آموزش ساخت متریال
موضوعات داغ

آموزش فارسی کار با آبشن های متریال ویری Vray material settings

آموزش تنظیم پارامترهای متریال ویری تری دی مکس به زبان فارسی Vray material settings

در این آموزش به زبان فارسی، میخوام یکی از مهمترین و پایه ای ترین متریال های ویری یعنی VRaymaterial را برای شما آموزش بدم و همچنین مهمترین پارامترهای را به صورت ویدئویی برای شما شرح بدم. پس با من همراه باشید.

آموزش کار و تنظیم پارامترهای متریال ویری تری دی مکس Vray material settings

ویری متریال vraymtl : مهم ترین و پایه ای ترین متریال در ویری ، این نوع مپ هست که تمام متریال های Vray بخشی از آن هستند و یا میتوانند به صورت چندگانه داخل آن قرار بگیرند، با یک مپ مشترک، ماسک شوند و …

ویری دیفیوز متریال Vray materials Diffuse : اولین و شاخص ترین قسمت هر متریال، دیفیوز است که شامل یک پالت رنگی و یک مپ اسلات ( Map slot) است که در آن میتوانید رنگ و یا مپ ظاهر متریال را تعریف کنید.

بازتاب ها (Reflections) : در این قسمت میتوانید مقدار و رنگ و نوع انعکاس ظاهر یک متریال را تعریف کنید ولی معمولا برای راحت تر تنظیم کردن آن، مقادیر سیاه و سفید را برای آن تنظیم میکنند.اگر سیاه باشد، مقدار انعکاس صفر است. اگر خاکستری باشد، انعکاس شما متوسط و اگر سفید کامل باشد، انعکاس صد در صد مانند آینه خواهید داشت.

آبشن fresnel reflections vray :  پديده ای هست كه تقريبا در تمام سطوح Fersenel reflections به غیر از فلزات اتفاق میافتد. بخشی از سطح كه مستقيم روبروی شماست بازتاب كمتری داره نسبت به سطحی كه در زاويه بالاتری قرار گرفته است.اما مقدار اين افكت (Effect)به وسيله آبشن IOR متريال كنترل میشود.شما مي تونيد آن را در پارامترهای شکست نور (Refraction) پیدا کنید.دردنياي واقعي اين افكت هميشه با اين  IOR پیوند دارد. اما در پلاگین ویری ، شما میتوانید این پیوند و لینک را جدا کنید. تنظيمات متفاوت IOR برای Reflection  مثل تنظیمات IOR برای Refraction است و برای اینکار، میتوانید روی علامت کوچک L کلید کنید تا فعال شود.

رفلکشن گلاسی نس Reflection glossiness : میتوان آن را بازتابهای سطوح صيقلی نامید. اگر میخواهید انعکاس هاش شما شارپ نباشد، میتوانید آن را از مقدار 1 پیشفرض کاهش دهید.

های لایت گلاسی نس Highlight glossiness : میتوان آن را جلوه های مشخص صيقلی نامید.شما احتمالا با Highlight ها درمتريالهاي پيش فرض مكس آشنا هستید ؟! خب این Highlight ها چيزی بيشتر از بازتابهای مات جعلی Fake blurry reflections نیستند. و یک Highlight در واقع بازتاب يك منبع نورانی بسيار روشن است.

تنظیم پارامترهای متریال ویری و مفاهیم پایه ای :

Use interpolation : به معنی بكاربردن تناسب است . اين گزينه مي تونه براي تسريع محاسبات Reflection glossiness بکار برود و کم و بیش مثل Irradiance map برای محاسبات Gi عمل میکند. وقتي شما اين گزينه رو انتخاب مي كنيد مي تونيد تنظيمات مربوط به اون رو در يكی ديگه از منوهای كرکره ای Vraymaterial انجام بدید.

 ماكسيمم عمق Max depth : این پارامتر کنترل میکنه که چند بار یک شعاع نور Ray میتواند بازتاب بشود قبل از اینکه محاسبات به پایان برسد. به این معنی که اگر مقدار آن 1 باشد، فقط یک بار میتواند بازتابیده شود و اگر روی عدد 2 باشد، فقط بازتاب اون بازتاب (reflection of reflection) میتواند از سطح ساطع بشود و …

رنگ خروجی Exit colour : اگر آبجکت های انعکاسی Reflective خیلی زیادی در صحنه دارید، میتوانید از این آبشن به عنوان یک راه برای كاهش زمان رندر استفاده کنید.اما با كم كردن بازتابها احتمالا پای Exit colour وسط كشيده خواهد شد! (بعضي اوقات هم تغيير دادن رنگ اين گزينه به جای سياه مفيد خواهد بود، مثلا چيزی كه براي صحنه مناسب تر باشه) !!!این آموزش توسط شرکت scribd تهیه و خدمت شما ارائه میشود.

دوستان عزیزم، از آنجایی که آبشن های شکست و انعکس نور متریال ویری، خیلی زیاد هست و چون نمیخوام این صفحه بیش از حد طولانی بشه، آنها را به صورت مفصل در یک دوره دیگر برسی میکنم. اراتمند صیدی ♥♥♥

فیلم آموزشی Video Tutorials

پخش آنلاین قسمت اول این آموزش

  • نام آموزش : آموزش مقدماتی تنظیم پارامترهای متریال ویری
  • نرم افزارهای استفاده شده : Vray + 3ds max
  • مربی : جعفر صیدی
  • زمان : 11 دقیقه

دانلود رایگان آموزش تنظیم پارامترهای متریال ویری

فقط کاربران ویژه سایت میتوانند لینک های دانلود را مشاهده کنند

برای ثبت نام روی Register کلیک کنید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید  .کنید.

www.3dmaxfarsi.ir :پسورد فایل فشرده

 

نمایش بیشتر
telegram

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا