آموزش نورپردازی خارجی در تری دی مکس + اسکچاپ

آموزش فارسی پست پروداکشن در فتوشاپ Pdf : کامپوزیت حرفه ای رندر ویری

آموزش View گیری تنظیم دوربین صحنه خارجی view camera setup

آموزش پست پروداکشن و رندر معماری

مقدمه: همان طور که می دانید،حتی رندر نهای بهترین متورهای رندر مثل V-ray هم  نیاز به پردازش و روتوش دارند.کار هایی مانند اعمال عمق صحنه،پاک کردن نویز رندر، اضافه کردن پرسوناژ فتوشاپ، اصلاح کردن روشنایی و کنتراست و … به مجموع این کار ها پست پروداکشن  post production میگویند که در فتوشاپ  یا برنامه افتر افکت انجام میشود.

 

قبل از رندر گرفتن نهایی، باید کمی روی انتخاب زاویه دوربین و Veiw گیری مناسب وقت بگذاریم.خوب در این مرحله باید چند چیز را مشخص کنیم:

کارهایی که اول در 3dsmax انجام میدهیم:

فرمت فایل File format :

چند ورژن آخر Photoshop قابلیت سیو کردن فایل HDR یا EXR را دارند.در 3D Studio MAX هم میتوانید فایل ها را با فرمت EXR ذخیره کنید.متور رندر VRay هم میتواند تصاویر مخصوص ویری vrimg را ذخیره کند.تصاویر اچ دی آر (تصاویر با دامنه برد بالا High dynamic range) به شما تصاویر با دقت و کیفیت و عمق رنگ بهتری به شما میدهد.داشتن این قابلیت امکانات خیلی بهتری را موقع پست پروداکشن میدهد.در این آموزش ما از فایل های EXR تری دی مکس، استفاده میکنیم.

– آموزش رندر المنت Render Elements :

توسط رندر المنت ها میتوانید اطلاعات هر رندر را به صورت تصاویر جدا داشته باشید(مثلا یک عکس برای اطلاعات انعکاس، یک عکس برای اطلاعات شکست نور، و …) و سپس همه این عکس ها را در فتوشاپ لایه بندی و پست پروداکشن انجام میدهیم.

آموزش Occlusion Pass / VRay Dirt :

اکوژن پس، ابزاری است که امروزه در دنیای گرافیک کامپیوتری فراوان دیده میشود.ازآن برای کسب افکت های بیشماری استفاده میکنیم اما اغلب برای ارتقای کیفیت سایه در لبه ها، از آن استفاده میکنیم. همان طور که از Occlusion shader در منتال ری استفاده میشود، بجای آن ، ما در ویری، از VRayDirt استفاده میکنیم.

آموزش ambiant occlusion

  1. VRayDiffuseFilter
  2. VRayGlobalIllumination
  3. VRayLighting
  4. VRayReflection
  5. VRayRefraction
  6. VRayShadow
  7. VRaySpecular
  8. VRayZDepth

در این آموزش از متریال VRayMtlWrapper برای اضافه کردن مشخصات اضافی به سطوح، استفاده کرده ایم.کاربرد آن دقیقا مانند کادر Object settings ویری است.

آموزش متریال VRayMtlWrapper material

برای متریال هایی که میخواهیم برجسته و مشخص باشند از متریال Solid self-illuminated white استفاده کرده ایم.تمام رندرها را با فرمت 16-bit Targa دخیره میکنیم.

solid self-illuminated

حالا در Photoshop:

در رندر: از آنجایی که رندر را با فرمت 32-bit EXR ذخیره کرده ایم،مقداری تغیررات را باید در روشنایی تصویر یا همان Exposure انجام دهیم.مقدار Gamma را 1.6 قرار میدهیم.

photoshop-adjusment-photoshop

Exposure-control-in-3ds-max

– قبل از اینکه هر کار دیگری انجام دهیم، باید رندر را با فرمت 16-bit or 8-bit دخبره کنیم روی حداکثر اطلاعات رنگی، (color info) کار کنیم.سپس با استفاده از alpha channel، کمی تصویر را مات میکنیم.

Exposure Gamma

– Occlusion/Dirt Map

ما occlusion pass را به صحنه بالا اضافه کردیم روی حالت “Multiply”.می بینید که تصویر خیلی تاریک میشود.دلیل اش این است که حالت Multiply transfer در فتوشاپ، از تاریک ترین لایه روی خود استفاده میکند.برای اینکه فقط تصویر اصلی مان تحت تاثیر قرا بگیرد،2کار انجام می دهیم:

1- با دستور Levels دقیقا کنار  دکمه occlusion pass.در قست تنظیمات Levels مقدار روشنایی را تاآنجا بالا میاوریم که تقریبا سفید شود بجز اینکه فقط لبهایی که بعدا برای vray dirt استفاده میکنیم.

همچنین تنظیمات Hue/Saturation را  کنار دکمه occlusion pass اعمال میکنیم تا ویژگی های رنگی(در این پروژه رنگ آبی)را به آن اضافه کنیم.

 Hue/Saturation

همان طور که در تصویر بالا می بینید،سایه در لبه ها بهتر تعریف شده اند.

متریال های فلز راه راه نما Corrugated metal:

-از ابزار  Color Balance در رندر المنت استفاده میکنم تا زنگ آبی آسمان را به خوبی نمایش بدهد.

-همچنین از براش زرد در حالت Color Dodge برای رنگ نور خورشید استفاده میکنم

-رنگ شیشه ها را هم کمی انعکاسی انتخاب کردم تا داخل ساختمان زیاد مشخص نباشد و آسمان را منعکس کند.

bleach bypass:برای جذاب تر شدن رندر، مقدار روشنایی و کنتراست رنگ را بالا میبرم.

-حالا یک  تن مقدار  زرد متوسط در قسمت سایه ها در Color Balance ایجاد میکنم.

Color Balance

Hue/Saturation با استفاده از ویژگی های Colorize یک لایه duotone(آبی و سیاه) ایجاد میکنیم .با از Soft Light transfer mode میتوانیم ته رنگ آبی و رنگ زرد را ترکیب کنیم.

Soft Light transfer mode

در تصویر بالا می بینید که هنوز رندر کمی تیره است.پس با ابزار Levels کمی آن را روشن میکنیم.

Levels in photoshop

Vignett یک افکتی است که یک قاپ در دور تا دور عکس است که به داخل عکس شیب رنگ دارداین افکت در عکاسی و در دنیای واقعی هم اتفاق میافتد.در اینجا با استفاده از دوربین خصوص ویری VRay Physical Camera آن را به رندر اضافه میکنیم.

آموزش Vignetting VRay Physical Camera

در فتوشاپ هم میتوان این افکت را با یک قلموی تیره متوسط ایجاد کرد.ما در فتوشاپ تمام این کارها را در قسمت adjustment layers انجام دادیم.میتوان در برنامه AfterEffects کارهای پیچیده تری انجام داد.اما این ساده ترین  وسریع راه بود.در تصویرزیر رندر خام و نهایی post production را می بینید.

AfterEffects

 https://www.3dmaxfarsi.ir/?p=118 : لینک کوتاه
نمایش بیشتر
telegram

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام – سپاسگذارم – خیلی خوب بود.
    یا علی

  2. سلام
    این یک مقاله است که رایگان ترجمه شده، شما میخوای چی رو بخرید؟

  3. سلام. چرا لینک خرید نداره این محصول؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا