آموزش گام به گام رندر شیشه با وی ری + فیلم آموزشی
رندر شیشه با وی ری
اینجا به صورت گام به گام روش های ساخت متریال برای رندر شیشه با وی ری + تری دی مکس رو توضیح میدم. فرقی نداره که از چه متور رندر و از چه نرم افزاری استفاده میکنید، اعم از 3ds Max، SketchUp، یا Maya و … در ابتدا متریال شیشه واقعگرا در V-Ray رو میسازیم و در آخر تنظیمات رندرگیری رو توضیح میدم. فقط یادتون باشه که چون شیشه هیچ ظاهری نداره، پس حتما و همیشه رنگ ریفیوز (Diffuse Color) باید سیاه باشه. کار کردن با بقیه آبشن ها؛ فقط ظاهر شیشه رو میتونه تغییر بده.
آموزش ساخت متریال شیشه در کرونا ویری
در گام اول به متریال ادیتور Material Editor (کلید M رو بزن). یک متریال خالی ویری انتخاب کن (مثلاً VRayMtl).
- یک متریال جدید از نوع V-Ray Material (مثلاً
VRayMtl
) ایجاد کنید. - پارامترهای اصلی رو به صورت زیر تنظیم کنید:
- Diffuse Color: سیاه خالص (
RGB: 0,0,0
). - Reflection Color: سفید خالص (
RGB: 255,255,255
) برای بازتاب کامل.- ✅ Fresnel Reflections را فعال کنید (برای شیشه ضروری است).
- Reflection Glossiness: بین
0.98-1
(برای شیشه صاف و بدون ناهمواری).
- Refraction Color: سفید خالص (
RGB: 255,255,255
) برای شفافیت کامل.- Refraction IOR (Index of Refraction):
- شیشه معمولی:
1.5-1.55
(مثلاً برای پنجره). - شیشه کریستال:
1.6-1.7
.
- شیشه معمولی:
- Fog Color: رنگ دلخواه برای شیشه رنگی (مثلاً آبی کمرنگ). مقدار Fog Multiplier را بین
0.01-0.1
تنظیم کنید. - Refraction Glossiness:
1
(برای شیشه کاملاً صاف).
- Refraction IOR (Index of Refraction):
- Diffuse Color: سیاه خالص (
تنظیمات رندر شیشه با وی ری
کلا سه پارامتر اصلی برای رندر شیشه با وی ری وجود دارد که حتما باید فعالش کنید:
- GI (Global Illumination): فعال باشد (مثلاً Brute Force + Light Cache).
- Lighting: از نورهای طبیعی (HDRI) یا نورهای مصنوعی برای هایلایتهای جذاب روی شیشه استفاده کنید.
- Sampling:
- Noise Threshold:
0.005
یا کمتر برای کاهش نویز. - افزایش Subdivs در متریال شیشه (مثلاً به
24-32
) برای کیفیت بالاتر.
- Noise Threshold:
مثال تنظیمات رندر شیشه با وی ری + کرونا
با این تنظیمات، شیشهای واقعگرا با بازتابهای طبیعی و انکسار نور مناسب خواهید داشت. برای شیشههای رنگی یا طرحدار، پارامترهای Fog Color و Bump را تنظیم کنید. اگر مشکلی در رندر دارید، تنظیمات Fresnel و IOR را دوباره بررسی کنید! 🚀
پارامتر | مقدار |
---|---|
Diffuse | RGB 0,0,0 |
Reflection | RGB 255,255,255 |
Fresnel IOR | 1.6 |
Refraction | RGB 255,255,255 |
IOR | 1.55 |
Fog Color | RGB 220,240,255 (آبی کمرنگ) |
Fog Multiplier | 0.02 |
واقعی شدن رندر شیشه با وی ری + کرونا
برای واقعیتر شدن رندر شیشه، میتونیم یک سری کارهای اضافه رو هم انجام بدیم. مثلا اگر شیشه ضخیمه، توی Refraction، گزینه Glossiness رو کمی کم کن (مثلاً 0.95) تا کمی مات بشه. اگر میخوای شیشه خیلی تمیز نباشه (مثلاً اثر انگشت یا گردوغبار)، یک مپ نویز به Bump یا Reflection Glossiness اضافه کن.اگر میخوای شیشه رنگی باشه: توی بخش Refraction، رنگ Fog Color رو عوض کن (مثلاً آبی کمرنگ برای شیشه آبی). مقدار Fog Multiplier رو کم کن (مثلاً 0.1) تا رنگ ملایم بشه.
- بامپ (Bump/Normal Map):
- اگر شیشه طرحدار یا مات است، از یک مپ نرمال یا بامپ با مقادیر بسیار کم استفاده کنید.
- شیشه کثیف (Dirty Glass):
- با استفاده از VRayDirt در اسلات Bump یا با ترکیب متریالها، لبهها را تیره تر کنید.
چطور متریال شیشه را در vray بسازیم و رندر بگیریم؟
تنظیمات شیشه ساده (شفاف و براق) به این شکل است، اینها رو وارد کنید:
- Diffuse (رنگ پایه): مشکی کن (RGB: 0,0,0).
- Reflection (انعکاس):
- رنگ رو سفید کامل کن (255,255,255).
- تیک Fresnel reflections رو بزن (انعکاس واقعی میشه).
- Refraction (شکست نور):
- رنگ رو سفید کامل کن (255,255,255).
- IOR (ضریب شکست): عدد 1.5 بذار (مثل شیشه معمولی).
- تیک Affect Shadows رو روشن کن (نور از شیشه رد میشه و سایه میندازه).
✅ حالا شیشه تو آماده! اگر رندر بگیری، باید شفاف و براق باشه.
ساخت متریال شیشه رفلکس در 3ds max؟
اگر میخوای شیشه رفلکس (آینهای) داشته باشه، همون تنظیمات بالا رو انجام بده، اما:
-
- Reflection (انعکاس) رو سفید کامل بذار و Fresnel رو خاموش کن (انعکاس 100% میشه مثل آینه).
- Refraction (شکست نور) رو مشکی کن (RGB: 0,0,0) تا شیشه کدر بشه و فقط انعکاس داشته باشه.
مشکلات رایج رندر شیشه با وی ری
چرا شیشه من در رندر کاملاً شفاف نیست و مثل مه به نظر میرسد؟
علت: مقدار Fog Multiplier ممکن است بیشازحد بالا باشد.
راهحل:
-
- مقدار Fog Multiplier را بین
0.01
تا0.1
تنظیم کنید. - اگر شیشه رنگی میخواهید، Fog Color را تغییر دهید، اما از مقادیر کم استفاده کنید.
- مقدار Fog Multiplier را بین
چرا بازتابهای شیشه من طبیعی به نظر نمیرسند؟
علت: ممکن است Fresnel Reflections غیرفعال باشد یا IOR نادرست باشد.
راهحل:
-
- ✅ Fresnel Reflections را فعال کنید.
- IOR را بر اساس نوع شیشه تنظیم کنید:
- شیشه معمولی:
1.5–1.55
- شیشه کریستال:
1.6–1.7
- آب:
1.33
- شیشه معمولی:
چرا لبههای شیشه من در رندر سیاه یا غیرطبیعی دیده میشود؟
علت:
-
- ممکن است مدل سهبعدی شما ضخامت نداشته باشد (مثلاً یک Plane به جای Volume).
- Refraction به درستی محاسبه نشده است.
راهحل:
-
- مطمئن شوید شیشه حجم دارد (مثلاً یک جعبه یا استوانه با ضخامت).
- Refraction IOR را تنظیم کنید (معمولاً
1.5–1.6
).
چطور شیشه مات یا یخزده (Frosted Glass) بسازم؟
راهحل:
-
- Refraction Glossiness را بین
0.7–0.9
کاهش دهید. - از یک Bump Map یا Normal Map با الگوی ناهمواری ملایم استفاده کنید.
- Refraction Glossiness را بین
چرا شیشه من در رندر نویز دارد؟
علت:
-
- Subdivs در متریال یا نورپردازی کم است.
- Light Cache یا Brute Force GI تنظیمات مناسبی ندارد.
راهحل:
-
- Subdivs در متریال شیشه را به
24–32
افزایش دهید. - در V-Ray Settings، Noise Threshold را به
0.005
یا کمتر کاهش دهید.
- Subdivs در متریال شیشه را به
چطور شیشه رنگی (مثلاً آبی یا سبز) بسازم؟
راهحل:
-
- Fog Color را به رنگ دلخواه تغییر دهید (مثلاً آبی کمرنگ:
RGB 200, 230, 255
). - Fog Multiplier را بین
0.01–0.1
نگه دارید تا شیشه بیشازحد تیره نشود.
- Fog Color را به رنگ دلخواه تغییر دهید (مثلاً آبی کمرنگ:
آیا برای شیشه نیاز به نورپردازی خاصی دارم؟
پاسخ: بله، نورپردازی تأثیر زیادی روی شیشه دارد.
-
- از HDRI برای بازتابهای طبیعی استفاده کنید.
- اگر شیشه پنجره است، از Sun Light یا V-Ray Sun برای هایلایتهای واقعگرا استفاده کنید.
دانلود متریال شیشه پنجره وی ری
نکات طلایی رندر شیشه با وی ری
- برای شیشه مات، Refraction Glossiness رو کاهش دهید.
- شیشه در V-Ray به Reflection + Refraction + IOR + Fog Color وابسته است.
- پست پروداکشن: در صورت نیاز، میتوانید هایلایتها و شفافیت را در Photoshop یا After Effects تقویت کنید.
- همیشه مدل سهبعدی شیشه حجم داشته باشه و کلا ضخامت شیشه مهمه : اگر حجم سهبعدی دارید (مثلاً لیوان)، حتماً ضخامت دیوارهها رو واقعی مدل کنید تا شکست نور (Refraction) به درستی محاسبه بشه.
- بگراند مهمه : شیشه در رندر به پسزمینه وابسته است. از محیطی با تنوع رنگی استفاده کنید تا بازتابها و انکسارها دیده بشوند. (از یک فایل hdri استفاده کنید یا نصویر یک لنداسکیپ برای پشت پنجره)یه نور پشت شیشه بذار (مثلاً V-Ray Light) تا انعکاس و شکست نور رو ببینی. رندر بگیر و اگر شیشه زیادی تیره یا روشنه، Fog Multiplier یا IOR رو تنظیم کن.
دوستان عزیزم، کلا بحث رندر شیشه با وی ری، یک چیز بصریه و خیلی نمیشه براش عدد و رقم آورد. شما باید حی رندر بگیری و چک کنی تا به نتیجه دلخواه برسی 🙂