کالور مپینگ چیست؟ آموزش ویری تری دی مکس
کالر مپینگ چیست Vray Color Mapping ؟
کالور مپینگ در واقع یک فرایند داخلی Vray برای رنگ پیکسل هایی هست که مقادیر بالا یا پایین تر رنگی ، برای نمایش در کامیپوتر را را دارند. درواقع، یک افکت هست که طرز نمایش تاریکترین و روشن ترین رنگ های نمایش داده شده در مانیتور کامپیوتر ما را تعین میکنند!
این پروسه، خیلی شبیه به کمرا اکسپوژر هست و یا حتی شبیه به چشم انسان که رنگ نورها را اینقدر متعادل میکند که ما به راحتی بتوانیم اجسام را ببینیم!. البته یادتان باشد که کالور مپینگ طراحی شده که نورها را مپ گذاری مجدد کند و آن را یک رینج قابل دید و استفاده برای ما تبدیل کند.
آموزش فارسی ویری : آبشن های Vray Color Mapping Exponential – Linear multiply
در این ویدئو فارسی رایگان به شما نشان خواهم داد که کالور مپینگ ها چطور در صحنه کار میکنند و چه مواقعی لازم هست که آنها را تغییر بدهیم و دو آبشن خیلی پر استفاده، یعنی لینیر LINEAR و آبشن اکسپوننشیال Exponential را با هم برسی خواهیم کرد!البته ما، چند کالور مپینگ دیگر مانند exponential HSV, Reinhard ecc.. را هم داریم که همگی شاخه هایی از exponential هستند!
دوستان عزیزم، این نکات را به یاد داشته باشید :
- تا حد ممکن از آبشن پیشفرض خود ویری، یعنی LINEAR color mapping استفاده کنید
- آبشن EXPONENTIAL یک جورایی یک ترفند هست که مشکل سوختن رندر ویری overexposure را حل میکند
- آبشن Exponential با پایین آوردن کنتراست contrast مشکل را حل میکند (تا حد ممکن استفاده نکنید!)
- برای جبران کنتراست از دست رفته ، از ابزار curves در کادر فریم بافر استفاده کنید
- آبشن V-Ray Curve correction را در سایر نرم افزار ها؛ مانند فتوشاپ Photohop و لایت روم Lightroom داریم!
- آبشن های Color mapping ، هیچ وقت زیبایی رندها را از بین نمیبرند. فقط برای حل مشکلات ساخته شده اند.
فیلم آموزشی Video Tutorials
پخش آنلاین این آموزش
سایر آموزش ها و پکیج های حرفه ای مرتبط : از جعفر صیدی
آموزش تکنیک های تری دی مکس در معماری