پکیج آموزش زیبراش فارسی (مقدماتی تا پیشرفته)
بهترین آموزش فارسی ZBrush به زبان فارسی (از صفر تا حرفه ای)
زیبراش واقعا یکی از بهترین ابزارهای مجسمه سازی دیجیتال است که تمام مراحل : مدل سازی سه بعدی پیشرفته، اعمال تکسچر و رندرینگ را میتوانید در آن انجام دهید. با یادگیری نرم افزار Zbrush میتوانید به صورت حرفه ای در حوزه های: کاراکتر سازی، انیمیشن سازی،معماری و بازی سازی کامپیوتری، فعال باشید.
ZBrush یک نرمافزار قدرتمند برای ساخت مدلهای سهبعدی، مجسمهسازی دیجیتال و طراحی کاراکتر است. این نرمافزار بهطور گسترده در صنایع بازیسازی، فیلمسازی، انیمیشن و طراحی صنعتی استفاده میشود.
در اینجا مراحل اولیه برای شروع کار با ZBrush آورده شده است:
زیبراش چیست؟
ZBrush نرم افزار فوق العاده قدرتمند در زمینه مجسمه سازی و نقاشی دیجیتالی sculpting, painting, and illustration است.در درس قبل آموزش مدلسازی همبرگر با تری دی مکس و زیبراش را داشتیم. در این دوره آموش فارسی کاملی از ZBrush را داریم.محیط کاربری و ابزارهای آن را برسی میکنیم و در غالب یک پروژع عملی،با نرم افزارهای Pixols – unique 2.5D حجم یک موجود دریایی را مجسمه سازی میکنیم.اصول اساسی و پایه ای ساخت و ویرایش دستی و همچنین وارد کردن احجام را در محیط نرم افزار ZBrush برای حجاری کار خواهیم کرد.
در مورد Subdividing mesh و با مفاهیم مانند ماسک و پولی گروپ masking, polygroups و همچنین تکنیک های مختلف مبتکرانه و حرفه ای ساخت حجم سازی تری دی ، مانند ZSpheres, DynaMesh and ShadowBox آشنا خواهیم شد.کارمان را با چند حجم ساده simple geometry شروع میکنیم و سپس بر روی روش هاییی بر اساس خود پروژه project-based پیش خواهیم رفت. و sculpting, painting را برسی میکنیم.فایبر میش FiberMesh را بکار میگیریم و نورپردازی ساخت متریال و رندر ZBrush را کار میکنیم.
این ابزاری است که توسط هنرمندان برای مجسمهسازی شخصیتهای سه بعدی انیمیشن با استفاده از کشش، فشار، له کردن، خراشیدن، دستکاری، بافت، و افزودن بسیاری موارد دیگر به کار برای ایجاد حس و ظاهر واقعی بصری استفاده میشود. این یک راه حل برای مدل سازی با وضوح بالا است و با 30 براش مختلف و بسیاری از فرآیندها و کنترل ها ارائه می شود. این پیشرفته ترین نرم افزار مجسمه سازی دیجیتال 2.5 بعدی و سه بعدی است که برای مدل سازی، بافت و نقاشی استفاده می شود. این یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع انیمیشن، بازی و فیلم سازی است.
تمام ابزارهای پیشرفته صنعتی برای کارهای دیجیتال و مهارت های روزانه را دارد. این می تواند مدل های با تراکم بالا را در تکنیک های مجسمه سازی سنتی ایجاد کند. این نشان می دهد که گویی با یک توپ خاکی دیجیتال کار می کنید و با استفاده از دست آن را با چنین خروجی با کیفیتی شکل می دهید. این سریعتر از هر برنامه انیمیشن دیگری است که توسط Pixologic توسعه یافته و در سال 1999 به بازار عرضه شد و با الزامات و توسعه فناوری در حال حاضر به توسعه ادامه داد. قابل استفاده در کامپیوتر و مک است.
با ZBrush چه کاری می توانید انجام دهید؟
Zbrush ابزار پیشرفتهای است که برای ایجاد شخصیتها و بازیها با تکنیک منحصربفرد دیجیتال صنعتی و ابزارهای مورد استفاده در انیمیشن، بازی، ساخت فیلم VFX، Illustrational و بسیاری دیگر، بسته به پروژهها و نیازهای آنها، استفاده میشود. تمام ابزارهای پیشرفته برای خواسته های حرفه ای پروژه ها را دارد.
مراحل سایت مدل پیچیده با زیبراش، (به سادگی)
- ایجاد مش یا مدل اصلی در صورت نیاز
- مجسمه سازی (اضافه کردن جزئیات به مدل اولیه)
- بافت (افزودن جزئیات رنگ به مدل با استفاده از UV Master، Spotlight و رنگ پلی)
- رندر (حرکت مدل، ظاهر و احساس متریال با مدیریت دقیق جدول زمانی)
- واردات / صادرات (اشتراک گذاری فایل طبق فرمت های مورد نیاز مطابق با الزامات پروژه)
- Illustration (نقاشی 2.5 بعدی و فروشگاه رنگ به ایجاد تصویر تعاملی کمک می کند) و خیلی بیشتر به ایجاد شخصیت ها و مدل های بازی تعاملی و چشمگیر کمک می کند.
چطور ZBrush به ما کمک میکنه؟
زیبراش پیشرفته ترین ابزار برای مجسمه سازی دیجیتال است. دارای برسهای مختلف، طولهای ضربهای و چند ابزار انعطافپذیر بیشتر است که برای دستیابی به مدلهای طراحی شده به شکل دیجیتال با جزئیات پلی بالا تعبیه شده است. رابط کاربری آن کمک می کند تا مدل ها را به راحتی مدیریت کنید. مدلسازی با استفاده از خاک رس مشابه است. ایجاد یک مدل با استفاده از استاد مجسمه سازی زمان کمتری می برد.
مدلسازی Stroke هایی، مانند: منحنی، Stylus، مجسمه سازی، جزئیات را می توان خود به خود انجام داد. تمام ابزارهای قابل توجه برای تبدیل تصاویر به مدل دیجیتال با بافت، رندر را داخل خود نرم افزار دارد.
مزیت های زیبراش چیست؟
ZBrush یکی از محبوبترین و قدرتمندترین نرمافزارهای مجسمهسازی دیجیتال و مدلسازی سهبعدی است که بهطور گسترده در صنایع مختلف مانند بازیسازی، فیلمسازی، انیمیشن، طراحی صنعتی و حتی چاپ سهبعدی استفاده میشود. مزیتهای اصلی ZBrush عبارتند از:
۱. قابلیت مجسمهسازی پیشرفته
- ZBrush بهطور خاص برای مجسمهسازی دیجیتال طراحی شده است و ابزارهای قدرتمندی برای ایجاد جزئیات باورنکردنی روی مدلها ارائه میدهد.
- براشهای متنوع و قابل تنظیم به کاربران امکان میدهند تا شکلها و بافتهای پیچیده را به راحتی ایجاد کنند.
۲. استفاده از تکنولوژی Pixol
- ZBrush از تکنولوژی Pixol استفاده میکند که به کاربران اجازه میدهد نه تنها اطلاعات سهبعدی، بلکه اطلاعات مربوط به رنگ، بافت، نور و عمق را نیز در یک محیط دوبعدی ذخیره و ویرایش کنند.
- این ویژگی باعث میشود ZBrush برای کارهای هنری و مفهومی بسیار انعطافپذیر باشد.
۳. DynaMesh و ZRemesher
- DynaMesh: این قابلیت به کاربران امکان میدهد بدون نگرانی از تراکم یا توزیع نامناسب مشها، مدلهای خود را بهطور آزادانه تغییر شکل دهند.
