روش آوردن آبجکت در تری دی مکس + راهنمای تصویری گام به گام

تقریباً هر طراح سه‌بعدی، روزی به این نتیجه می‌رسد که برای انجام پروژه‌های خود فایلی با فرمت obj یا fbx را از یک منبع خارجی دانلود و آن را وارد پروژه‌ خود در 3ds Max کند. اینجاست که بحث ایمپورت obj در تری دی مکس اهمیت پیدا می‌کند؛ زیرا استفاده از مدل‌های آماده، روشی رایج برای افزایش سرعت و کیفیت پروژه‌هاست. اگر این فرایند را به‌درستی انجام ندهید، ممکن است با مشکلاتی مانند به‌هم‌ریختگی مدل یا نبود متریال روبه‌رو شوید. اگر می‌خواهید روش‌های درست وارد کردن آبجکت در 3ds Max مثل import کردن، تنظیمات مقیاس و نور و در کل هر تکنیکی که برای این کار لازم است را یاد بگیرید، این مقاله مناسب شماست.

این مقاله را حتما بخوانید: مقایسه راینو و تری دی مکس

روش‌های وارد کردن آبجکت در تری دی مکس

روش‌های import کردن آبجکت در 3ds Max

وارد کردن فایل سه‌بعدی در 3ds Max یکی از نیازهای رایج طراحان است، به‌ویژه زمانی که از مدل‌هایی ساخته‌شده در نرم‌افزارهایی مثل Blender یا Maya استفاده می‌شود. با توجه به این مورد ایمپورت obj در تری دی مکس به‌عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌ها شناخته می‌شود؛ زیرا این فرمت با بسیاری از پلت‌فرم‌ها سازگار است. خوشبختانه، تری دی مکس از فرمت‌هایی مانند obj، fbx، 3ds و dae پشتیبانی کامل دارد و روند وارد کردن مدل‌ها را ساده و روان می‌کند.

 

وارد کردن فایل از طریق File > Import

مراحل وارد کردن فایل سه بعدی (مثل فایل‌های .obj، .fbx، .3ds) به‌صورت زیر است:

  • باز کردن نرم‌افزار 3ds Max؛
  • رفتن به منوی File؛
  • انتخاب گزینه Import؛
  • انتخاب فایل آبجکت موردنظر از مسیر ذخیره‌شده؛
  • کلیک روی دکمه Open برای بارگذاری فایل؛
  • مشاهده پنجره تنظیمات Import که بسته به فرمت فایل تغییر می‌کند؛
  • اعمال تنظیمات موردنیاز و تایید برای وارد کردن مدل به محیط 3ds Max.

این روش، ساده‌ترین و رایج‌ترین روش برای ایمپورت آبجکت در تری دی مکس است.

وارد کردن فایل از طریق File > Import

تنظیمات مربوط به مقیاس، تکسچر و نور در هنگام Import

هنگام وارد کردن آبجکت، توجه به این نکات اهمیت دارد:

  • تنظیم مقیاس (Scale): انتخاب واحد اندازه‌گیری صحیح برای هماهنگی اندازه مدل با پروژه؛
  • وارد کردن تکسچر (Textures): تعیین مسیر پوشه تکسچرها تا فایل‌های تصویری به‌درستی بارگذاری شوند؛
  • تنظیمات نور (Lighting): معمولا نور محیط وارد نمی‌شود؛ اما در برخی فرمت‌ها امکان انتقال تنظیمات نور وجود دارد؛
  • بررسی چرخش و محورهای مدل: اطمینان از درست بودن جهت و چرخش مدل در فضای سه‌بعدی.

 

تنظیمات import object in 3ds max به جلوگیری از خطاهای رایج هنگام وارد کردن فایل کمک می‌کند و روند کار شما را بهینه می‌سازد.

همچنین بخوانید: آموزش ویری برای 3ds Max

نکات مهم هنگام وارد کردن فایل خارجی

نکات مهم هنگام وارد کردن فایل خارجی به 3ds Max

ورود موفقیت‌آمیز یک آبجکت سه‌بعدی به صحنه کاری تنها آغاز ماجراست. بسیاری از کاربران پس‌از ایمپورت obj در تری دی مکس یا دیگر فرمت‌های فایل‌های خارجی، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که اگر از پیش بدانند و آمادگی لازم را داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را برطرف کنند. در این بخش به رایج‌ترین چالش‌ها و راه‌حل‌های حرفه‌ای برای هر یک می‌پردازیم:

  • بررسی مقیاس (Scale) فایل قبل‌از وارد کردن: مطمئن شوید که واحدهای مورد استفاده در نرم‌افزار مبدا با واحدهای پروژه در 3ds Max هماهنگ است (Customize > Units Setup).
  • تنظیم محورهای مختصاتی (Coordinate Axes): پیش از import، بررسی کنید که محور عمودی در نرم‌افزار مبدا با تری‌دی‌مکس (که محور Z را به‌عنوان محور عمودی دارد) هماهنگ باشد.
  • فعال کردن گزینه‌های مربوط به تکسچر و متریال: در پنجره Import فرمت‌هایی مثل FBX یا OBJ، تیک گزینه‌هایی مانند “Import Materials” یا “Embed Media” را فعال کنید.
  • استفاده از فایل‌های سبک: قبل‌از وارد کردن فایل، در نرم‌افزار مبدا عملیات Clean Up انجام دهید تا vertexها و edgeهای اضافه حذف شده و مدل سبک‌تر شود.
  • حفظ ساختار گروه‌بندی (Hierarchy): در صورت نیاز به ساختار سازمان‌یافته، هنگام import گزینه‌های Preserve Hierarchy یا Combine Meshes را به‌درستی تنظیم کنید.
  • بررسی و اصلاح UV Mapping پس‌از import: همیشه بعد از وارد کردن آبجکت، UVها را بررسی کنید؛ ممکن است به‌دلیل تفاوت نرم‌افزارها دچار به‌هم‌ریختگی شده باشند.
  • جای‌گذاری فایل‌های تکسچر در کنار مدل: برای جلوگیری از خطای بارگذاری، فایل‌های تصویری مربوط به متریال را در همان پوشه‌ای قرار دهید که فایل obj یا fbx قرار دارد.

نحوه اتصال متریال‌ها به آبجکت واردشده

نحوه اتصال متریال‌ها به آبجکت واردشده در 3ds Max

پس‌از ایمپورت obj در تری دی مکس، مرحله‌ای که ظاهر نهایی مدل را شکل می‌دهد، متریال‌دهی است. بدون متریال، حتی پیچیده‌ترین مدل‌ها هم مصنوعی و ناقص به‌نظر می‌رسند. در این بخش به‌صورت گام‌به‌گام یاد می‌گیرید که چطور متریال‌های مناسب را به آبجکت‌های واردشده اعمال کنید و جلوی مشکلات رایج در این مسیر را بگیرید.

 

باز کردن پنجره  Material Editor

برای شروع، کلید میان‌بر M را فشار دهید تا پنجره Material Editor باز شود. این پنجره قلب متریال‌دهی در 3ds Max  است. بسته به نیازتان می‌توانید از دو حالت آن استفاده کنید:

  • Compact Material Editor (ساده و سنتی)
  • Slate Material Editor (جدیدتر و مبتنی بر Node)

توصیه می‌شود برای پروژه‌های پیچیده‌تر از حالت Slate استفاده کنید؛ چون انعطاف‌پذیرتر و قابل‌مدیریت‌تر است.

بررسی و اصلاح نهایی مدل پس از وارد کردن

بررسی وجود متریال در مدل واردشده

گاهی آبجکت‌هایی که ایمپورت‌شده‌اند از قبل دارای متریال هستند. برای بررسی این موضوع راه‌کارهای زیر را امتحان کنید:

  • مدل را انتخاب و در Material Editor، روی یکی از سلول‌های خالی کلیک کنید.
  • سپس روی آیکون شکل قطره‌چکان کلیک کنید.
  • اگر متریال ظاهر شد، یعنی آبجکت دارای متریال است.

 

نکته: اگر متریال ظاهر شد؛ اما تکسچرها خاکستری بودند یا لود نشدند، مسیر فایل‌های تصویری در سیستم شما یافت نشده. به مسیر زیر

Customize > Configure User Paths > External Files بروید و فولدر تکسچرها را اضافه کنید.

نکات مهم هنگام وارد کردن فایل خارجی به 3ds Max

ایجاد متریال جدید برای آبجکت

اگر مدل فاقد متریال است یا می‌خواهید متریال اختصاصی بسازید:

در Slate Editor، کلیک راست و گزینه‌ Standard > Physical Material را انتخاب کنید (یا هر متریالی که ترجیح می‌دهید).

Node ایجادشده را باز کنید و قسمت‌های زیر را تنظیم کنید:

  • Base Color (Diffuse): رنگ یا تصویر اصلی سطح؛
  • Roughness / Glossiness: مشخص‌کننده زبری یا براقی؛
  • Metalness: برای سطوح فلزی؛
  • Normal Map / Bump: برای جزئیات سطحی (مثل ترک یا برجستگی).

 

اگر از تصویر (Texture) استفاده می‌کنید، در هر بخش، روی آیکون کوچکی که مانند نقشه است کلیک بکنید و تصویر دلخواه را بارگذاری کنید.

