آموزش متریال دهی در تری دی مکس به همراه فیلم آموزشی
در این مقاله آموزش متریال دهی در تری دی مکس برای دو متور رندر Vray و Corona رو به شما یاد میدم و نحوه کار موثر با تکسچر، متریال و شیدر در 3ds Max رو بررسی خواهم کرد. برای متریال دهی فقط کافی است یکی از پالت های متریال رو با کلیک و درگ به روی یکی از احجام بکشید و به همین سادگی انجام میشود. اما در اینجا سعی میکنم نکات یا ترفندهای کلیدی رو به شما یاد بدم که کنترل بیشتر و حرفه ای تری روی متریال دهی داشته باشید.
متریال و تکسچر نقش مهمی در کیفیت نشون دادن مدل سازی در رندر سه بعدی ایفا می کنند و به شما امکان می دهند واقع گرایی، رنگ و بافت را به مدل های خود اضافه کنید. Autodesk 3ds Max ابزارهای قوی برای ایجاد، اعمال و مدیریت متریایل به شما ارائه می دهد.
متریال ادیتور در تری دی مکس:
متریال و تکسچر نقش مهمی در کیفیت نشون دادن مدل سازی در رندر سه بعدی ایفا می کنند و به شما امکان می دهند واقع گرایی، رنگ و بافت را به مدل های خود اضافه کنید. Autodesk 3ds Max ابزارهای قوی برای ایجاد، اعمال و مدیریت متریایل به شما ارائه می دهد.
- باز کردن متریال ادیتور: کلید M را فشار دهید تا متریال ادیتور باز شود.
- انتخاب یک اسلات متریال: روی یک اسلات خالی در متریال ادیتور کلیک کنید.
- تخصیص متریال:
- متریال را به صورت درگ و دراپ روی شیء در ویوپورت بکشید.
- یا با انتخاب شیء، روی دکمه “تخصیص متریال به انتخاب” در متریال ادیتور کلیک کنید.
- تنظیم پارامترها: ویژگیهای متریال مانند رنگ، انعکاس و تکسچر را در ویرایشگر تغییر دهید.
اموزش متریال دهی به کابینت در مکس
متریال دادن به سطوح و درب های کابینت خیلی ساده است. فقط کافی است یکی از پالت های متریال ادیتور را انتخاب و یک شیدر یا تکسچر چوب، سنگ یا کابینت ممبران و … را تعریف کنید و سپس با کلیک و درگ آن را به بدنه کابینت تان اعمال کنید.
آموزش متریال دهی به نمای ساختمان
متریال دهی به نمای ساختمان هم کار بسیار ساده ای است. فقط کافی است برای هر سطح، (سنگ، بتن، شیشه، چوب و …) یک متریال مناسب بسازید و با کلیک و درگ به آن قسمت اعمال کنید.
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت متریال آجر تری دی مکس
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت متریال بتن تری دی مکس
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت سنگ نما تری دی مکس
تغییر رنگ متریال در تری دی مکس
بهترین روش برای تغییر رنگ متریال در تری دی مکس، استفاده از مپ VRayCompTex است که توسط خود پلاگین ویری ساخته شده. که میتونه دو تا تکسچر رو با همدیگه برای شما ترکیب کنه و چندین گزینه بلند کردن (blending modes) در اختیار شما قرار میده:
چگونه متریال را فقط به یک صفحه با پویلیگان در 3ds Max اعمال می کنیم؟
- انتخاب شیء: به پنل Modify بروید و شیء را انتخاب کنید.
- ورود به حالت زیر شیء: “Polygon” یا “Face” را از سطح زیر شیء در استک انتخاب کنید.
- انتخاب وجوه: روی وجوه مورد نظر کلیک کنید تا برجسته شوند.
- اعمال متریال:
- متریال ادیتور را باز کنید.
- متریال را مستقیماً روی وجوه انتخاب شده بکشید.
- یا از دکمه “تخصیص متریال به انتخاب” استفاده کنید.
- خروج از حالت زیر شیء: پس از اتمام، حالت زیر شیء را غیرفعال کنید.
چگونه متریال را به یک لایه در 3ds Max اختصاص دهیم؟
- باز کردن Layer Explorer: کلید F10 را فشار دهید یا از نوار ابزار اصلی به آن دسترسی پیدا کنید.
- انتخاب یک لایه: روی لایه مورد نظر در Layer Explorer کلیک کنید.
- تخصیص متریال :
- متریال ادیتور را باز کنید.
- متریال را روی لایه انتخاب شده بکشید.
- تمام اشیاء درون لایه، متریال اختصاص داده شده را به ارث میبرند.
چگونه متریال را در 3ds Max 2025 اضافه کنیم؟
- باز کردن متریال ادیتور: از میانبر M استفاده کنید یا از منوی Rendering به آن دسترسی پیدا کنید.
- انتخاب نوع متریال:
- در ویرایشگر Slate Material، راست کلیک کرده و یک متریال را از منوی “Materials” انتخاب کنید.
- برای حالت کامپکت، یک اسلات را انتخاب کرده و نوع متریال(مانند Standard، Physical، یا V-Ray) را انتخاب کنید.
- اضافه کردن تکسچرها: از نود Bitmap برای بارگذاری تکسچرهای تصویری استفاده کرده و آنها را به ویژگیهای متریال مانند Diffuse، Roughness یا Normal متصل کنید.
- ذخیره و تخصیص: متریال را تغییر داده و برای استفادههای آینده ذخیره کنید، سپس آن را به اشیاء مورد نظر اعمال کنید.
چگونه متریال شیشه ای را در 3ds Max اعمال کنیم؟
- ایجاد یک متریال فیزیکی: متریال ادیتور را باز کرده و یک متریال فیزیکی انتخاب کنید.
- تنظیم ویژگیها:
- رنگ پایه (Base Color) را به سیاه یا خاکستری تیره تنظیم کنید.
- انعکاس و شفافیت را افزایش دهید.
- ضریب شکست (IOR) را به حدود 1.5 برای شیشه واقعی تنظیم کنید.
- تخصیص متریال: متریال را روی شیء بکشید یا از دکمه “تخصیص متریال به انتخاب” استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت متریال شیشه
کلید میانبر برای Material در 3ds Max چیست؟
میانبر باز کردن متریال ادیتور در 3ds Max کلید M است.
چگونه متریال را در 3ds Max جایگزین Replace می کنید؟
- انتخاب شیء: روی شیء با متریالی که میخواهید جایگزین کنید، کلیک کنید.
- باز کردن متریال ادیتور: کلید M را فشار دهید.
- بارگذاری یک متریال جدید: متریال جدیدی را از متریال ادیتور انتخاب کنید.
- جایگزینی: متریال جدید را روی شیء بکشید یا روی “تخصیص متریال به انتخاب” کلیک کنید.
چگونه متریال را در 3DExperience اعمال می کنید؟
- باز کردن مدیر مواد در 3DExperience: به کتابخانه مواد در نرمافزار 3DExperience دسترسی پیدا کنید.
- درگ و دراپ: ماده مورد نظر را روی شیء بکشید.
- تنظیم ویژگیهای ماده: از پانل ویژگیها برای تنظیم ظاهر ماده استفاده کنید.
چگونه متریال Corona را در 3ds Max اعمال کنیم؟
- نصب Corona Renderer: اطمینان حاصل کنید که Corona Renderer نصب شده و به عنوان رندر فعال تنظیم شده است.
- باز کردن متریال ادیتور: کلید M را فشار دهید و نوع متریال “Corona” را انتخاب کنید.
- پیکربندی متریال: پارامترهایی مانند Diffuse، Reflection و Refraction را تنظیم کنید.
- تخصیص به شیء: متریال را روی مدل خود بکشید یا از دکمه “تخصیص متریال به انتخاب” استفاده کنید.