- ZRemesher: این ابزار بهطور خودکار مشهای مدل را بهینهسازی میکند و آنها را برای کارهای بعدی آماده میسازد.
۴. سابدیویژن (Subdivision)
- ZBrush از سیستم سابدیویژن پشتیبانی میکند که به کاربران امکان میدهد مدلهای خود را به چندین لایه تقسیم کنند و جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنند.
- این ویژگی برای ایجاد مدلهای با کیفیت بالا و پر از جزئیات بسیار مفید است.
۵. ابزارهای قدرتمند برای ایجاد بافت و رنگ
- ZBrush ابزارهای پیشرفتهای برای رنگآمیزی و ایجاد بافتهای پیچیده ارائه میدهد.
- با استفاده از Polypaint، کاربران میتوانند مستقیماً روی مدلهای خود رنگآمیزی کنند.
- همچنین، سیستم UV Master به کاربران کمک میکند تا بهراحتی UVها را ایجاد و مدیریت کنند.
۶. قابلیت کار با مدلهای با چندضلعیهای بالا
- ZBrush میتواند مدلهایی با چندضلعیهای بسیار بالا (حتی میلیونها یا میلیاردها پلیگان) را مدیریت کند. این ویژگی برای ایجاد جزئیات بسیار ریز و باورنکردنی ضروری است.
۷. ZModeler
- ZModeler یک ابزار مدلسازی قدرتمند در ZBrush است که به کاربران امکان میدهد مدلهای خود را با دقت بالا و بهصورت پارامتریک ایجاد و ویرایش کنند.
- این ابزار برای ایجاد اشکال هندسی و ساختارهای پیچیده بسیار مفید است.
۸. قابلیت یکپارچهسازی با سایر نرمافزارها
- ZBrush با بسیاری از نرمافزارهای سهبعدی مانند Maya، 3ds Max، Blender و Cinema 4D سازگار است.
- کاربران میتوانند مدلهای خود را بهراحتی به فرمتهایی مانند OBJ، FBX و STL Export کنند و در نرمافزارهای دیگر استفاده کنند.
۹. GoZ
- GoZ یک قابلیت منحصر به فرد در ZBrush است که به کاربران امکان میدهد مدلهای خود را بهطور خودکار بین ZBrush و سایر نرمافزارهای سهبعدی انتقال دهند.
- این ویژگی باعث صرفهجویی در زمان و بهبود روند کار میشود.
۱۰. قابلیتهای پیشرفته برای چاپ سهبعدی
- ZBrush ابزارهای خاصی برای آمادهسازی مدلها برای چاپ سهبعدی ارائه میدهد، مانند ایجاد مشهای با کیفیت بالا و بررسی مشکلات احتمالی مدلها.
۱۱. ارگونومی و رابط کاربری قابل تنظیم
- رابط کاربری ZBrush بسیار انعطافپذیر است و کاربران میتوانند آن را بر اساس نیازهای خود سفارشیسازی کنند.
- همچنین، ZBrush از قلمهای نوری (مانند Wacom) پشتیبانی میکند که کار با آن را برای هنرمندان دیجیتال راحتتر میکند.
۱۲. منابع آموزشی گسترده
- ZBrush دارای جامعه کاربری بزرگ و فعالی است که آموزشها، پلاگینها و منابع زیادی را به اشتراک میگذارند.
- وبسایت Pixologic نیز آموزشهای رسمی و مستندات کامل را ارائه میدهد.
۱۳. قابلیتهای انیمیشن و رندر
- ZBrush ابزارهایی برای ایجاد انیمیشنهای ساده و رندرهای با کیفیت بالا ارائه میدهد.
- با استفاده از BPR (Best Preview Render)، کاربران میتوانند رندرهای واقعگرایانهای از مدلهای خود ایجاد کنند.
۱۴. پلاگینها و اسکریپتهای کاربردی
- ZBrush از پلاگینها و اسکریپتهای شخصسازیشده پشتیبانی میکند که میتوانند قابلیتهای نرمافزار را گسترش دهند.
۱۵. بهروزرسانیهای منظم
- Pixologic بهطور منظم ZBrush را بهروزرسانی میکند و ویژگیهای جدید و بهبودهای عملکردی را به آن اضافه میکند.
با توجه به این مزیتها، ZBrush به یکی از ابزارهای ضروری برای هنرمندان دیجیتال و طراحان سهبعدی تبدیل شده است. این نرمافزار نه تنها برای ایجاد مدلهای پیچیده و پرجزئیات مناسب است، بلکه به کاربران امکان میدهد تا خلاقیت خود را بهطور کامل به نمایش بگذارند.
آموزش مقدماتی زیبراش
1. نصب و راهاندازی ZBrush
- ابتدا نرمافزار ZBrush را از وبسایت رسمی Pixologic دانلود و نصب کنید.
- پس از نصب، نرمافزار را باز کرده و با استفاده از لایسنس خود، آن را فعال کنید.
2. آشنایی با محیط کاربری
- منوها و پالتها: محیط ZBrush شامل چندین منو و پالت است که ابزارهای مختلف را در اختیار شما قرار میدهد. مهمترین پالتها شامل Tool، Brush، Stroke، Alpha و Material هستند.
- کانواس (Canvas): این بخش فضای کاری شماست که در آن مدلهای سهبعدی و دوبعدی ایجاد میشوند.
- نوار ابزار (Toolbar): شامل ابزارهای اصلی مانند جابجایی، چرخش و بزرگنمایی است.
3. ایجاد یک پروژه جدید
- از منوی File گزینه New Project را انتخاب کنید.
- اندازه کانواس و رزولوشن را تنظیم کنید.
4. کار با ابزارها (Tools)
- از پالت Tool، یک ابزار اولیه مانند Sphere3D یا Cube3D را انتخاب کنید.
- ابزار را روی کانواس قرار دهید و با کلیک و کشیدن، آن را رسم کنید.
- برای ورود به حالت Edit Mode، روی ابزار کلیک کنید یا کلید T را فشار دهید.
5. مجسمهسازی (Sculpting)
- از پالت Brush، براشهای مختلف را انتخاب کنید. براشهایی مانند Standard، Move، Clay و Smooth برای شروع مناسب هستند.
- با استفاده از براشها، شکلهای مختلف را روی مدل خود ایجاد کنید. برای مثال، از براش Standard برای افزودن جزئیات و از براش Smooth برای هموار کردن سطح استفاده کنید.
6. استفاده از داینامش (DynaMesh)
- برای ایجاد یک مش قابل انعطاف، از DynaMesh استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان میدهد بدون نگرانی از تراکم مش، مدل خود را تغییر شکل دهید.
- برای فعالسازی DynaMesh، به پالت Tool بروید و در بخش Geometry، گزینه DynaMesh را انتخاب کنید.
7. اضافه کردن جزئیات با ZRemesher و Subdivision
- ZRemesher: این ابزار به شما کمک میکند تا مش مدل خود را بهینهسازی کنید.
- Subdivision: با استفاده از ساب دیویژن، میتوانید سطح مدل خود را به چندین لایه تقسیم کنید و جزئیات بیشتری اضافه کنید.
8. رنگآمیزی و مواد (Materials)
- از پالت Material، مواد مختلف را انتخاب کنید و به مدل خود اعمال کنید.
- برای رنگآمیزی، از براش Color استفاده کنید و رنگهای مختلف را روی مدل خود اعمال کنید.
9. ذخیره و Export
- پس از اتمام کار، پروژه خود را با استفاده از گزینه Save As از منوی File ذخیره کنید.
- برای استفاده از مدل در نرمافزارهای دیگر، میتوانید آن را به فرمتهای مختلف مانند OBJ یا FBX Export کنید.
