آموزش بازی سازیوبلاگ

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی + فیلم آموزشی

نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی بسیار گستره است و معمولا خشت اول خیلی از گیم هادر همین برنامه ساخته میشود. از استفاده 3ds Max در توسعه بازی میتوان به اینها اشاره کرد: ساخت محیط بازی و تعیین متریال ها، نورها و در نهایت انتقال فایل به سایر نرم افزارهای محبوب مانند Unreal Engine و Unity است که در آنجا بقیه کار انجام شود.

در این مقاله برای شما کاربردهای 3ds Max در توسعه بازی‌ را توضیح میدم، نقش تری دی مکس، مراحل ساخت بازی، مزیت و معایب آن را آموزش خواهم داد.

توسعه بازی یک فرآیند چند وجهی است که بینش هنری و مهارت فنی را ترکیب می کند. در میان ابزارهای متعدد موجود برای توسعه دهندگان بازی، 3ds Max به عنوان یک نرم افزار پیشرو برای مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و رندر برجسته است. این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای 3ds Max در ساخت بازی می پردازد و مقایسه ای با سایر نرم افزارهای محبوب مانند Unreal Engine و Unity ارائه می دهد.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی

به طور خلاصه؛ کاربردهای 3ds Max در توسعه بازی‌ اینها هستند و به نحو احسن برای شما انجام خواهد داد:

  1. مدل‌سازی سه‌بعدی: 3ds Max به‌خاطر ابزارهای قدرتمند مدل‌سازی سه‌بعدی خود شناخته شده است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت مدل‌های پیچیده شخصیت‌ها، دارایی‌های محیطی و وسایل را می‌دهد. دقت و انعطاف‌پذیری آن را به انتخابی مطلوب برای ایجاد دارایی‌های بازی با جزئیات بالا تبدیل کرده است.
  2. انیمیشن: این نرم‌افزار شامل ویژگی‌های پیشرفته انیمیشن مانند ریگ‌بندی، اسکینینگ و انیمیشن کلیدی است که امکان ایجاد حرکات واقعی شخصیت و انیمیشن‌های پویا برای محیط را فراهم می‌کند.
  3. رندرینگ: 3ds Max دارای موتورهای رندرینگ قدرتمندی مانند Arnold و V-Ray است که به توسعه‌دهندگان امکان تولید پیش‌نمایش‌های باکیفیت و سکانس‌های سینمایی را می‌دهد. این ویژگی به‌ویژه برای صحنه‌های برش و محتوای تبلیغاتی مفید است.
  4. اسکریپت‌های سفارشی و افزونه‌ها: با پشتیبانی از اسکریپت‌نویسی در MAXScript و Python، توسعه‌دهندگان می‌توانند وظایف تکراری را خودکار کرده و ابزارهای سفارشی متناسب با خط تولید بازی خود ایجاد کنند.
  5. یکپارچگی با موتورهای بازی: 3ds Max با موتورهای بازی بزرگ مانند Unreal Engine و Unity سازگار است. قابلیت صادر کردن دارایی‌ها در فرمت‌های پرکاربرد مانند FBX، جریان کاری را روان می‌کند.

مزایای استفاده از نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی

مزایای استفاده از نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی

مزایای 3ds Max در توسعه بازی‌

  1. انعطاف‌پذیری: این نرم‌افزار برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها، از بازی‌های مستقل تا بازی‌های AAA، مناسب است.
  2. رابط کاربری کاربرپسند: با وجود ویژگی‌های پیشرفته، 3ds Max رابط کاربری بصری ارائه می‌دهد که منحنی یادگیری برای کاربران جدید را کاهش می‌دهد.
  3. استاندارد صنعتی: 3ds Max به دلیل سابقه طولانی خود در صنعت، یافتن متخصصان ماهر آشنا با این نرم‌افزار را آسان‌تر می‌کند.
  4. خروجی باکیفیت: ترکیب مدل‌سازی دقیق، انیمیشن‌های واقعی و قابلیت‌های رندرینگ برتر تضمین می‌کند که 3ds Max تصاویر با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد.

