آموزش گرافیک 2 بعدی
موضوعات داغ

آموزش فارسی مایا : تنظیم مقیاس متریال maya UV mapping

آموزش UV Unwrapping نرم افزار مایا

آموزش UV Unwrapping نرم افزار مایا

تنظیم مقیاس متریال نرم افزار : هر آبجکتی از مجموعه ای از سطوح هندسی ساخته شده است و وقتی که میخواهیم یک maps مثلا تکسچر را به آن اعمال کنیم، باید دقیقا مشخص کنیم که بیت مپ ، دقیقا در کجای سطح و با چه مقیاسی قرار خواهد گرفت.در نرم افزار مایا Maya ، تنظیمات مقیاس متریال ها توسط ابزار UV texture coordinates، و با توجه به فرم هندسی آبجکت ما، توسط یکی از گزینه های زیر کنترل میشود.

انواع UV Unwrapping موجود در نرم افزار مایا :

  • Automatic UV mapping
  • Planar UV mapping
  • Cylindrical UV mapping
  • Spherical UV mapping
  • User-defined UV mapping
  • Camera UV mapping

آموزش نحوه ی کار با UV ها در مایا: در گام اول، ما تمام تکسچرها و متریال ها را در نرم افزار فتوشاپ به صورت دو بعدی میسازیم. در گام بعدی تکسچر ساخته شده را به آبجکت مورد نظر اعمال، و  نرم افزار مایا به صورت خودکار تمام مپ را روی آبجکت پراجکت میکند که به این عمل پراجکت (projecting) گفته میشود.در مرحله بعدی مقیاس متریال ها را توسط یکی از آبشن های UV mapping تنظیم میکنیم.

فیلم آموزش مایا Video Tutorial

پخش آنلاین آموزش ایجاد نقشه های UV در نرم افزار Maya

نسخه کامل این آموزش فارسی : 8 ساعت و 40 دقیقه (از صفر تا صد مایا)

آموزش فارسی صفر تا صد مایا

 

autodesk maya Automatic Mapping options Mapping UVs Planar UV mapping and Automatic Mapping options Mapping UVs Planar UV mapping نقشه برداری اتوماتیک UVs را برای یک مشاغل چند ضلعی ایجاد می کند با تلاش برای یافتن بهترین UV قرار دادن توسط همزمان از چندین طرح. این روش نقشه برداری UV برای شکل های پیچیده تر مفید است که در آن طرح های پایه مسطح، استوانه ای و یا کروی UVs تولید نمی کند که مفید است، به خصوص در اجزایی که خارج از طرح یا در طبیعت توخالی هستند. آموزش UV Mapping در مایا خودکار چند قطعه UV یا پوسته در فضای بافت ایجاد می کند. این خوب است اگر شما از ابزارهایی استفاده می کنید که به صورت اتوماتیک برای UV ها به کار برده می شوند، مانند خم استاندارد (بدون شانه) و ابزار 3D Paint در حالت طرح. اگر شما نیاز به دستکاری با UV داشته باشید، باید با استفاده از ویژگی Move and Sew UV Edges، UV Shell ها را با هم در ویرایشگر UV ویرایش کنید. UV Mapping در مایا شما همچنین می توانید هواپیما های تعریف شده توسط کاربر را برای طرح بندی مختصات بافت UV مشخص کنید. گزینه Projection Load از یک شی چند ضلعی که از صحنه فعلی مشخص می کنید استفاده می کند. آموزش کامل یو وی مپینگ UV mapping روی آبجکت های استوانه ای مایا برای تسهیل دقیق تر کردن پیش بینی های UV، هنگام استفاده از ویژگی Automatic Mapping، دکمه منوی نمایشگر . آموزش کامل و کاربردی UV Mapping در نرم افزار Maya 2015 نمایش داده می شود. مگنتاتور پروجکشن به شما اجازه می دهد که چندین طرح پیش بینی UV را که در دیدگاه صحنه اتفاق می افتد مرتبط کنید و نحوه ی ایجاد UV در UV Editor را ببینید. متریال آموزش UV Mapping در مایا پروجکشن به نظر می رسد در مورد شیء انتخاب شده در نمایش صحنه با هواپیماهای آبی که با تعداد هواپیماهای تعیین شده توسط گزینه Flight Mapping's Automatic می باشد، به نظر می رسد. یک رنگ آبی روشن نشان می دهد که صفحه نمایش طرح ریزی شده از طرف شیء انتخاب شده روبرو شده است، در حالی که یک پل آبی تیره نشان می دهد که طرف این صفحه نمایش، که به طرف شی انتخاب شده روبرو شده است. متریال و تکسچر آموزش UV Mapping در مایا دستکاری شده در نیمه شفاف نمایش داده می شود در مقیاس 50٪ از طرح واقعی طرح، به طوری که آنها در هنگام استفاده از دستگیره به طور کامل مسدود نمی شود. آموزش uv-texture mapping در نرم افزار مایا خطوط قرمز و سبز در امتداد لبه هر یک از هواپیما به منظور نشان دادن محور U و V مربوطه در ویرایشگر UV به نظر می رسد. شما می توانید حرکت مچبند UV را حرکت دهید، چرخش دهید و مقیاس آن را درست مثل سایر manipulators در Maya. مقیاس پذیری دستکاری بر روی مقیاس حاصل از UVs پیش بینی شده در ویرایشگر UV تاثیر می گذارد. آموزش UV Mapping در مایا شما می توانید هر گونه تغییرات را برای کنترل منعکس با کانال کانال تنظیم مجدد کنید. هنگامی که یک شیء پیش بینی سفارشی با استفاده از گزینه Projection بارگذاری شده مشخص می شود، دکمه ی نمایشگر به روز می شود تا منعکس کننده ی هواپیماهای مشخص شده توسط طرح پیش بینی شده باشد. هر روش UV mapping با توجه به روش پیش بینی ذاتی آن، مختصات بافت UV را برای مش های سطح تولید می کند. در نتیجه، مختصات بافت UV دارای یک همبستگی فضایی 2D اولیه به اطلاعات ریشه در سیستم مختصات فضایی 3D است. این همبستگی بین نقشه بافت و سطح مش از طریق UV است که بافت را بر روی سطح قرار می دهد. UV mapping اولیه تولید شده از طریق تکنیک های UV mapping فوق معمولا نتوانسته است نهایی UV را که برای یک بافت مورد نیاز است تولید کند. در نتیجه، شما اغلب نیاز به انجام عملیات ویرایش بیشتر در UVs با استفاده از ویرایشگر UV. سطوح پویای سطحی چندگانه و زیربنایی در مایا دارای مختصات بافت پیش فرض UV است که می تواند برای UV mapping بافت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، اگر شما ابتدائی های پیش فرض را به هیچ وجه تغییر دهید (یعنی مقیاس، چهره های اکسترود شده، لبه ها را وارد کنید یا حذف کنید)، شما باید یک مجموعه جدید از مختصات بافت UV را بر روی شیء اصلاح شده با توجه به الزامات UV mapping بافت خود نقشه گذاری کنید.بهترین گردش کار این است که UV ها را بر روی یک مدل قرار دهیم تنها زمانی که کامل شده است.
نمایش بیشتر
telegram

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا