خانه » آموزش مدل سازی سه بعدی » آموزش import وارد کردن فایل به زبان فارسی
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4٫00 out of 5)
Loading...
بازدید: 4 - "آموزش import وارد کردن فایل به زبان فارسی" توسط تاریخ انتشار: 27/04/2014

آموزش فارسی وارد کردن اتوکد رویت اسکچاپ import 3ds max روش های زیادی برای importing کردن فایل های 3DS  Max هست و خیلی ها هم روش مخصوص به خودشان را دارند. در اینجا میخواهیم بهترین روش کار با AutoCAD, Revit , و SketchUp را آموزش دهیم:   قسمت اول: آموزش View گیری تنظیم دوربین صحنه خارجی قسمت دوم: نحوه import  کردن …

آموزش import وارد کردن فایل به زبان فارسی

آموزش فارسی وارد کردن اتوکد رویت اسکچاپ import 3ds max

آموزش فارسی وارد کردن اتوکد رویت اسکچاپ import 3ds max

روش های زیادی برای importing کردن فایل های 3DS  Max هست و خیلی ها هم روش مخصوص به خودشان را دارند. در اینجا میخواهیم بهترین روش کار با AutoCAD, Revit , و SketchUp را آموزش دهیم:

 

دانلود فیلم import 3ds max video tutorials

وارد کردن فایل از  AutoCAD 2014

how to import AutoCAD 2014

روش اول: اصولا این روش در مورد نحوه پاک کردن فایل های اتوکد قبل از وارد کردن آنها داخل تری دی مکس هست.تا اینکه بتوانید از آنها به عنوان مرجع یا برای مدلسازی در تری دی مکس، استفاده کنیم.تمام فایل اتوکد مان را از چیزهایی که نمیخواهیم پاک میکنیم.مثلا نقشه های تاسیسات، برق، نقشه سازه و … همچنین تمام فایل های مرجع(XREF) را پاک کنید.بعضی وقت ها فایل های blocks در نقشه ما وجود دارد.میتوانید انها را explode کنید یا از دستور(Convert blocks to groups) استفاده کنید. – برای هر شی ای خط جداگانه بکشید.تری دی مکس، نقشه شما را به عنوان خطوط جداگانه وارد(import) میکند.البته گزینه هایی برای نوع دسته بندی خط ها بر اساس رنگ، شی، لایه بندی و … دارد که انتخاب آن به انتخاب خود شما است. – در این آموزش ما گزینه ترکیب کردن آبجکت ها بر اساس لایه (Combine Objects by Layer) را انتخاب میکنیم.مانند تصویر زیر:

– تمام خطوط وارد شده را Freeze میکنیم و خط هایی را که بعدا آنها را با (Extrude modifier) ارتفاع میدهیم را ترسیم میکنیم.

 نحوه پاک کردن فایل های اتوکد قبل از import

AutoCAD import to 3ds max

روش دوم: این روش بیشتر بر اساس تعامل فایل های مکس و اتوکد هست.یعنی وقتی فایلی را در اتوکد تغییر میدهید، مکس آن تغییر را به صورت اتوماتیک، اعمال میکن. – سعی کنید همه Polyline بسته باشند. در اغلب نقشه های CAD، پولی گان ها بسته نیستند یا فقط روی هم افتاده اند.چک کنید که حتما بسته باشند یا مجددا آنها را ترسیم کنید. در قسمت آپشن های پولیگان (Polyline options) گزینه ضخامت (Thickness) وجود دارد که نه تنها شما را قادر میکنید که یک شی 3بعدی بکشید، بلکه به صورت اتوماتیک در 3DS Max آپدیت میشود. – گزینه Thickness دقیقا مانند اکسترود عمل میکند و میتوانید مقادیر مثبت یا منفی برای آن وارد کنید.

Thickness Polyline options ضخامت

Thickness Polyline options ضخامت

– حالا فایل اتوکد ما حاظر است که وارد محیط تری دی مکس، شود. – در محیط مکس، از منوی فایل، گزینه File Link Manager را انتخاب کنید.

ولد کردن نقطه veld vertex 3ds max

import to 3ds max File Link Manager in 3ds max در قسمت File Link Manager میتوانید گزینهای لینک اتوکد را تنظیم کنید.

همان طور که می بینید، میتوانید به پولیگانها بگوییم که ضخامت (thickness) داشته باشند.دقیقا مانند این که ویرایشگر extruded به آن اعمال کرده باشیم.

ویرایشگر extruded

حالا بیایید مقادیر مختلفی را برای ضخامت پولیگان ها وارد کنیم،ورتکس های دیوار را جابه جا کنیم و فایل های اتوکد را دوباره وارد مکس کنیم(reload).

import کردن فایل AutoCAD

وارد کردن فایل از Revit Architecture:

how to import Revit 2014

خوب در این قسمت از آموزش نحوه وارد کردن فایل های رویت را در تری دی مکس، آموزش میدهیم.البته تفاوت زیادی بین و Revit 3DS Max وجود دارد. روش اول: – از منوی فایل گزینه Export و زیر شاخه FileExportCAD Format را انتخاب کنید.

import to Revit Architecture

آموزش import کردن فایل Revit در تری دی مکس imprort

روش دوم: – File linking بهترین راه برای آوردن هر فایل اتوکد DWG استفاده از دستور Linking Manager است.

import DWG فایلimport Linking Manager

اگر فایل مرجع Revit ما، واحد (unit) متفاوتی با فایل مکس ما داشت،میتوانید از گزینه Rescale استفاده کنید.یا مقیاس اش تبدیل و هماهنگ شود.گزینه های استانداری مانند (واحد متریک، سانتی متر،میلیمتر و …) وجود دارند. اگر میخواهید متریال هایی که در رویت استفاده شده اند، در محیط تری دی مکس هم باشند، گزینه Use scene material assignment on Reload را فعال کنید.و اگر میخواهید متریال های جدیدی ساخته و اعمال کنید، این گزینه را غیر فعال رها کنید.

وارد کردن فایل از Revit Architecture

حالا یک لینک به مدل تری دی مکس، ساخته ایم. لایه و اسم آبجکت ها (layers and object naming) ذخیره خواهند شد.پس همه چیز به خوبی سازماندهی شده است.

وارد کردن فایل از Revit Architecture

هر وقت که بخواهید میتوانید به قسمت the File Link Manager بروید و فایل اتوکد را آپدیت کنید.اگر متریال جدیدی در 3DS Max اعمال کنید،متریال ها و دوربین های 3DS Max باقی خواهند ماند.

هر وقت که بخواهید میتوانید به قسمت the File Link Manager بروید و فایل اتوکد را آپدیت کنید.اگر متریال جدیدی در 3DS Max اعمال کنید،متریال ها و دوربین های 3DS Max باقی خواهند ماند.متریال هایی که در رویت اعمال شده اند،نام و مشخصات و کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.حالا فایل آماده برای نورپردازی و رندر است

نحوه وارد کردن فایل از SketchUp Pro

how to importSketchUp Pro

مرحله آخر این قسمت از آموزش مربوط به وارد کردن فایل های SketchUp به 3DS Max است.این دستورالعمل مربوط به SketchUp Pro6 و 3DS Max version 9 است.البته ورژن های جدید مکس و اسکچ آپ هم به همین صورت است.

نحوه وارد کردن فایل از SketchUp Pro
روش اول: در اینجا یک مدل اسکچ آپ را از سایت Google Earth دانلود کردیم:

نحوه وارد کردن فایل از SketchUp Pro

مراحل آماده کردن مدل برای خروجی گرفتن در import to 3DS Max :

  1. مدل را ذخیره کنید.
  2. مدل را در چهار جهت اصلی قرار دهید.هر صفحه ای که به رنگ آبی باشد، در جهت اشتباه قرار گرفته است.
  3. صفحاتی را که میخواهید رندر بگیرید، وارد کنید.

دکمه SketchUp export را بزنید.ـآپشن های رایج برای خروجی گرفتن، DWG و 3DS هستند.از آن خروجی DWG بگیرید.به طور اتوماتیک همه ورتکس ها به هم جوش welded میشوند. از منوی File گزینه “Export” و سپس “3D Model.” را بزنید. گزینه “Options” را کلیک کنید و مطمئن شوید که تمام سطوح (Faces)را انتخاب کردید.

SketchUp export
روش دوم: حالا مدل را وارد تری دی مکس، کنید و از منوی File گزینه Import و سپس .dwg را انتخاب کنید.سپس گزینه “Replace” را تایید کنید.

نحوه وارد کردن فایل از SketchUp Pro
برای دیدن تنظیمات، به تصویر بالا دقت کنید. حالا مدل وارد 3DS Max شده است. مدل را به Editable Mesh تبدیل کنید.چون اکنون نوع آن Viz Block است.

نحوه وارد کردن فایل از SketchUp Pro

نحوه خروجی گرفتن با فرمت Export as 3DS:

-یکی از مزیت های خروجی گرفتن با فرمت 3DS، ذخیره کردن شماره متریال ها داخل خودش است. -گروه بندی متریال ها قبل از گرفتن خروجی: Group by texture before exporting وقتی که از SketchUp خروجی میگیرید، گزینه “Export texture maps” و “Welding vertices” را چک کنید.که تمام نقاط جوش داده شده و همه صفحات هموار (smooth)شودن. مطمئن شوید گزینه “Export Cameras from Pages” را فعال کرده اید تا تمام زاویه هایی را که در اسکچ اپ ذخیره کردید، داشته باشید.

نحوه خروجی گرفتن با فرمت Export as 3DS

آموزش نحوه import کردن فایل SketchUp به 3ds max

حالا مدل را به تری دی مکس، وارد کنید و از منوی Files گزینه “”Import را انتخاب کنید. و از انواع فایل ها ، گزینه 3ds را انتخاب کنید.مکس از شما میپرسد که فایل را merge , replace کند! گزینه replace را بزنید تا کل مدل جانمایی شود.

اعمال متریال Apply the materials : مهم نیست که تا این لحظه چه نوع متریالی دارند.حالا که مدل را در محیط 3DS Max داریم، به قسمت کادر ویرایشگر متریال بروید، یکی از خانه های خالی را انتخاب کرده و دکمه Pick Material را بزنید و روی یکی از متریال های مدل وارد شده کلیک کنید.بعضی وقت ها همه متریال ها و مپ های فرعی(sub maps) را به صورت اتوماتیک وارد میکند.میتوانید هر متریالی را که خواهید، ویرایش کنید. اولین متریال از نوع texture map است.فقط کافی است مسیر متریال diffuse را عوض کنید.

آموزش نحوه import کردن فایل SketchUp به 3ds max
آموزش نحوه import کردن فایل SketchUp به 3ds max

آموزش نحوه import کردن فایل SketchUp به 3ds max
حالا تکسچر(texture) مجددا بازگذاری شده و فایل در محیط آماده بکار است. 3ds Max Importing, Merging, Replacing, and Externally Referencing Scenes

 

منبع : _ http://www.3dmaxfarsi.ir/?p=49 _

12 دیدگاه

  1. سلام یک سوال داشتم اینکه
    چه طور فایل کد سه بعدی که شکل منحنی داره را وارد تی ریدی مکس کنم شکل منحنی شکسته میشه چراااااا

    • سلام.
      بستگی به مقیاس حجم شما داره.
      در کامپیوتر هیچ چیز گرد 100درصد نیست و چند ضلع هست.
      کاری که ما باید انجام بدهیم این هست که تعداد اون ضلع ها رو اینقدر زیاد کنیم تا به چشم ما گرد بیاد.

      اگر حجم شما مثلا یک میز هست که 10cm از گوشه اش گرد شده، خوب اگر تعداد ضلع هاش رو 20-30 تا کنیم، گرد دیده میشه.
      ولی اگر حجم 3d شما یک ساختمان بود که با شعاع مثلا 100 گردی داشت، خوب مشخصه که باید تعداد ضلع های اون خیلی خیلی بیشتر از میز باشه.
      3ds max و Autocad اینها رو اتوماتیک موقع import- Expoet حساب میکنن.
      اما اگر نتیجه خوب نبود.حجم رو در اتوکد 10 یا 100 برابر بزرگتر کنید، و بعد از import شدن داخل مکس، مقیاسش رو به همان مقدار کوچک کنید.
      موفق باشید.

      • عبدالرسول

        سلام در جواب دوستمون من این راه رو انجام داده ام و جواب هم داده من تو اتوکد برای بالا بردین تعداد سگمنت های منحنی ها از دو دستور surftab1 و surftab2 که عدد پیش فرضشون روی 1 هستش این عدد رو تا 1000 و یا حتی 10000 افزایش میدم و منحنی ها از حالت شکسته در میان و بعد فایلم رو به تری دی مکس اکسپورت میکنم اگر منوی این دو دستور رو هم نمیدونید همین دو دستور رو با تایپ کردن هم میشه آورد

  2. سلام چه جوری آبجکت رو وارد تری دی مکس کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. عبدالرسول

    در ضمن تو خود مکس هم روی آبجکت منحنی select کنید و در قسمت مودیفای آپشن smooth میتونید عددش رو بالا ببرید و منحنی تون دیگه شکسته دیده نخواهد شد

  4. عبدالرسول

    حالا من یک سوال دارم؟ چطور میشه متریال هایی رو که توی اتوکد به اجسام سه بعدیمون داده ایم رو تو مکس لینک بکنیم؟ یعنی تو مکس هم همون متریالهایی رو که تو اتوکد بهشون داده ایم حفظ بشه من حتی مسیرهای متریالهام رو هم تو لینکها موقع ایمپورت کردن فایلم دادم اما باز هم متریالها نیومدند!

  5. ممنون به خاطر مطالب مفیدتون

  6. دستتون واقعا درد نکنه..خیلی کمکم کرد

  7. سلام
    اگر بخوام از مکس اکسپورت بگیرم و در رویت ایمپورت کنم با چه پسوندی باید ذخیرش کنم؟؟؟

  8. سلام
    میخواستم بدونم برای حذف خطوط اضافی که در زمان وارد کردن حجم سه بعدی اتوکد وارد مکس شده و مشخص نیستن،یا پنهان در حجم شدن،وباعث سنگین شدن کار در مکس شده باید از چه دستوری استفاده کرد..
    پیشاپیش تشکر میکنم

    • دستور خاصی نیست
      فقط موقعی که خواستید فایل رو Save کنید ، مقیاسش رو 10 برابر کوچک یا بزرگ کنید و بعدش اکسپورت کنید

دیدگاهتان را ثبت کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فلید ها الزامی است *

*