وبلاگ

آموزش انیمیشن سازی در تری دی مکس با [فیلم آموزشی]

انیمیشن سازی در تری دی مکس

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در انیمیشن سازی

این مقاله به بررسی کاربرد نرم افزار تری دی مکس در انیمیشن سازی در معماری می‌پردازد، مزایای آن، تکنیک‌های انیمیشن و مقایسه با نرم‌ افزارهای سه بعدی دیگر مانند: لومین، توین موشن، آنریل انجین، یونیتی را بررسی می‌کند، همچنین نقش ونتیج و پلاگین ویری Chaos Vantage و V-Ray را نیز مورد بحث قرار می‌دهد.

در دنیای امروزی رندرینگ معماری و انیمیشن به ابزاری ضروری برای ارائه طرح ها به شیوه ای پویا و جذاب تبدیل شده است. در میان گزینه های مختلف نرم افزار موجود، 3ds Max به عنوان یک انتخاب قدرتمند و همه کاره برای ایجاد انیمیشن های معماری خیره کننده استفاده میشود. 3ds Max که توسط Autodesk توسعه یافته است، یک برنامه گرافیکی حرفه ای کامپیوتری سه بعدی است که به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله معماری، ساخت بازی های ویدیویی و فیلم استفاده می شود. ویژگی های قوی و مجموعه ابزار انعطاف پذیر آن را به یک پلت فرم ایده آل برای ایجاد انیمیشن های معماری با کیفیت بالا تبدیل می کند.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس در انیمیشن سازی

استفاده از نرم افزار 3ds Max در انیمیشن معماری

انیمیشن معماری ابزاری ضروری در طراحی مدرن است که به معماران، طراحان و توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا پروژه ها را در حال حرکت و به صورت ویدئو به بازدیدکنندگان نشان دهند. در میان نرم‌افزارهای مختلف موجود، Autodesk’s 3ds Max خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو برای ایجاد انیمیشن‌های دقیق و واقعی تثبیت کرده است.

3ds Max به دلیل مجموعه ابزار جامع خود که برای مدلسازی سه بعدی، رندر و انیمیشن طراحی شده است، مشهور است. از ایجاد انیمیشن برای قدم‌های معماری، پروازهای هوایی و تجسم‌های پویا پشتیبانی می‌کند.از تنظیمات نورپردازی پیچیده گرفته تا متریال های واقعی، 3ds Max در جان بخشیدن به مفاهیم معماری برتری دارد و امکان ارتباط مؤثر ایده‌ها را فراهم می‌کند.

با ادغام ابزارهای مدل سازی و قابلیت های انیمیشن، کاربران می توانند:

  1. ساختارهای پیچیده مدل: از فضای داخلی دقیق گرفته تا نمای بیرونی گسترده، 3ds Max امکان ایجاد دقیق فرم‌های معماری را فراهم می‌کند.
  2. متحرک سازی با دقت: ابزارهایی مانند انیمیشن فریم کلیدی، مسیرهای مسیر و دوربین ها شبیه سازی حرکت واقعی در فضاها را ممکن می کنند.
  3. استفاده از بافت و نورپردازی پیشرفته: 3ds Max با پلاگین‌های رندر مانند Chaos V-Ray ادغام می‌شود تا بافت‌های واقع‌گرایانه و جلوه‌های نوری پویا تولید کند.

آموزش مزایای انیمیشن سازی در تری دی مکس؟

مزایای انیمیشن سازی در تری دی مکس؟

انیمیشن سازی با نرم افزار قدتمند تری دی مکس مزایای زیای دارد. مخصوصا برای شبیه سازی فضای سه بعدی در معماری. مهم ترین ویژگی های کلیدی 3ds Max برای انیمیشن های معماری:

  • واقع گرایی: قابلیت های رندر قدرتمند 3ds max, امکان شبیه سازی واقعی متریال، نور و محیط را فراهم می کند.
  • تصاویری با کیفیت بالا: 3ds Max از رندر با وضوح بالا پشتیبانی می کند و تصاویری را تولید می کند که تمام جزئیات معماری را به تصویر می کشد.
  • یکپارچه سازی: 3ds Max به طور یکپارچه با سایر نرم افزارهای Autodesk مانند AutoCAD و Revit ادغام می شود و امکان ورودی/خروجی نرم فایل های پروژه را فراهم می کند.
  • رندر: 3ds Max به طور یکپارچه با موتورهای رندر قدرتمند مانند V-Ray ادغام می شود و امکان تولید تصاویر واقعی فوتوری را فراهم می کند.
  • پلاگین ها: کتابخانه وسیعی از پلاگین ها عملکرد 3ds Max را گسترش داده و ابزارهای تخصصی برای تجسم معماری و انیمیشن ارائه می دهد.
  • انیمیشن سازی حرفه ای: این نرم افزار طیف گسترده ای از ابزارهای انیمیشن، از جمله انیمیشن فریم های کلیدی، تقلب و اسکریپت را ارائه می دهد که امکان ایجاد انیمیشن های پیچیده و واقعی را فراهم می کند.
  • .مدل‌سازی حرفه ای: 3ds Max مجموعه‌ای جامع از ابزارهای مدل‌سازی را ارائه می‌دهد که به معماران اجازه می‌دهد مدل‌های سه‌بعدی دقیق و دقیقی از ساختمان‌ها و محیط‌ها ایجاد کنند.
  • ارتباطات پیشرفته: انیمیشن به طور موثری با هدف طراحی و کیفیت های فضایی ارتباط برقرار می کند و تجربه ای فراگیرتر از تصاویر استاتیک ارائه می دهد.
    تعامل با مشتری: انیمیشن های جذاب توجه مشتریان را به خود جلب می کند و به آنها کمک می کند طراحی را بهتر درک کنند و منجر به بهبود ارتباطات و تصمیم گیری می شود.
    کاوش طراحی: انیمیشن به معماران اجازه می دهد تا گزینه ها و سناریوهای مختلف طراحی را بررسی کنند و ساختمان را در زمینه ها و شرایط مختلف تجسم کنند.
    بازاریابی و تبلیغات: انیمیشن های با کیفیت بالا به عنوان ابزار بازاریابی قدرتمندی عمل می کنند و پروژه ها را به شیوه ای جذاب و به یاد ماندنی به نمایش می گذارند
  • انعطاف پذیری: با ابزارهای قابل تنظیم و سازگاری با پلاگین های مختلف، 3ds Max می تواند با نیازهای پروژه های مختلف سازگار شود.
  • کارایی زمان: ویژگی هایی مانند اتصال به سایر متورهای رندر و آبجکت های از پیش ساخته شده، گردش کار را سرعت می بخشد.

آموزش نحوه انیمیشن سازی در تری دی مکس

نحوه انیمیشن سازی در تری دی مکس؟

متحرک سازی و ساخت یک انیمیشن معماری در 3ds Max و خروجی گرفتن به صورت یک ویدئو، شامل چندین مرحله کلیدی است. البته در نظر داشته باشید که شما باید تصمیم بگیرید که چه چیز را میخواهید در یک فضای سه بعدی به صورت متحرک داشته باشید؟ آیا فقط دوربین در یک فضای ساکن حرکت میکند؟ آیا در گذر زمان، نورپردازی فضا هم تغییر میکنند (مثلا روشنایی ها روشن یا خاموش میشوند؟) آیا کاراکترهای انسان متحرک هم در فضا دارید؟ اگر رندر شما در یک فضای بیرونی هست، آیا ماشین ها هم متحرک هستند؟ فواره آب و وزش باید به درخت ها و … هم باید متحرک شوند؟

به صورت کلی باید گفت که برنامه تری دی مکس 3ds Max یا حتی ونتیج، قابلیت خروجی گرفتن مستقیم به صورت ویدئو مثلا mp4 را ندارند و معمولا خروجی ما به صورت عکس های پشت سر هم و متوالی سیکونس (sequence render) هستند که در Ram Player تری دی مکس یا After Effects به ویدئو تبدیل میشوند.

فرقی ندارد که بخواهید تک رندر (still image) یا انیمیشن رندر بگیرید، در هر صورت، 0 تا 100 صحنه شما باید آماده به رندر باشد و باید تمام مراحل زیر را که در دوره تری دی مکس به صورت کامل همراه با ویدئو گفته ایم، آماده کرده باشید:

مراحل انیمیشن سازی در تری دی مکس

  1. مدل سازی: مدل های سه بعدی دقیق از داخل ساختمان یا محیط اطراف آن ایجاد کنید.
  2. متریال و تکسچر: متربال و تکسچر با کیفیت روی مدل ها اعمال کنید تا جذابیت بصری را افزایش دهید.و از پلاگین V-Ray برای تکسچرینگ و رندر پیشرفته استفاده کنید.
  3. نورپردازی در تری دی مکس: برای ایجاد حال و هوای دلخواه، نور مناسبی را تنظیم کنید.
  4. تنظیم صحنه: با وارد کردن یا ایجاد مدل سه بعدی طراحی معماری خود شروع کنید.
  5. مسیرهای دوربین را متحرک کنید: از فریم های کلیدی برای تعیین مسیر حرکت دوربین استفاده کنید و از انتقال ها و زوایای صاف اطمینان حاصل کنید.
  6. رندرینگ Rendering: انیمیشن را با استفاده از یک موتور رندر مناسب مانند V-Ray رندر کنید.
  7. انیمیشن: از انیمیشن های فریم کلیدی یا تکنیک های دیگر برای متحرک سازی دوربین، اشیا و شخصیت ها استفاده کنید.
  8. پست پروداکشن: انیمیشن را در نرم افزارهای پست پروداکشن مانند Adobe After Effects اصلاح کنید و به صورت ویدئو تبدیل کنید.

مقایسه 3ds max با سایر نرم افزارهای انیمیشن سازی

مقایسه 3ds max با سایر نرم افزارهای انیمیشن سازی

در حالی که 3ds Max یک انتخاب محبوب است، گزینه های نرم افزار دیگری نیز برای انیمیشن های معماری استفاده می شود که هر کدام مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند:

نرم افزار ویژگی ها سازگاری با تری دی مکس
Blender منبع باز، همه کاره، و پشتیبانی از رندر زمان واقعی با Eevee. ویژگی های کمتر برای گردش کار معماری اما مقرون به صرفه است.
Cinema 4D رابط کاربر پسند و عالی برای موشن گرافیک. منحنی یادگیری آسان تر، اما برای نیازهای خاص معماری، قوی تر است.
Lumion تمرکز بر رندر ریل تایم و رابط کاربری آسان. زمان رندر سریعتر اما فاقد ابزارهای مدلسازی دقیق است.
SketchUp مدل سازی ساده و توسعه سریع قابلیت انیمیشن محدود در مقایسه با 3ds Max.
Unreal Engine رندر به صورت ریل تایم و تجربه های VR همه جانبه. در تعامل زمان واقعی برتر است اما به عملکرد سخت افزاری بالاتری نیاز دارد.

 

ویژگی نرم افزارهای انیمیشن ساز: 3ds Max Blender Cinema 4D Unreal Engine
مدلسازی عالی خوب خوب خوب
انیمیشن سازی عالی خوب خیلی خوب خوب
رندرینگ عالی خوب خوب عالی
سادگی رابط کاربری متوسط متوسط آسان متوسط
هزینه پولی مجانی پولی پولی/ مجانی


نقش Chaos Vantage و V-Ray در انیمیشن تری دی مکس معماری

پلاگین ویری و نرم افزار ونتیج، ابزارهای قدرتمندی هستند که گردش کار انیمیشن معماری را در 3ds Max افزایش می دهند.ترکیب 3ds Max، Chaos Vantage و V-Ray راه حلی جامع برای ایجاد انیمیشن های معماری استثنایی ارائه می دهد.

Chaos Vantage: یک نرم افزار پرکاربرد در رندرینگ معماری است که با استفاده از تکنولوژی ری تریسینگ به صورت ریل تایم، امکان کاوش تعاملی صحنه های سه بعدی را فراهم می کند. طراحی شده برای رندر در زمان واقعی، Chaos Vantage صحنه های پیچیده سه بعدی را بلافاصله به تجسم های همه جانبه تبدیل می کند. این به ویژه برای کاوش در پروژه های معماری در مقیاس بزرگ بدون رندرینگ وقت گیر مفید است.

Chaos V-Ray: این پلاگین رندر برای 3ds Max با ارائه قابلیت‌های نورپردازی، شیدینگ و متریال پیشرفته، فوتورئالیسم را افزایش می‌دهد. از تکنولوژی GI استفاده می کند و برای ایجاد انیمیشن های واقعی که تعاملات متریال و نور را به دقت به تصویر می کشد، ایده آل است.

 

برای انیمیشن سازی معماری، از چه نرم افزارهایی میتوان استفاده کرد؟

شما خوش شانس هستید! طیف گسترده ای از نرم افزارها برای ایجاد انیمیشن های معماری در دسترس هستند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در اینجا برخی از محبوب ترین و موثرترین گزینه ها آورده شده است:

نرم افزارهای انیمیشن سازی (صنعتی با گزینه های پیشرفته)

  • تری دی مکس Autodesk 3ds Max: همانطور که گفتیم، 3ds Max یک نیروگاه برای تجسم معماری و انیمیشن است. مجموعه ابزار قوی آن، همراه با موتورهای رندر قدرتمند مانند V-Ray، امکان ایجاد انیمیشن های بسیار دقیق و واقعی را فراهم می کند. این یک ابزار حرفه ای است که به طور گسترده در صنعت استفاده می شود.
  • سینما فوردیCinema 4D : نرم افزار Cinema 4D که به خاطر رابط کاربر پسند و قابلیت‌های موشن گرافیک قوی شناخته می‌شود، انتخاب محبوبی برای ایجاد انیمیشن‌ها و ارائه‌های معماری تلطیف‌شده است. اغلب به دلیل سهولت استفاده و ادغام با سایر نرم افزارها مورد توجه قرار می گیرد.
  • هودینی SideFX Houdini: این نرم افزار تخصصی تر است و اغلب برای شبیه سازی های پیچیده و جلوه های بصری استفاده می شود، اما می توان از آن برای انیمیشن های معماری نیز استفاده کرد. گردش کار مبتنی بر گره هودینی امکان کنترل دقیق و مدل‌سازی رویه‌ای را فراهم می‌کند و آن را برای ایجاد انیمیشن‌های پیچیده و پویا مناسب می‌کند.

نرم افزارهای انیمیشن سازی (با رندرینگ ریل تایم)

  • آنریل انجین Unreal Engine: این ابزار ایجاد سه بعدی در زمان واقعی به دلیل توانایی آن در ایجاد تجربیات تعاملی و غوطه ور در تجسم معماری محبوبیت پیدا می کند. Unreal Engine امکان رندر در زمان واقعی را فراهم می کند، به این معنی که می توانید انیمیشن را در حین ایجاد آن مشاهده کنید و در زمان قابل توجهی صرفه جویی کنید. همچنین به طور فزاینده ای برای ایجاد تجربیات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده می شود.
  • یونیتی Unity: مشابه Unreal Engine، Unity یک پلت فرم توسعه سه بعدی بلادرنگ است که می تواند برای تجسم معماری و انیمیشن استفاده شود. این به ویژه برای ایجاد ارائه های تعاملی و تجربیات VR مناسب است.
  • لومین Lumion: این نرم افزار بر روی سرعت و سهولت استفاده تمرکز دارد و به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به تخصص فنی گسترده تصاویر و انیمیشن های چشمگیر را به سرعت ایجاد کنند. Lumion انتخاب خوبی برای ایجاد ارائه های سریع و راه اندازی است.
  • این اسکیپ Enscape: این افزونه رندر بلادرنگ به طور مستقیم با نرم افزارهای مدل سازی معماری محبوب مانند Revit و SketchUp ادغام می شود. این یک گردش کار ساده برای ایجاد تجسم ها و انیمیشن ها به طور مستقیم در محیط مدل سازی ارائه می دهد.
  • دی فایو رندر D5 Render: یک پخش کننده نسبتاً جدید در این زمینه، D5 Render رندر بلادرنگ و یک رابط کاربر پسند ارائه می دهد که آن را گزینه خوبی برای کاربران مبتدی و با تجربه است. همچنین یک نسخه رایگان را ارائه می دهد که باعث می شود مخاطبان بیشتری در دسترس باشند.

سایر گزینه های قابل توجه:

  • بلندر Blender: این مجموعه ایجاد سه بعدی منبع باز یک ابزار قدرتمند و همه کاره است که می تواند برای انیمیشن های معماری استفاده شود. طیف گسترده ای از ویژگی ها را برای مدل سازی، انیمیشن و رندر ارائه می دهد که آن را به یک جایگزین مقرون به صرفه برای نرم افزارهای تجاری تبدیل می کند. اما بلندر یا تری دی مکس؟ کدام بهتر است؟
  • اسکچاپ SketchUp: در حالی که SketchUp در درجه اول به دلیل قابلیت های مدل سازی سه بعدی خود شناخته شده است، اما ویژگی های انیمیشن اولیه ای را نیز ارائه می دهد که می توان از آنها برای ایجاد مراحل ساده و پرواز استفاده کرد.
  • افتر افکت Adobe After Effects: این نرم افزار برای کارهای پست پروداکشن بر روی انیمیشن های معماری ضروری است. این امکان را به شما می دهد تا جلوه های بصری، گرافیک متحرک و سایر پیشرفت ها را به انیمیشن های خود اضافه کنید و یک محصول نهایی جلا و حرفه ای ایجاد کنید.

3ds Max به دلیل ویژگی های قدرتمند و انعطاف پذیری که دارد همچنان یک نرم افزار سنگ بنای انیمیشن های معماری است. در حالی که نرم افزارهای دیگری مانند Blender، Lumion و Unreal Engine مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند، مجموعه ابزار جامع 3ds Max و ادغام با پلاگین هایی مانند Chaos Vantage و V-Ray آن را به انتخاب ترجیحی برای بسیاری از حرفه ای ها تبدیل می کند. با استفاده از این ابزارها، معماران و طراحان می‌توانند انیمیشن‌هایی بسازند که نه تنها ماهیت پروژه‌هایشان را مجذوب خود می‌کنند، بلکه به طور موثری ماهیت پروژه‌هایشان را منتقل می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، انیمیشن معماری به تکامل خود ادامه میده و 3ds Max در خط مقدم این حوزه هیجان انگیز باقی خواهد ماند.

سر فصل های آموزش انیمیشن سازی تری دی مکس

01- معرفی و خلاصه آموزش
02- معرفی روش های کنترل کننده زمان
03- آموزش ساخت و پاک کردن کلید ها در تری دی مکس keyframes in Max
04- جابه جایی مقیاس دهی و کپی کلیدها در تراکر Moving, Scaling, and Cloning keys on the Trackbar
05-اضافه کردن آفست با لیست کنترل کننده list controllers
06- آموزش کار با برچسب های زمان Time Tags
07-آموزش کار با Dope Sheet
08- بکارگیری ویرایشگر منحنی Curve Editor
09- کاربا F-curve tangent
10- تمرین و مثال عملی کار با منحنی ها و مسیرها
11-کپی کردن Curve Editor ها در ویرایشگر منحنی
12- ویرایش دستی تانژانت ها
13-وبرایش دسته های تانژانت tangent handles با جابه جایی holds in animation
14- شبیه سازی وزن و اعمال تاثر آن در حرکات هواپیما با تانژانت tangent
15- منوی مرور تراک Track View
16- بکارگیری Eule برای بطرف کردن مشکلات  gimbal flipping
17- انیمیشن سازی ارواح و مرور Key Brackets
18- کار با پارامترهای منحنی Parameter Curve  خارج از برد
19- انیمیشن سازی و تکرار دوره ای آن seamless cycles
20-ویرایش  F-curves
21- ساخت کلیدهای خارج از برد
22- آموزش موشن میکسر Motion Mixer و  ویرایش سریع انیمیشن
23- ترکیب سریع و ساده انیمیشن ها
24- لایه بندی  Layered Animation روی انیمیشن ساخته شده
25- انیمشن ساری در امتداد یک مسیر
26- استفاده از تانژانت trajectories برای مشاهده انیمیشن
27-کار با Link Constraint
28- اتوماتیک کردن انیمیشن با expressions
29- ساخت انیمیش با پارامترهای عجیب Animating parameters
30- مپ گذاری انیمیشن برای خروجی گرفتن به صورت یک فایل
31-فروپاشی انیمیشن از  Track View-Curve Editor
32- خروجی گرفتن از انیمیشن برای پیش نمایش همزمان Outputting animation
33- تنظیمات برای رندرگیری انیمیشن نهایی

دانلود آموزش انیمیشن سازی تری دی مکس 3ds max Animation

خرید اشتراک

www.3dmaxfarsi.ir :پسورد فایل فشرده
دکمه بازگشت به بالا