آموزش نورپردازی در تری دی مکس به صورت گام به گام + فیلم آموزشی
چرا نورپردازی خوب، خیلی اهمیت دارده؟
در دوره آموزش تری دی مکس از مبتدی تا حرفه ای، گفتیم که با تنظیم دقیق منابع نور و استفاده از قابلیتهای پلاگین V-Ray، میتوانید رندرهایی خلق کنید که از حالت عادی فراتر رفته و بینندگان را مجذوب خود کنند.با تمرکز بر تسلط بر هنر نورپردازی، رندرهای شما جان خواهند گرفت و حال و هوایی منحصربهفرد به فضاهای داخلی شما خواهند بخشید، چشمها را به تمام زوایا و گوشههای صحنه هدایت کرده و داستانی بصری قدرتمند تعریف میکنند که احساسات را برمیانگیزد.
مراحل نورپردازی در تری دی مکس
در اینجا، آموزش نورپردازی در تری دی مکس به صورت گام به گام و در 9 در مرحله به شما توضیح خواهم داد. در ابتدا فایل این پروژه رو از لینک زیر دانلود کنید و سپس با من همراه بشید تا به رندرهای نهایی اش برسیم:
دانلود صحنه سه بعدی + فایل های مورد نیاز
مرحله 1: تنظیم دوربین و گزینههای برش دیدگاه (Clipping)
برای ایجاد دوربین V-Ray بر اساس نمای پرسپکتیو، روی آیکون V-Ray Physical Camera در نوار ابزار V-Ray کلیک کنید. سپس به تنظیمات دوربین بروید و گزینه Camera Clipping را فعال کنید. برای دیدن داخل اتاق بدون تأثیرگذاری بر شیدر صحنه، صفحه برش نزدیک (Near Clipping Plane) را بهطور مناسب تنظیم کنید.
اگر نمیدانید چگونه پلاگین وی ری را در تری مکس نصب کنید، مطلب نحوه نصب وی ری در تری دی مکس را بخوانید.
مرحله 2: تنظیم سیستم نورپردازی V-Ray Sun و Sky
برای تنظیم سیستم V-Ray Sun و Sky، روی آیکون V-Ray Sun در نوار ابزار کلیک کنید. V-Ray Sun را با کلیک و کشیدن در یکی از نماهای ارتوگرافیک ایجاد کنید. زمانی که V-Ray از شما میخواهد یک مپ آسمان (Sky Map) بهطور خودکار ایجاد کند، گزینه “بله” را انتخاب کنید.
همچنین، نورپردازی مبتنی بر تصویر (Image-Based Lighting) رو تست کنید. یک V-Ray Dome Light ایجاد کرده و تصویر HDRI پانورامیک با دامنه دینامیک بالا را بارگذاری کنید تا نورپردازی واقعی و آسانی ایجاد شود. میتوانید این تصاویر را از کتابخانه Chaos Cosmos دانلود کنید. نور را بچرخانید و در صورت نیاز، اصلاحات رنگی را مستقیماً از V-Ray Frame Buffer انجام دهید تا به ظاهر دلخواه خود برسید. از قابلیت استفاده همزمان چند HDRI در V-Ray Dome Light برای انعطافپذیری بیشتر در پستولید بهره ببرید.
مرحله 3: قفل کردن نمای رندر و تنظیم موقعیت خورشید
برای تثبیت نما و موقعیت دقیق خورشید، ابتدا در تنظیمات رندر، زیر تب Common، روی آیکون قفل کلیک کنید تا نمای رندر به دوربین اصلی قفل شود. با قفل شدن نمای رندر، میتوانید بهراحتی موقعیت خورشید را در نماهای جانبی تنظیم کنید. این کار امکان موقعیتدهی دقیق را فراهم میکند، درحالیکه رندر تعاملی به دوربین اصلی قفل میماند.
مرحله 4: تست رندر با Material Override و افزودن V-Ray Denoiser
برای انجام تکرارهای سریعتر، از Override Material استفاده کنید و V-Ray Denoiser را اضافه کنید. گزینه Override Material را در Global Switches، زیر تب V-Ray، فعال کنید. این قابلیت بهطور موقت تمام مواد را با یک ماده عمومی جایگزین میکند. اگر در صحنه خود اشیای شیشهای دارید، گزینه مربوط به آن را در تنظیمات Material Override انتخاب کنید. این تنظیم، بازتاب و انکسار واقعی شیشهها را حفظ میکند.
برای بهبود بیشتر رندر تعاملی، عنصر رندر V-Ray Denoiser را اضافه کنید. موتور کاهش نویز متناسب با نیاز خود، مانند NVIDIA AI Denoiser یا Intel Open Image Denoise، انتخاب کنید. زمان پاسخدهی را با افزایش Post Effects Update Rate در تنظیمات زیر تب System به 100 بهبود دهید. این کار باعث میشود کاهش نویز سریعتر شده و امکان تکرار و تغییرات بیشتری فراهم شود.
