دستورات تری دی مکس
تصور کنید که شما در حال کار روی یک پروژه طراحی سه بعدی هستید. چشمانتان به صفحه مانیتور خیره و ذهنتان بهسرعت در حال حرکت از یک مرحلهبهمرحله بعدی است. برای رسیدن به نتیجهای دلخواه و دقیق، نیاز دارید که ابزارهای قدرتمندی در اختیار داشته باشید. در دنیای طراحی سه بعدی، تری دی مکس (3D Max) یکی از این ابزارهاست که به شما کمک میکند از تخیل خود دنیای جدیدی بسازید. نرمافزاری که در دستان شما نهتنها مدلها را زندگی میبخشد، بلکه به شما این امکان را میدهد که آنها را ویرایش با نور و سایه بازی و در نهایت یک اثر هنری ایجاد کنید. با استفاده از دستورات تری دی مکس، میتوانید مدلها را دقیقاً مطابق با خواسته خود طراحی کنید و هر جزئیات را بهشکلی بینظیر به نمایش بگذارید.
دستور (Command) | میانبر (Shortcut) | کاربرد (کارکرد) |
---|---|---|
Move | W | جابجایی آبجکتها در صحنه |
Rotate | E | چرخاندن آبجکتها |
Scale | R | تغییر اندازه آبجکتها |
Undo | Ctrl + Z | بازگرداندن عملیات قبلی |
Redo | Ctrl + Y | بازگرداندن عملیات لغو شده |
Clone | Ctrl + V | ایجاد کپی از آبجکت |
Delete | Delete | حذف آبجکت انتخابشده |
Convert to Editable Poly | Right-click > Convert To | تبدیل آبجکت به Editable Poly برای ویرایش جزئی |
Isolation Mode | Alt + Q | نمایش فقط آبجکت انتخابشده |
Zoom Extents | Z | زوم روی کل صحنه یا آبجکت انتخابی |
اما برای اینکه بهخوبی از تری دی مکس بهرهبرداری کنید، باید با دستورات و ابزارهای مختلف آن آشنا شوید. دستورات تری دی مکس شامل مجموعهای از ابزارها و کلیدهای میانبری است که میتوانند کار شما را بسیار راحتتر و سریعتر کنند. بههمیندلیل، ما تصمیم گرفتیم یک راهنمای جامع برای شما آماده کنیم تا با دستورات مختلف این نرمافزار آشنا شوید و از آنها به بهترین نحو استفاده کنید؛ پس با ما همراه باشید.
تری دی مکس چیست؟
تری دی مکس (3ds Max) یک نرمافزار قدرتمند و حرفهای در زمینه مدلسازی سه بعدی، انیمیشنسازی و رندرینگ است که توسط شرکت Autodesk توسعه یافته است و در حوزههایی مانند معماری، طراحی داخلی، ساخت بازیهای ویدیویی، انیمیشن و جلوههای ویژه کاربرد گستردهای دارد. این نرمافزار با فراهم کردن ابزارهای پیشرفته و فراهمکردن محیطی برای اجرای دستورات تری دی مکس به کاربران این امکان را میدهد که فرایند مدلسازی، انیمیشنسازی و رندرینگ را سریعتر و دقیقتر انجام بدهند.
دستورات تری دی مکس: مسیری که باید طی کنید
در تری دی مکس، بهعنوان یک طراح سه بعدی، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر دستور و هر ابزاری برای یک هدف خاص طراحی شده است. برخی از دستورات تری دی مکس برای کسانی که تازهکار هستند، ساده و ابتدایی هستند، درحالیکه برخی دیگر برای انجام عملیاتهای پیچیدهتر و حرفهایتر به کار میروند. با استفاده از این دستورات، میتوانید طراحیهای خود را سریعتر و دقیقتر انجام بدهید و بهراحتی به نتایج موردنظر برسید.
دستورات پایه
اگر بخواهید داستان کار با تری دی مکس را از ابتدا شروع کنید، باید از دستورات پایه شروع کنید. این دستورات مانند اولین قدمهایی هستند که باید بردارید تا وارد دنیای بزرگتر و پیچیدهتر شوید.
در ابتدا، تنها چیزی که نیاز دارید این است که بدانید چطور یک شیء را انتخاب کنید. دستور Select Object در تری دی مکس مانند کلید ورود شما به دنیای سه بعدی است. وقتی شیء موردنظر خود را انتخاب کردید، میتوانید آن را با دستورات Move، Rotate و Scale جابهجا کنید، بچرخانید یا اندازه آن را تغییر بدهید. این ابزارها مانند قلم و کاغذ برای یک نقاش هستند؛ ابزارهایی که به شما کمک میکنند تا ابتداییترین تغییرات را روی اشیاء اعمال کنید.
