آموزش نورپردازی خارجی در تری دی مکس + اسکچاپ

دانلود فایل HDRI مخصوص ویری 3ds max , Vray

hdri video tutorials

آموزش نورپردازی HDRI با ویری ، تری دی مکس

نورپردازی HDRI یکی از بهترین روش ها برای  رسیدن به یک رندر فوق العاده واقعی و با کیفیت است.مهمترین کاربرد تصاویر HDRI روشنایی و همچنین انعکاس واقعی روی تمام سطوح است.تمام نصاویر Hdri ای که در سطح اینترنت پخش شده اند؛ با کیفیت نیستند و در وافع باید موقع گرفتن رندرهای نهایی خوب دربیان (چه در رندر های ثابت و چه در رندرهای انیمیشن) !

خود بنده تقریبا با تمام فایل های اچ دی آر، شرکت های مختلف کار کرده ام و در اینجا یک خلاصه ای از فایل های سبک و کاربردی برای دانلود آماده کردم.

بیشتر بخوانید :

 

نحوه ساخت تصاویر HDRI

معمولا توسط دوربین های خاص  به صورت 360 درجه ساخته میشوند.میتوانند داخلی یا خارجی باشند.در هر فضایی(جنگل، کوه، داخل یک فروشگاه، خیابان و …)مهم اطلاعات نوری هست که دارند.

نحوه ساخت فایل های HDRI High Dy­namic Range Image

آموزش فارسی HDRI

در این آموزش نحوه تنظیم و  کاربرد VRayHDRI map را در یک صحنه خارجی معماری با 3dsmax و متور رندر ویری با light dome و دوربین مخصوص ویری vray physical camera کار میکنیم.

3dsmax and HDRI Skies

از متور رندر Vray استفاده میکنیم،و پارامترهای مختلفی را برای رسیدن به بالا ترین کیفیت سایه، متریال، و کاستیک(caustics) و غیره تنظیم میکنیم.خوب اولین چیز، دانلود فایل های مورد نیاز صحنه است که باید روی آن نورپردازی و متریال دهی کارکنیم.فایل ها را از اینجا دانلود کنید.Download the 3d file

برای آسمان،اگر فایلی ندارید، میتوانید از اینجا Hyperfocal’s HDRI Skies دانلود کنید.باید از اچ دی آر آی، کروی(spherical HDRI) استفاده کنید.اگر میخواهید چیزهای ناخواسته مانند ساختمان، درخت یا نور اضافه در بگراند نداشته باشید، سعی کنید یک فایل خوب و حرفه ای انتخاب کنید تا مشکلی پیدا نکنید.در این آموزش ما از 2نوع تصاویر HDRI در اندازه مختلف استفاده میکنیم.یکی برای بگراند و انعکاس ها و یکی برای زوشنایی.اینکار خیلی رایج نیست.اما ما بخاطر صرفه جویی در مقدار RAM سیستم، اینکار را انجام میدهیم.زیرا در بعضی از پروژهای نیمیشن ویری با Hdri با مشکل جدی کمبود Ram مواجه میشویم!

فایل HDRI را میشود به 2 صورت بیت مپ 8 و 32 بیتی و HDRI کار کرد.درابنجا ما فقط روش دوم را کار میکنیم.

HDRI settings
با فرمت EXR 32-8 Bit

-در ابتدا همه نورها را پاک کنید.نور پیش فرض Vray را هم خاموش کنید(منوی Default Lighting زیر گزینه Global Settings )

-دکمه F10 را بزنید به قسمت Vray environment بروید.روی دکمه متریال کلیک کنید و از لیست باز شده، گزینه HDRI را انتخاب کنید.متریال انتخاب شده را با کلیک و درگ به کادر ویرایشگر موارد کپی کنید تا بتوانیم آنجا آن را کنترل کنیم.

environment HDRI

پارامترها VRayHDRI map: تنظیم های خیلی زیادی دارد.مهم ترین :

 Bitmap:انواع فایل هایی که ساپورت میکنه (HDR, EXR, PNG, BMP, TGA, SGI, JPG, PIC, TIF, PSD, VRIMG).Browse: از اینجا میتوانید فایل خودتون رو واردش کنید. Mapping: مربوط به نحوه مپ گذاری VRayHDRI. Mapping type : نوع فایل خود را انتخاب کنید.پیش فرض آن Angular است.شما همیشه آن را روی  Spherical قرار دهید.Horiz.Vert rotation: میتوانید آن را به صورت عمودی یا افقی بچرخانید. Horiz.Vert Flip:میتوانید آن را به صورت عمودی یا افقی پشت و رو کنید. Overall multiplier: قدرت نور یا شدت روشنایی.پیش فرض آن روی 1 هست.خیلی آن را دست کاری نکنید.

VRay HDRI map

-یک نکته مهم در صحنه های با HDRI جهت قرار گیری نور اصلی ما است.که باید دقیقا هم جهت با نور بکار رفته ما باشد.در این آموزش از نور Direct Light استفاده میکنیم.

آموزش نورپردازی اچ دی آر آی vray hdri Lighting

آموزش نورپردازی اچ دی آر آی vray hdri Lighting

آموزش نورپردازی اچ دی آر آی vray hdri Lighting

-در تصویر بالا دقت کنید که نور Direct Light را دقیقا جایی قرار دادیم که در تصویر HDRI خورشید قرار گرفته است.برای نشان داده شدن تصویر HDRI دکمه (Alt+B) را بزنید تا کادر Viewport background بازشود.متریال HDRI را در آن قسمت هم کپی کنید تا در تمام بگراند ها تصویر دیده شود.

آموزش نورپردازی اچ دی آر آی vray hdri Lighting

 


خرید پکیج کامل تصاویر HDRI + آموزش فارسی :

دانلود آموزش نورپردازی داخلی خارجی تصاویر HDRI

hdri-skydomes-Complete

 https://www.3dmaxfarsi.ir/?p=510  :لینک کوتاه این صفحه
نمایش بیشتر
telegram

‫5 دیدگاه ها

  1. فایل اچ دی آر با کیفیت سنگین هست. چاره ای نیست برادر …

  2. همشون قابل دانلود هستن دستتون درد نکنه ولی اگه میشد hdri های خاصی رو بزارین که این همه حجم مصرف نشه برا دانلودشون

  3. سلام یه htri لازم داشتم دیگه نمیخوام حدود 2 گیگ رو دانلود کنم ممنون میشم اگه دارید لینک دانلودشو برام بفرستید
    1120 mostly cloudy bright sun

  4. سلام
    منظورتون رو از قابل دانلود نبودن، نمی فهم ام !

  5. بسیار ممنون از سایت بسیار خوب شما بسیاری از فیلم های آموزشی رایگان که میزارین قابل دانلود نیست مثل hdriو فیلم های متحرک سازی وانیمیشن سازی بامکس

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا