویه ای سه بعدی (3D procedural maps) مانند دود و مپ چکر را برسی میکنیم.سپس به وارد کردن بیت مپ ها، پروجکت کردن یو وی UVs with UVW Map ، مپ دهی وکتور آرت vector art ، آدرس دهی مپ ها در پنجره Asset Tracking خواهیم پرداخت.
13) آموزش هایراکی تری دی مکس Hierarchies : در فصل سیزدهم به بحث Hierarchies ها میپردازیم که برای کاراکتر سازی و تعریف مفصل و استخوان ، تعیین محدوده مجاز حرکتی و لینک دادن به قسمت های مختلف کاراکتر ، کاربرد دارد. در گام اول، به معرفی پیوت پوینت و ترنسفورم کردن Transforming pivot points آنها خواهیم پرداخت. و روش های تعیین محدوده حرکتی روی محورهای مختصات ، لینک ردن آبجکت ها (Linking objects)، قفل کردن و بسیاری موارد دیگر که برای ریگ کاراکتر باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.
14)آموزش کلید سازی و انیمیشن سازی تری دی مکس Keyframe Animation : در فصل چهاردهم به پویا نمایی یا همان انیمیشن سازی در تری دی مکس 3ds Max 2020 خواهیم پرداخت و اصول و پایه انیمیشن سازی را در قالب چند پروژه مثال محور به شما آموزش خواهیم داد. مواردی مانند ساخت و ویرایش کلید های انیمیشن keyframes in Auto Key mode، متحرک سازی دوربین، تنظیم زمان بندی انیمیشن در پنجره Time Configuration ، ویرایش انیمیشن در تایم لاین Timeline ، و ویرایش حرکت ها در پنجره Dope Sheet و Curve Editor و همچنین کار با افکت ها و اصلاح کننده های ابزار motion path و … .
15) آموزش رندرینگ تری دی مکس Rendering : در فصل پانزدهم به روش های خروجی گرفتن به صورت فیلم و ویدئو در تری دی مکس 3ds Max 2020 خواهیم پرداخت به آن رندرینگ میگویند. این بخش را با معرفی متورهای رندرر renderer شروع میکنیم ، روش های گرفتن رندر های پشت سر هم (image sequence)، کار با رم پلیر (RAM Player) و بسیاری از موارد دیگر را به شما آموزش خواهیم داد.
|
|
چطور تری دی مکس را یاد بگیریم؟
نرم افزار 3ds Max یک راه حل قدرتمند برای ایجاد سریع مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی است که به هنرمندان، برنامه ریزان و طراحان اجازه می دهد تا به جای جزئیات فنی، روی چالش های خلاقانه خود تمرکز کنند.
چطور پلاگین ویری را یاد بگیریم؟
نرم افزار وی ری V-Ray برای 3ds Max راه حل حرفه ای نورپردازی، سایه و رندر در مورد کیفیت و سرعت است. با رابط کاربری جدید، راه اندازی V-Ray در حال حاضر آسان تر است. سرعت رندر در برخی موارد به طور قابل توجهی افزایش یافته است و تبادل با سایر برنامه ها به لطف پشتیبانی از طیف گسترده ای از فرمت های تبادلی ساده تر شده است. V-Ray 6 جدید این و موارد دیگر را رندر می دهد.