نحوه استفاده از نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی

اولین گام در ساخت ویدئو گیم، در تری دی مکس یا مایا انجام میشود. یعنی مدل سه بعدی و حجمی که در محیط بازی مشاهده میکنید. در گام بعدی، فایل را برای تعریف قوانین بازی به سایر نرم افزارها (مثلا آنریل انجین یا یونیتی) ارسال میکنند. مثلا اگر بازیگر وارد یک اتاق شد، چراغ شود و اگر خارج شد، چراغ خاموش شود. یا مثلا اگر به یک تلفن در حال زنگ شدن نزدیک شوید، صدای آن را بلندتر میشنوید یا برعکس، خلاصه قوانین تعامل کردن بازیگر با محیط را تعریف میکنید.

البته فراموش نکنید که آنریل انجین یا یونیتی، امکانات اضافه ای دارند (مثلا رندر ریل تایم) که برای طراحی بازی ضروری است.

نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی آنریل انجین
طراحی مرحله بازی Unreal Engine
نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی یونیتی
طراحی مرحله بازی Unity
نرم افزار یونیتی در بازی سازی
نمونه بازی دو بعدی با یونیتی

مقایسه 3ds Max با Unreal Engine و Unity

در حالی که 3ds Max یک ابزار اساسی برای ایجاد دارایی‌هاست، Unreal Engine و Unity موتورهای بازی کامل هستند که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در اینجا یک مقایسه آمده است:

ویژگی 3ds Max Unreal Engine Unity
کاربرد اصلی مدل‌سازی و انیمیشن سه‌بعدی توسعه بازی و رندرینگ توسعه بازی و اسکریپت‌نویسی
رندرینگ رندرینگ استاتیک با کیفیت بالا رندرینگ بلادرنگ رندرینگ بلادرنگ
سهولت استفاده متوسط پیشرفته (منحنی یادگیری تندتر) کاربرپسند برای مبتدیان
تعامل بلادرنگ خیر بله بله
قابلیت اسکریپت‌نویسی MAXScript، Python Blueprints، C++ C#، Bolt Visual Scripting
ایجاد دارایی بله محدود (متمرکز بر طراحی سطوح) محدود (متمرکز بر طراحی سطوح)

مقایسه تری دی مکس با Unreal Engine و Unity

به جای رقابت مستقیم، 3ds Max موتورهای بازی Unreal Engine و Unity را تکمیل می‌کند. در اینجا چگونگی آن آمده است:

  • ایجاد دارایی: 3ds Max عمدتاً برای ایجاد دارایی‌های با کیفیت بالا که سپس در موتورهای بازی مانند Unreal یا Unity وارد می‌شوند استفاده می‌شود.
  • بصری‌سازی: توسعه‌دهندگان می‌توانند از 3ds Max برای ایجاد بصری‌سازی‌های دقیق و پیش‌نمایش دارایی‌ها قبل از یکپارچه‌سازی استفاده کنند.
  • بهینه‌سازی: ابزارهای موجود در 3ds Max به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد دارایی‌ها را برای رندرینگ بلادرنگ در موتورهای بازی بهینه کنند.

بهترین نرم افزار برای ساخت یک بازی سه بعدی چیست

بهترین نرم افزار برای ساخت یک بازی سه بعدی به محدوده پروژه، اندازه تیم و نیازهای خاص بستگی دارد. گزینه های رایج توصیه شده عبارتند از:

  • آنریل انجین Unreal Engine: به دلیل قابلیت‌های رندر در زمان واقعی، تصاویر بصری واقعی و سیستم قوی Blueprint برای اسکریپت‌نویسی بصری شناخته شده است. برای بازی های AAA و مستقل ایده آل است.
  • یونیتی Unity: انعطاف پذیری، فروشگاه دارایی گسترده و اسکریپت نویسی کاربرپسند با C# را ارائه می دهد. به طور گسترده برای بازی های دو بعدی و سه بعدی استفاده می شود.
  • گوبات انجین Godot Engine: یک ستاره در حال ظهور در توسعه بازی با رابط سبک وزن و پلت فرم منبع باز.
  • کرای انجین CryEngine: معروف به گرافیک بالا و جلوه های محیطی واقعی است که اغلب در بازی های AAA استفاده می شود.

کدام استودیوهای بازی از 3ds Max استفاده می‌کنند؟

3ds Max یک ابزار پرکاربرد در صنعت بازی‌سازی است. استودیوهای برجسته‌ای که از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند عبارتند از:

  • Rockstar Games: خالق سری بازی‌های Grand Theft Auto و Red Dead Redemption که از 3ds Max برای مدل‌سازی محیط‌ها و ساخت دارایی‌های بازی بهره برده است.
  • Ubisoft: این استودیو در بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed و Far Cry برای ساخت دارایی‌های پیچیده از 3ds Max استفاده کرده است.
  • Electronic Arts (EA): EA در بازی‌های ورزشی و اکشن مانند FIFA و Battlefield از 3ds Max در خطوط تولید خود استفاده کرده است.
  • CD Projekt Red: سازندگان سری The Witcher و Cyberpunk 2077 که از 3ds Max برای مدل‌سازی دقیق شخصیت‌ها و محیط‌ها بهره برده‌اند.

 


کدام نرم‌افزارها به‌طور معمول برای مدل‌سازی سه‌بعدی در توسعه بازی استفاده می‌شوند؟

در واقع هر نرم‌افزاری دارای نقاط قوت منحصر به فردی است و بسیاری از استودیوها برای برآوردن نیازهای متنوع پروژه‌های خود از ترکیبی از این ابزارها استفاده می‌کنند. پرکاربردترین نرم‌افزارها برای مدل‌سازی سه‌بعدی در بازی‌سازی شامل موارد زیر است:

  • Blender: ابزاری رایگان و متن‌باز با قابلیت‌های پیشرفته مدل‌سازی و حجاری.
  • 3ds Max: محبوب به‌دلیل قابلیت‌های قدرتمند مدل‌سازی و انیمیشن.
  • Maya: محبوب برای انیمیشن و ریگینگ و اغلب در کنار 3ds Max استفاده می‌شود.
  • ZBrush: متخصص در حجاری کاراکترها و موجودات با جزئیات بالا.
  • Houdini: ایده‌آل برای مدل‌سازی رویه‌ای و تولید دارایی‌های پیچیده مانند زمین‌ها یا محیط‌های تخریب‌پذیر.

چگونه یک بازی سه‌بعدی واقع‌گرایانه بسازیم؟

ایجاد یک بازی واقع گرایانه سه بعدی شامل چندین مرحله کلیدی است: طراحی داستان بازی، سبک هنری و مکانیک بازی را تعریف کنید و از ابزارهای پیشرفته استفاده کنید:

  • مدل‌سازی: از نرم‌افزارهایی مانند 3ds Max، Blender یا Maya برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی دقیق استفاده کنید.
  • تکسچرها: از نرم‌افزارهایی مانند Substance Painter یا Photoshop برای ایجاد تکسچرهای واقع‌گرایانه بهره ببرید.
  • رندرینگ: موتورهای بازی Unreal Engine و Unity قابلیت‌های پیشرفته رندرینگ در زمان واقعی را برای دستیابی به فوتورئالیسم ارائه می‌دهند.
  • فیزیک و نورپردازی: سیستم‌های فیزیک و نورپردازی پویا را برای افزایش واقع‌گرایی پیاده‌سازی کنید. موتور Unreal با فناوری‌های Lumen و Nanite در این زمینه برجسته است.
  • انیمیشن: از تکنیک‌های موشن کپچر یا ریگینگ پیشرفته در ابزارهایی مانند 3ds Max یا Maya برای ایجاد انیمیشن‌های طبیعی استفاده کنید.
    تست: بازی را به‌طور مداوم آزمایش و برای اجرا روی پلتفرم‌های هدف بهینه‌سازی کنید.

اگر عاشق طراحی مرحله یک بازی هستید، میتوانید از آموزش رایگان تری دی مکس شروع کنید و پس از بالارفتن مهارت های لازم برای محیط بازی، به سراغ آموزش یونیتی و آموزش آنریل انجین بپردازید و اولین بازی خودتان را با افتخار با دیگران به اشتراک بگذارید. 3ds Max همچنان یک ابزار ضروری در فرآیند توسعه بازی، به‌ ویژه برای ایجاد دارایی‌ها و انیمیشن است. در حالی که Unreal Engine و Unity در ساخت و رندرینگ بازی‌ها برتری دارند، قابلیت‌های مدل‌سازی و انیمیشن قوی 3ds Max پایه‌ای برای تجربه‌های بازی فراگیر فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از نقاط قوت 3ds Max در کنار موتورهای بازی قدرتمند، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌هایی با جلوه‌های بصری خیره‌کننده و از نظر فنی پیشرفته ایجاد کنند.

دکمه بازگشت به بالا