1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...
بازدید: 5 - "آموزش جلوه ویژه ساخت افکت نور کاستیک منتال ری Caustics Mental Ray" توسط تاریخ انتشار: 12/03/2015

Caustics چیست ؟ Caustics پدیده فیزیکی هست که برای اشیاء با متریال های نیمه شفاف و شفاف که نور میتواند از آنها عبور کند(شیشه، آب، پلاستیک، پوست بدن انسان، برگ نازک درختان و …)، اتفاق میافتد.وقتی نور وارد هر آبجکت یا صفحه ای بشود، نوری که بیرون میاید، یک نوع حالت تالئو و درخشندگی دارد، …

آموزش جلوه ویژه ساخت افکت نور کاستیک منتال ری Caustics Mental Ray

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

Caustics چیست ؟

Caustics پدیده فیزیکی هست که برای اشیاء با متریال های نیمه شفاف و شفاف که نور میتواند از آنها عبور کند(شیشه، آب، پلاستیک، پوست بدن انسان، برگ نازک درختان و …)، اتفاق میافتد.وقتی نور وارد هر آبجکت یا صفحه ای بشود، نوری که بیرون میاید، یک نوع حالت تالئو و درخشندگی دارد، به این نور کاستیک میگویند. این افکت نوری در واقع میتواند رندر های شما را به نهایت کیفیت و واقع گرایانه برسد.بنابراین درک و نحوه استفاده از آن مهم است.

در قسمت قبل آموزش کاستیک برای Vray را به زبان فارسی داشتیم.حالا در مایا آن را برسی میکنیم.

آموزش تری دی مکس – منتال ری کاستیک

قسمت 1) اول از همه، بیایید یک اتاق کوچک بسازیم و سعی کنید ابعاد آن را با یک واحد مشخص مثلا متریک در قسمت “unit system” ایجاد کنید.این نکته خیلی مهم است و به این صورت Mental Ray تمام واحد های نوری را درست محاسبه میکند.

حالا برای نورپردازی، چند نور در صحنه قرار میدهیم و برای این کار، تکنیک های زیادی وجود دارد.من از 3 تا نور باریک “free area lights” استفاده میکنم.که از زیر شاخه های نور photometric lights هستند.

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

قسمت 2) نورها را زیر باکس های عریض قرار بدید. پولیگان polygons زیر صفحه را انتخاب و یک متریال self illuminated material به آن اعمال کنید. درست مانند تصویر بالا.

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

قسمت 3) برای واقعی تر شدن رندر، من گزینه Final Gather را در قسمت “indirect illumination” قرار دادم و مقدار samples را تا حد ممکن بالا بردم.(حدود 600)

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

قسمت 4) بعد از اینکه اتاق را ساختید، باید کمی آب ایجاد کنیم.آن را با یک box ساده انجام خواهیم داد. برای ایجاد موج و نا هماهنگی روی آن، راه های زیادی هست مثلا توسط مودیفایر یا با متریال. برای آب نیمه شفاف من از متریال Raytrace material استفاده میکنم (توجه داشته باشید که باید نیمه شفاف باشد تا بتواند انعکاسی شود). برای موج دار شدنش از “bump map” a “noise” استفاده میکنم و همچنین یک مدیفایر “noise modifier” اعمال میکنم. دقت کنید که ابعاد آن باید کوچک باشد.

سپس باید یک نور “MR Area Omni” روی آب قرار دهید .سپس روی نور کلیک راست کرده و  “AFFECT SPECULAR” and “AFFECT DIFFUSE” را فعال کنید.

 آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

قسمت 5) با انجام این تنظیمات نور MR.Area Omni فقط روی آب اعمال میشود. در واقع ما از MR.Area Omni فقط برای افکت کاستیک استفاده میکنیم. همچنین گزینه سایه shadows را در تنظیمات نور غیر فعال کنید.حالا تمام آبجکت ها در صحنه را به غیر از MR.Area Omni را انتخاب و properties را کلیک کنید.

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

 قسمت آخر) به پنل “Mental Ray” برید و گزینه “GENERATE CAUSTICS” را انتخاب کنید. این کار واجب است تا کاستیک روی آبجکت ها ساخته شود. حالا به قسمت “INDIRECT ILLUMINATION” بروید و گزینه “CAUSTICS” را فعال کنید. حالا برای بالا بردن کیفیت کاستیک (بهتر / ظاهر شارپ تر) باید به قسمت تنظیمات نوری برید و یک مقدار خیلی خیلی بالا حدود 1 میلون را انتخاب کنید.اما برای تست رندر عدد 10.000 را انتخاب کنید.

عدد بالا تر کیفیت کاستیک را بالا میبرد و البته زمان رندر را هم همینطور. هممچنین برای روشن کردن خود کاستیک هم میتواید مقدار (MR.Area Omni) را بالا ببرید.

همچنین اگر رنگ نور MR.Area Omni را تغییر بدهید، رنگ کاستیک هم عوض میشود. مثلا برای رنگ آبی، یک رنگ آبی روشن شفاف در قسمت دیفیوز diffuse انتخاب کنید.

آموزش تری دی مکس - منتال ری کاستیک

رندر نهایی

آموزش مایا – منتال ری کاستیک

نحوه ایجاد افکت نور مایا منتال ری کاستیک Caustics Mental Ray

در این دوره آموزشی، نحوه ساخت افکت و نوری کاستیک مایا ، منتال ری، را برسی خواهیم کرد.

این دوره  مربوط به ساخت و کنترل پاشش و بازتاب اولیه و شکست و انعکاس نور در صحنه مایا هست. که با متور قدرتمند 3ds max 2015 mental ray آن را رندر خواهیم گرفت.برای شروع، روی انتشار فتون ها (Emitting Photons) و انرژی فتون ها (photons energy) و رنگ الگوی کاستیک ها بحث خواهیم کرد.معمولا زمان رندر گرفتن کاستیک، خیلی بالاست بنابراین تکنیک های پایین آوردن زمان رندر (time saving rendering techniques) را در مدت زمان 2 ساعت آموزش خواهیم داد.

نکات مهم پوشش داده شده در این آموزش شامل:نور پردازی از منابع مختلف نوری، درک کاستیک و انتشار فتون های نوری reflecting and refracting light rays، کنترل انرژی فتونها و نرخ تنزل Controlling Photon Energy and Decay Rates، کنترل مقیاس، شعاع، و دقت  Scale, Radius, and Accuracy، تغییر صفات رنگ های فوتون، Photon Tracing روی سطوح شفاف، نحوه save کردن و استفاده مجدد از Caustic Photons Maps;،  مشکلات رندر Rendering Errors، نحوه استفاده از Map Visualizer، استفاده مجدد از Dielectric Material Properties، Photon Interactions با متریال های مایا، Photon Interactions با متریال های منتال ری، آموزش مبحث ایجاد منتال ری کاستیک Caustics، آموزش mental ray Caustic،آموزش ساخت منشور (caustics رنگی)،آموزش کامپیوتر – تنظيمات پايه اي در mental ray،آموزش ایجاد جلوه Caustic شيشه در mental ray،آموزش مدیریت نور و افکت های نوری در رندر با Maya،آموزش مدیریت نور و افکت های نوری در رندر با Maya mental ray،آموزش ایجاد افکت caustics با استفاده از mental ray در محیط 3ds max،دانلود آموزش Global Illumination و Caustics در Maya و mental ray،mental ray Workflows in Maya: Caustics آموزش رندر منتال ري در مایا به صورت تصويري است.

Video Tutorials

پیش نمایش آنلاین – قسمت اول آموزش

آموزش تصویری منتال ری کاستیک

زمان : 2ساعت و 40 دقیقه

حجم: 400 مگابایت

شرکت سازنده : Digital Tutors

دانلود رایگان آموزش Mental ray Workflows in Maya: Caustics

دانلود با لینک مستقیم 400 مگابایت

www.3dmaxfarsi.ir :پسورد فایل فشرده

 

 http://www.3dmaxfarsi.ir/?p=7037 :لینک کوتاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فلید ها الزامی است *

*