چگونه از متریال V-Ray در 3ds Max استفاده کنیم؟
- نصب V-Ray: اطمینان حاصل کنید که V-Ray نصب شده و به عنوان رندر فعال تنظیم شده است.
- ایجاد متریال V-Ray: در متریال ادیتور، “V-Ray Material” را از لیست انتخاب کنید.
- شخصیسازی متریال: پارامترهایی مانند Diffuse، Reflection و سایر تنظیمات را تغییر دهید.
- اعمال به اشیاء: متریال را روی شیء بکشید یا از دکمه “تخصیص متریال به انتخاب” استفاده کنید.
چگونه میتوان مواد را به یک polygon اعمال کرد؟
- انتخاب شیء: شیء حاوی پلیگون را انتخاب کنید.
- ورود به حالت زیر شیء: “Polygon” را از سطوح زیر شیء انتخاب کنید.
- انتخاب یک پلیگون: روی پلیگون مورد نظر کلیک کنید.
- تخصیص متریال : متریال را از متریال ادیتور روی پلیگون انتخاب شده بکشید یا روی “تخصیص متریال به انتخاب” کلیک کنید.
چگونه میتوان تعداد اسلاتهای مواد را در 3ds Max افزایش داد؟
- باز کردن متریال ادیتور: کلید M را فشار دهید.
- انتقال به حالت تنظیمات: روی دکمه تنظیمات (چرخ دنده) در ویرایشگر کلیک کنید.
- افزایش تعداد اسلاتها: گزینه “Increase Slots” را انتخاب کنید یا مقدار اسلاتها را به دلخواه تغییر دهید.
چگونه میتوان تکسچرهای PBR را در 3ds Max اضافه کرد؟
- بارگذاری تکسچر: نود Bitmap را در متریال ادیتور باز کنید.
- اتصال به ویژگیها: تکسچرها مانند Base Color، Roughness، و Normal Map را به ورودیهای مربوطه متصل کنید.
- تنظیم پارامترها: پارامترهای متریال را برای مطابقت با ویژگیهای PBR تنظیم کنید.
- اعمال به شیء: متریال را روی شیء بکشید یا تخصیص دهید.
چگونه میتوان یک متریال را به چند شیء در Maya اعمال کرد؟
- انتخاب اشیاء: تمام اشیائی که میخواهید متریال را به آنها اختصاص دهید، انتخاب کنید.
- باز کردن Hypershade: پنجره Hypershade را باز کنید.
- اعمال متریال : متریال مورد نظر را از Hypershade گرفته و روی اشیاء بکشید.
آیا میتوانید در 3ds Max تکسچرها را Paint کنید؟
بله، ابزارهایی مانند “Viewport Canvas” به شما امکان میدهند که مستقیماً روی مدلها تکسچرها را نقاشی کنید.
چگونه میتوان تکسچرها را در 3ds Max بیک کرد؟
- انتخاب شیء: شیء مورد نظر را انتخاب کنید.
- باز کردن پنجره Render to Texture: به منوی Rendering رفته و “Render to Texture” را باز کنید.
- انتخاب تکسچرها: نوع تکسچرهایی که میخواهید بیک کنید (مانند Diffuse یا Normal) را انتخاب کنید.
- تعیین خروجی: مسیر ذخیره فایل بیک شده را مشخص کنید.
- رندر: روی دکمه “Render” کلیک کنید تا فرآیند بیکینگ آغاز شود.
سخن پایانی
تسلط بر متریال دهی در تری دی مکس می تواند کیفیت و واقع گرایی پروژه های سه بعدی شما را بالا ببرد. توصیه میکنم حتما دوره ساخت متریال های حرفه ای 3ds Max را ببینید و نحوه ساخت تمام متریال های پرکاربرد در معماری را یاد بگیرید . توجه داشته باشید که متریال دهی شما چه با شیشه، چه فلزات یا تکسچر های پیچیده کار کنید، یک گردش کاری انعطاف پذیر برای زنده کردن دید شما فراهم می کند.