آموزش ادپتیو دی ام سی (الگوریتم سمپل گیری پلاگین Vray)
آموزش فارسی پلاگین ویری : ادپتیو دی ام سی Vray adaptive engine
به نظر من، بهترین پلاگین سمپل گیری (adaptive sampling engine) در دنیا ویری است. به این معنی که وقتی پلاگین ویری، بخواهد مقداری را محاسبه و پردازش کند، (مثلا رنگ یک پیکسل یا نوری که از یک سطح منعکس شده) تعداد سمپل هایی را که باید محاسبه کند؛ را خیلی هوشمندانه و با توجه به نوع متریال آن؛ انتخاب میکند!
ساز و کار الگوریتم بهینه ویری V-Ray adaptive algorithm بسیار ساده و مشخص است و به این شکل کار میکند : اگر به افکتی برخورد کند که به تعداد زیادی سمپل نیاز داشته باشد، ویری، اول یک مقدار کمی از سمپل را محاسبه میکند و سپس اگر ناسازگاری آن خیلی زیاد بود؛ اینقدر به سمپل گیری خودش ادامه میدهد تا به کیفیت مناسب برسد.
سمپل هایی که پلاگین ویری نیاز دارد محاسبه کند؛ می تواند به طور گسترده طبقه بندی شود و به دو گروه image samples و shading samples تقسیم بندی شود:
1) Image samples ها به طور مستقیم مربوط به پیکسل هایی هستند که در رندرهای نهایی با یکدیگر ترکیب میشوند. مانند افکت های موشن بلور و عمق صحنه (depth of field – motion blur effects) !
2) Shading samples ها به صورت مستقیم مربوط به افکت های جلوه های براق و گلوبال آیلیومنشن و نورهای منطقه ای (glossy reflections, global illumination, area lights) هست و پلاگین ویری به صورت الگوریتم سمپل گیری بهینه را (adaptive sampling) برای هر 2 گروه به کار میگیرد.
درست برعکس روش fixed-rate engine ، که یک روش سمپل گیری ثابت هست، متور adaptive engine اینکار را کاملا بهینه و هوشمند انجام میدهد. به این معنی که با توجه به اعدادی که در کادر رندر وارد میکنیم؛ ویری تصمیم میگیرد که در کجا و به چه مقداری، سمبل بسازد!البته درست هست که این متور، میتواند به صورت adaptive باشد، اما متاسفانه، امکان آندر سمپلینگ (Vray undersampling) در آن وجود ندارد ! و تنها متوری که میتواند پروسه آندر سمپلینگ را انجام بدهد، متور adaptive subdivision engine هست !
در این تصویر ، یک روش را نشان میدهد که یک نور یا متریال، میتواند با یک پیکسل سمپل گیری شود.
فیلم آموزشی Video Tutorial
پخش آنلاین آموزش : قسمت اول
نسخه کامل آموزش فارسی ویری V-Ray برای تری دی مکس: کامل، از صفر تا صد