چرا به ZBrush نیاز داریم؟
ما به Zbrush برای ایجاد انیمیشن های تعاملی و پیشرفته با براش ها و ویژگی های مختلف، جزئیات با شخصیت ها و مدل های بازی با مفاهیم بافت و رندر آسان نیاز داریم.
محدوده کاری نرم افزار ZBrush چیست؟
- در خیلی از انیمیشن و بازی ها از برنامه برای ایجاد گرافیک های کامپیوتری سه بعدی استفاده می کنند.
- دارای بسیاری از ابزارها و پلاگین های پیشرفته مانند Booleans، براش های VDM، 3D Alphas، 3D Text و غیره است.
- بسیاری از MNC ها پروژه هایی در حال انجام دارند و تعداد کمی از آنها در مقایسه با بسیاری از نرم افزارهای مشابه دیگر، فرآیندهای خود را به عنوان بخشی از الزامات حرفه ای مقرون به صرفه و مهارتی تطبیق می دهند.
مخاطب مناسب برای یادگیری این فناوری ها چه کسانی هستند؟
دانشجویان انیمیشن و بازی می توانند Zbrush را برای توسعه در زمینه و حیطه کاری به همراه بسته های جذاب بیاموزند.
افراد باتجربه در زمینههای مشابه میتوانند خود را برای فرصتهای حامل بهتر در بازار ارتقا دهند.
سرفصل های آموزش حرفه ای زیبراش
- خلاصه ای از پروژه و معرفی سر فصل ها
- محیط کاربری و ابزارهای پایه ای ZBrush
- شروع سریع پروژه یا زیبراش Getting started ZBrush
- درک مفهوم صفحه 2بعدی کاری 2.5D Canvas
- ساخت احجام پایه ای و ساده Basics geometry
- آموزش کار با فایل های زیبراش Working files
- تنظیمات پنجره کنترل کننده محیط کاربری display options
- آموزش قرار دادن یک عکس مرجع و پایه برای بگراند reference images
- تبدیل آبجکت و حجم 2بعدی یه 3بعدی 3D objects
- سابدیواید کردن حجم برای اضافه کردن جزئیات Subdividing
- شروع آموزش پایه ای مجسمه سازی زیبراش sculpting
- اصول حجم سازی سه بعدی پولیگان ها polypainting
- آموزش کار با ماسک های زیبراش masks ZBrush
- مدلسازی پیش رفته حجم های 3بعدی Deforming
- نحوه مدلسازی و کارروی پولی گروپ Polygroups
- آموزش ساخت، ویرایش، اعمال متریال زیبراش materials
- ساخت تکسچرها در ZBrush
- نحوه ساخت ماسک با ابزار ZSpheres
- کار با ابزارهای فرعی subtools
- ساخت شبکه حجمی مش Mesh Creation ShadowBox
- نحوه اعمال DynaMesh
- تکنیک های وارد کردن شبکه مش Insert Mesh
- بازسازی و تغیررات کلی حجم Remeshing
- اضافه کردن جزئیات به پروژه detail meshes
- آموزش مدلسازی روی احجام سخت hard surface modeling zbrush
- نحوه استفاده Panel Loops
- آموزش استفاده از ابزارهای توپولوژی Topology
- روش ها و مفاهیم پیش رفته حکاکی مجسمه سازی Advanced sculpting
- نحوه ایجاد کردن نویز در روی سطوح
- آموزش polypainting
- آموزش نورپردازی زیبراش Spotlight
- نحوه به نمایش گذاشتن Posing
- بکارگیری انواع لایه های سه بعدی
- آموزش فایبرمش FiberMesh
- نحوه استفاده از تانژانت مورف Morph Targets
- اصول پایه ای استفاده از مایکرومش Basics of Micromesh Zbrush Tutorial
- آموزش مدلسازی با dynamesh tutorial