برای مثال، فرض کنید یک مکعب ساده در صحنه ایجاد کردهاید. شما میخواهید این مکعب را جابهجا کنید، پس دستور Move را فعال میکنید و آن را بهراحتی از نقطهای به نقطه دیگر میبرید. سپس، شاید بخواهید آن را بچرخانید تا زاویه دید جدیدی پیدا کنید. دستور Rotate به شما این امکان را میدهد که مکعب خود را به هر جهتی بچرخانید. و وقتی نوبت به تغییر اندازه میرسد، ابزار Scale همهچیز را به اندازه دلخواهتان تغییر خواهد داد.
یکی از نکات جالب این است که وقتی چیزی اشتباه پیش میرود، نیازی نیست که کل کار را از ابتدا شروع کنید. دستور Undo و Redo به شما این امکان را میدهند که بهسرعت تغییرات را بازگردانید یا مجدداً اعمال کنید.
دستورات پیشرفته
با گذر از مراحل ابتدایی، اکنون به نقطهای رسیدهاید که دیگر از ابزارهای ساده راضی نیستید. شما وارد دنیای پیچیدهتری از این نرمافزار شدهاید و نیاز به دستورات تری دی مکس پیشرفتهتر دارید تا پروژههای خود را به سطح جدیدی ببرید. این دستورات به شما این امکان را میدهند که بهدقت هر جزئیات را کنترل کنید و به نتایج حرفهایتری دست یابید.
دستور Editable Poly
Editable Poly یکی از این دستورات است که به شما این اجازه را میدهد که به بخشهای کوچکتر یک شیء دسترسی پیدا کنید و آنها را ویرایش کنید. درست مثل یک مجسمهساز که با دقت، جزئیات اثر هنری خود را شکل میدهد، شما میتوانید با استفاده از این ابزار، مشهای سه بعدی خود را دقیقاً مطابق میلتان تغییر بدهید. وقتی از این ابزار استفاده میکنید، میتوانید رئوس (Vertices)، لبهها (Edges) و سطوح (Faces) را انتخاب و هرکدام را بهطور جداگانه ویرایش کنید.
دستورات Attach و Detach
این دو دستور هم از دیگر ابزارهای پیشرفته هستند که برای کار با چندین شیء به کار میروند. اگر بخواهید دو بخش از یک مدل را به هم متصل کنید، دستور Attach از مجموعه دستورات تری دی مکس به کمک شما میآید. اگر بخواهید بخشی از یک شیء را جدا کنید، دستور Detach کار شما را ساده میکند.
دستور Boolean
و البته هیچ چیزی نمیتواند پیچیدگیهای یک مدل را مانند دستور Boolean به این راحتی ایجاد کند. این دستور به شما این امکان را میدهد که دو یا چند شیء را با یکدیگر ترکیب کنید یا قسمتهایی از آنها را حذف کنید. برای مثال، میتوانید با استفاده از دستورات تری دی مکس، یک مکعب را از داخل یک سیلندر بردارید و مدل جدیدی بسازید.
دستورات تخصصی: رندرینگ و انیمیشن
در این مرحله از مسیر، شما به پایان کار خود نزدیک میشوید. همه چیز آماده است، مدلها بهخوبی شکل گرفتهاند و حالا وقت آن رسیده است که اثر نهایی خود را مشاهده کنید. دستورات تخصصی در این مرحله به کار میآیند.
دستور Render Setup
فرض کنید شما یک پروژه طراحی کردهاید و حالا میخواهید آن را رندر کنید. برای این کار، دستور Render Setup وارد میدان میشود. با استفاده از این دستور، میتوانید تمام تنظیمات مربوط به کیفیت رندر، خروجیها و حتی فرمت فایل را تنظیم کنید. این دستور به شما این امکان را میدهد که رندر نهایی خود را با کیفیت بالا و دقیق دریافت کنید.
دستور Lights
در کنار رندرینگ، نورپردازی نیز نقش مهمی در ساخت تصاویر واقعگرایانه دارد. دستور Lights به شما کمک میکند منابع نوری را به صحنه اضافه کنید و سایهها و نورهای مختلف را تنظیم کنید. همچنین، دستور Cameras این امکان را در اختیارتان قرار میدهد تا صحنه را از زوایای مختلف ببینید و بهترین زاویه را برای رندر نهایی انتخاب کنید.