مرحله 5: تنظیم موقعیت نور خورشید و نوردهی دوربین تری دی مکس
برای ایجاد تصویری با نوردهی مناسب و تنظیم دقیق افکتهای نورپردازی، موارد زیر را انجام دهید: ابتدا موقعیت خورشید، نوردهی دوربین و تنظیمات تعادل رنگ سفید را تغییر دهید. این کار به ایجاد یک نتیجه متعادل و جذاب کمک میکند. توجه داشته باشید که V-Ray میتواند نوردهی و تعادل رنگ سفید را بهطور خودکار تنظیم کند. برای کنترل دقیق نورپردازی و نورهای فردی در پستولید، عناصر رندر V-Ray Light Mix و V-Ray Cryptomatte را اضافه کنید.
مرحله 6: آمادهسازی برای رندر نهایی
هنگام آمادهسازی برای رندر نهایی، چند نکته را به خاطر داشته باشید. Override Material را در تنظیمات رندر غیرفعال کنید تا مواد اصلی اعمالشده به صحنه بازگردند. Denoiser پیشفرض V-Ray را برای تصاویر با کیفیت تولید انتخاب کنید. سپس Image Sampler را به حالت Progressive تغییر دهید و Noise Threshold را بر اساس صحنه خود تنظیم کنید.
مرحله 7: پست پروداکشن و تنظیم نورپردازی
حتی پس از رندرگیری، میتوانید سناریوهای مختلف نورپردازی را بررسی کرده و ظاهر تصاویر خود را در V-Ray Frame Buffer تنظیم کنید. از Light Mix استفاده کنید تا شدت و رنگ هر نور در صحنه را تغییر دهید و به ظاهر دلخواه خود برسید.
مرحله 8: بهبود رندر تری دی مکس در VFB
برای اصلاح بیشتر ظاهر کلی و افزایش تأثیر بصری صحنه رندرشده، از ابزارهای تصحیح رنگ V-Ray Frame Buffer استفاده کنید تا تصاویر شما برجستهتر شوند. علاوه بر این، از V-Ray Cryptomatte برای ایجاد ماسکهای دقیق پیکسلی استفاده کنید، در صورتی که نیاز به تغییر یک شیء خاص در صحنه داشته باشید. در نهایت، با افزودن Lens Effects و تنظیم آنها در پستولید، به ظاهر دلخواه خود برسید.
رندرهای نهایی در 4 حالت مختلف:
نکات مهم هنگام نورپردازی در تری دی مکس
در اینجا به 6 نکته طلایی و مهم هنگام نورپردازی در 3D Max رو به شما توضیح میدم. با ترکیب این تکنیک ها می توانید نورپردازی بصری خیره کننده و واقعی در 3ds Max ایجاد کنید.
- استفاده از نور طبیعی Natural Lighting: از سیستم Daylight و از فایل HDRI برای شبیه سازی نور و سایه های واقعی خورشید استفاده کنید.
- شبیه سازی نور مصنوعی Artificial Lighting: صحنه های خود را با نور های spotlights، نورهای omni و نورهای موضعی تقویت کنید.
- تنظیم دقیق شدت نور Adjust Light Intensity: قدرت نورها را دقیق تنطیم کنید تا یک روشنایی ملایم و یک دست را در رندرها داشته باشید.
- استفاده از افکت های نوری Light Falloff: برای واقع گرایی بیشتر در ندرها، از افکت درخشش glows ملایم یا های لایت های متمرکز قرار بدید
- استفاده درست از سایه Shadows: با استفاده از سایه مناسب میتوانید عمق و جزئیات را در رندرهاتون بیشتر برجسته کنید
- ایجاد بازتاب Reflections : با براق کردن بعضی سطوح مثل کف ها، فضای سه بعدی تان را جذاب تر کنید.
نکات حرفه ای که هر تری دی مکس کاری باید بلد باشه:
- استفاده از رندر تعاملی Interactive Rendering : از تکنولوژی رندر ریل تایم (مانند حالت تعاملی V-Ray) استفاده کنید تا رندرهای خیلی خیلی سریع (زیر 5 ثانیه) داشته باشید.
- استفاده از ابزار های جدید مانند Light Mix: در موتورهایی مانند پلاگین V-Ray، از ابزار Light Mix پشتیبانی میکنند که برای تنظیم رنگ و شدت نور رندر شماست(حتی بعد از اینکه رندر شما تکمیل شده باشد!)
- آزمایش و پشتکار : سناریوهای نورپردازی مختلف را امتحان کنید و تنظیمات متعدد را آزمایش کنید تا بهترین کار را برای صحنه شما پیدا کنید.