- ایجاد افکت خنده روی صورت کرم
- آموزش رندرگیری rendering in zbrush 4r6
- خروجی گرفتن تصویر از رندر زدبراش
- ساخت و اصلاح مقیاس متریال ها UVs in ZBrush
- تعامل و وارد و خارج کردن فایلها با سایر نرم افزارها
پیش نمایش آنلاین قسمت اول Introduction to ZBrush
آموزش مدلسازی زیبراش و افکت گذاری با فتوشاپ ZBrush + photoshop
حالا طراحی و مدلسازی پیچیده خلق یک کاراکتور جنگنده ( sci-fi robot warrior) مخصوص بازی های کامپیوتری درست شبیه کاراکترهای بازی call of duty advanced warfare آموزش خواهیم داد. تکنیک ها و روش های مختلف مدلسازی و مجسمه سازی دیجبتالی روی سطوح سفت و سخت hard surface modeling in ZBrush را با ریبراش را برسی میکنیم. همچنین تکنیک های متفاوت روتوش عکس و افکت گذاری painting lights با فتوشاپ را میپردازیم.در نهایت کارمان را با پست پروداکشن post production و افکت گذاری نهایی تکمیل میکنیم.
در این دوره ی آموزشی میخواهیم یک ربات علمی تخیلی کاملا پیچیده و پیشرفته سه بعدی را در نرم افزار Zbrush را طراحی کنیم . تمرکز ما بر روی تکنیک های طراحی سطوح سخت یا Hard surface modeling خواهد بود . ربات را از نقطه ی صفر به کمک ابزارهای فوق العاده قدرتمند نرم افزار Zbrush طراحی می کنیم ، بعد از طراحی شکل کلی ربات ، شروع به طراحی قطعات مکانیکی لازم برای افزودن جزئیات بیشتر به ربات می کنیم . سپس کار را برای رندر نهایی در فتوشاپ آماده کرده و ربات سه بعدی خود را در با یک صحنه جذاب ترکیب می کنیم .
در این دوره آموزش فارسی زیبراش، طراحی و مدلسازی رباتی را که در عکس بالا می بینید را مدلسازی میکنیم، قطعات و مفصل ها و اتصالات آن را مکان دهی و سپس متریال اعمال میکنیم و رندر میگییم.مرحله آخر هم پست پروداکشن و افکت های زیبای فتوشاپ هست.این آموزش فوق العاده زیبا و دیدنی را از دست ندهید:
- پکیج جامع صفر تا صد آموزش فارسی ZBrush + فایل های پروژه
- زمان : 9:12 ساعت فیلم با کیفیت HD
- قیمت: 490,000 تومان
سلام میخوام این آموزش رو تهیه کنم آیا این آموزش تماما فارسی هستش؟
سلام. بله
در توضیحات هم نوشته شده که فارسی هست
سلام
ببخشید یه سوال داشتم
شما به عنوان یه گرافیست چه نرم افزاری رو برای شروع پیشنهاد میکنبد؟
علاقم هم بیشتر به طراحی کاراکتر هست
تمام نرم افزار های شرکت adobe برای گرافیست ها هست (فتوشاپ – ایندیزاین – افترافکت – پریمیر و …)
برای طراحی کاراکتر و آیکن و … از نرم افزار illustrator استفاده میکنند
سلام
لطف می کنید بگید zbrush ساخت کدام کشوره؟
سلام من از طریق پرداخت آنلاین این مجموعه آموزشی به زبان فارسی را گرفتم.خیلی عالی و مفید ولی متاسفانه فایل 21 یا همون آموزش daynamesh در بین فایل ها نیست ممنون میشم از راهنمایی شما
سلام. فایل شماره بیست و یک ، این هست 21. Mesh Creation DynaMesh
که داخل آرشیو به همین اسم وجود داره.اگه پیدا نکردید، بفرمایید یا براتون ایمیل کنیم