چرخش یا جهت اشتباه دارد

اعمال متریال روی آبجکت

پس‌از تنظیم متریال، آن را به مدل اعمال کنید:

در Slate Editor، متریال را با ماوس بگیرید و روی آبجکت داخل Viewport بکشید و رها کنیدیا در پنجره متریال، با انتخاب متریال و کلیک روی دکمه Assign Material to Selection (آیکون کره خاکستری)، متریال را به مدل اختصاص دهید. برای اینکه تکسچر را در Viewport ببینید، روی دکمه “Show Shaded Material in Viewport” کلیک کنید (آیکون شطرنجی).

بررسی صحت نمایش متریال

گاهی متریال اعمال می‌شود ولی در ویوپورت دیده نمی‌شود. بررسی کنید:

  • آیا UV Mapping صحیح است؟
  • آیا Texture قابل‌نمایش است یا مسیر آن اشتباه است؟
  • آیا Rendering Engine شما از آن نوع متریال پشتیبانی می‌کند؟ (برای موتور رندر V-Ray یا Arnold، باید از متریال متناسب استفاده کنید)

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: آموزش تری دی مکس

مشکلات رایج هنگام وارد کردن آبجکت

مشکلات رایج هنگام وارد کردن آبجکت در 3ds Max و راهکارهای آن

وارد کردن فایل‌های سه‌بعدی به تری‌دی‌مکس، به‌خصوص ایمپورت obj در تری دی مکس، گاهی همراه با چالش‌هایی است که می‌توانند روند کار شما را مختل کنند. در این بخش به پرتکرارترین مشکلات و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم تا بدون توقف در پروژه بتوانید به بهترین نتیجه برسید.

 

مدل دیده نمی‌شود

در فرایند آموزش کار با آبجکت خارجی، باید توجه داشت که مدل ممکن است خارج از محدوده دید دوربین باشد یا مقیاس آن بسیار کوچک یا بزرگ تنظیم شده باشد:

  • از کلید Z (Zoom Extents) برای پیدا کردن مدل استفاده کنید و مقیاس آن را با ابزار Scale تنظیم کنید.

 

مدل خراب یا به‌هم‌ریخته است

این مشکل معمولاً به‌دلیل ناسازگاری فرمت (مثل .obj یا .3ds) یا وجود خطا در فایل مبدا رخ می‌دهد. در این مواقع پیشنهاد می‌شود از فرمت‌های پایدار مانند FBX استفاده کنید و قبل‌از ایمپورت، مدل را در نرم‌افزار مبدا پاکسازی کنید.

نقل‌قول اط سایت docs.unity3d:

“Importing objects into 3ds Max is a seamless process that enhances your workflow by integrating external models with precision and ease.”

“وارد کردن آبجکت‌ها به تری دی مکس فرآیندی یکپارچه است که با دقت و سادگی، جریان کاری شما را با مدل‌های خارجی بهبود می‌بخشد.”

تکسچرها نمایش داده نمی‌شوند

اگر فایل‌های تکسچر همراه مدل نباشند یا مسیر آن‌ها تغییر کرده باشد، متریال‌ها بارگذاری نمی‌شوند. از منوی Customize > Configure User Paths برای تنظیم دستی مسیر تکسچر استفاده کنید.

 

چرخش یا جهت اشتباه دارد

تفاوت محورهای مختصاتی بین نرم‌افزارها می‌تواند باعث چرخش نادرست آبجکت شود. در زمان ایمپورت، گزینه Flip Axis را بررسی کنید یا از ابزار Rotate برای اصلاح جهت کمک بگیرید.

نرم‌افزار کُند می‌شود

ایمپورت مدل‌های پیچیده با پولیگان بالا می‌تواند سرعت 3ds Max  را کاهش دهد. از ابزار ProOptimizer برای سبک‌سازی مدل استفاده کنید و ترجیحاً مدل را به‌صورت بخش‌بخش وارد کنید.

روش‌های import کردن آبجکت در 3ds Max

اجزای مدل از هم جدا هستند

مدل‌های ساخته‌شده از چند فایل ممکن است به‌درستی کنار هم قرار نگیرند یا تفکیک‌شده وارد شوند. با فعال‌سازی گزینه‌های Combine / Group در پنجره import و استفاده از Layer Manager می‌توان آن‌ها را سازمان‌دهی کرد.

 

سوالات متداول

  • بهترین فرمت برای ایمپورت آبجکت در 3ds Max چیست؟

فرمت‌های FBX و OBJ بهترین گزینه‌ها هستند.

 

  • چرا بعد از ایمپورت مدل، تکسچرها نمایش داده نمی‌شوند؟

مسیر فایل‌های تکسچر اشتباه است یا تکسچرها همراه فایل مدل نیستند.

 

  • چگونه مشکل چرخش نادرست مدل پس‌از وارد کردن را حل کنم؟

با تنظیم محورهای مختصاتی هنگام ایمپورت یا اصلاح دستی چرخش مدل.

نمایش بیشتر
telegram
دکمه بازگشت به بالا