نقش کلیدهای میانبر در تری دی مکس چیست؟
در نرمافزار تری دی مکس، استفاده از کلیدهای میانبر میتواند بهطرز چشمگیری سرعت و کارآیی شما را در فرایند مدلسازی، انیمیشنسازی و رندرینگ افزایش بدهد. این کلیدها نهتنها باعث صرفهجویی در زمان میشوند بلکه تعامل شما با نرمافزار را سادهتر و روانتر میکنند. در ادامه به برخی از کاربردهای کلیدی میانبرها در تری دی مکس میپردازیم:
افزایش سرعت کار و دسترسی سریعتر به ابزارها
با استفاده از میانبرها، میتوانید بدون نیاز به جستوجو در منوها یا نوار ابزار از طریق کیبورد دسترسی سریعتری به ابزارهای مختلف نرمافزار پیدا کنید. این ویژگی برای انجام پروژههای پیچیده و زمانی که سرعت و دقت در اولویت است، حیاتی است.
مثالها:
- W: برای انتخاب ابزار جابهجایی (Move)؛
- E: برای انتخاب ابزار چرخش (Rotate)؛
- R: برای انتخاب ابزار تغییر اندازه (Scale)؛
- Ctrl + Z: برای بازگشت به حالت قبلی (Undo).
افزایش دقت در عملیات مدلسازی و ویرایش
کلیدهای میانبر به شما کمک میکنند که عملیات پیچیدهتر را با دقت بیشتری انجام بدهید و بدون نیاز به تغییر تنظیمات یا جابهجایی میان پنجرهها، بهراحتی به نتایج دلخواه برسید.
مثالها:
- S: فعالسازی Snap (برای هماهنگسازی دقیق اشیاء با یکدیگر)؛
- Alt + X: فعالسازی حالت شفاف (X-Ray) برای مشاهده بهتر اجزای داخلی مدلها؛
- F4: نمایش لبهها و فریمها (Edges & Faces) برای مشاهده جزئیات مدل.
تمرکز بیشتر روی طراحی و کاهش حواسپرتی
با استفاده از میانبرها، شما میتوانید بدون نیاز به ترک محیط کار اصلیتان، همۀ تغییرات و تنظیمات لازم را انجام بدهید. این امر باعث افزایش تمرکز در هنگام طراحی میشود و امکان کار بدون توقف یا جابهجایی به پنجرههای مختلف را فراهم میآورد.
مثالها:
- F3: تغییر به حالت نمای Wireframe (برای مشاهده ساختار مدل بدون پوششها)؛
- F10: تنظیمات رندر برای دسترسی سریع به پنجره رندرینگ.
کنترل بهتر دوربین و حرکت در صحنه
این نرمافزار دارای ابزارهای مختلفی مثل کلیدهای میانبر تری دی مکس است که برای حرکت در محیط سه بعدی استفاده میشود. با استفاده از میانبرهای مخصوص دوربین، میتوانید حرکت در فضای سه بعدی را دقیقتر و سریعتر کنترل کنید.
مثالها:
- Camera View برای تغییر به نمای دوربین (C)؛
- Zoom In 2X برای بزرگنمایی Alt+Shift+Ctrl+Z؛
- Zoom Out 2X برای کوچکنمایی Alt+Shift+Z؛
- Zoom Viewport In برای بزرگنمایی در ویوپورتCtrl+= ؛
- Zoom Viewport Out برای کوچکنمایی در ویوپورت Ctrl+-.
سخن پایانی
شما از ابزارهای ابتدایی مانند Move و Rotate شروع کردهاید و حالا میتوانید از دستورات پیشرفتهای همچون Editable Poly و Boolean استفاده کنید. علاوهبراین، بهراحتی میتوانید با دستورات Render Setup و Lights صحنههای خود را رندر کنید و نورپردازی را انجام بدهید.
یادگیری تمام دستورات تری دی مکس به شما این امکان را میدهد که پروژههای خود را نهتنها سریعتر و دقیقتر انجام بدهید، بلکه بهعنوان یک طراح سه بعدی حرفهای در دنیای رقابتی امروز درخشیده و آثار خیرهکنندهای خلق کنید.
منبع: https://en.wikibooks.org/wiki/Autodesk_3ds_Max/
یادگیری تری دی مکس، مثل یک سفر است. این سفر نیاز به زمان و تمرین دارد؛ اما با شناخت ابزارها و دستورات مختلف این نرمافزار، میتوانید به یک طراح حرفهای تبدیل شوید که توانایی ایجاد دنیای سه بعدی واقعی و جذاب را دارد. اگر میخواهید آموزش دستورات کاربردی 3D Max را یاد بگیرید و به نکات بیشتری دسترسی پیدا کنید، حتماً به مقالات و آموزشهای تخصصی ما مراجعه کنید.