آموزش مدلسازی
موضوعات داغ

آموزش فارسی تری دی مکس : پنل سلسله مراتب 3ds max Hierarchies

آموزش Hierarchies تری دی مکس : ریگ کاراکتر 3ds Max Character Rigging

آموزش Hierarchies تری دی مکس : ریگ کاراکتر 3ds Max Character Rigging

hierarchy panel 3ds max : یکی از مهم ترین قسمت های کاراکتر سازی سه بعدی، متصل کردن اجزاء و قسمت های بدن و تعریف محدوده حرکت ، محدوده چرخش ، تعریف استخوان بندی اجزاء بدن و توسط Hierarchies ها است که به مجموعه این کارها ریگ کاراکتر (3ds Max: Character Rigging) گفته میشود.برای ریگ کردن کاراتر، باید بتوانیم تمام قسمت ها را قسمت بندی کنیم.

و این سلسله مراتب در پنجره ای از تری دی مکس به نام (های راکی 3ds max Hierarchies )نشان داده میشود.

یکی از کاربردی ترین ابزارها برای ساخت انیمیشن سازی های کامپیوتری (computer animation) قابلیت لینک کردن آبجکت ها به یکدیگر توسط ابزار chain هست. با لینک کردن آبجکت ها به یکدیگر ، میتوانید روابط پدر و فرزندی (parent-child) را بین قسمت های مختلف آبجکت، به وجود بیاورید. و تمام Transforms  هایی که به والدین آنها اعمال کرده باشید ، به آبجکت های بچه (child objects) آنها هم منتقل میشود. به زبان تریدی مکس، به این لینک ها hierarchy گفته میشود.

در این آموزش فارسی تری دی مکس و در درس های آینده، میخواهم کمی در مورد این پنجره مهم صحبت کنم  تا با مفاهیم پایه ای (Leaf – Link – Pivot) بیشتر آشنا شویم. که برای کاراکتر سازی حتما باید با این مفاهیم را بلد باشید.

فیلم آموزشی Video Tutorial

پخش آنلاین آموزش کار با پانل سلسله مراتب تری دی مکس

نسخه کامل این آموزش فارسی : 10 ساعت و 50 دقیقه (از صفر تا صد تری دی مکس)

آموزش فارسی صفر تا صد تری دی مکس

 

You can customize the quad menu and ou can easily select children or parents with a right-click and then a click. مشاهده یک سلسله مراتب شما می توانید از این روش ها برای مشاهده روابط بین والدین و فرزندان در یک سلسله مراتب مرتبط استفاده کنید. پنجره انتخاب از صحنه نمایش داده می شود هر زمان که شما با استفاده از یک روش انتخاب با نام، مانند انتخاب منوی ویرایش انتخاب با نام، با کلیک کردن بر اساس نام در نوار ابزار اصلی، و یا با فشار دادن کلید H نمایش داده می شود. برای نمایش اشیاء سلسله مراتبی، در گفتگو، نمایش زیر تیره را روشن کنید. این کودکان را زیر والدین خود قرار می دهد. فهرست سلسله مراتبی در سمت چپ پنجره View Track نمایش تمام اشیاء را با استفاده از indentation برای بیان سلسله مراتب نشان می دهد. اشیاء کودک نمایش داده می شوند و در کنار پدر و مادرشان قرار دارند. مزیت اضافه شده از Track View این است که شما می توانید مشاهده را با سقوط و گسترش شاخه های سلسله مراتب کنترل کنید. نمایش سلسله مراتب در لیست کنترل کننده یک نماد مربع با یک plus نشان دهنده یک شاخه در حال فروپاشی تحت آن شی است، در حالی که منهای یک شاخه گسترش یافته را نشان می دهد. با کلیک بر روی آیکون plus برای گسترش شاخه یا آیکون منهای برای فروپاشی آن. نکته: در صحنه های پیچیده، از ویرایشگر منحنی برای حرکت به سرعت از طریق نمایش پیوسته استفاده کنید. نگران نباشید، شی را در نمای پورت انتخاب کنید، سپس روی آن کلیک راست کرده و Curve Editor را انتخاب کنید. نمایش مسیر Viewer - Curve Editor با انتخاب شی در بالای پنجره ظاهر می شود. شما همچنین می توانید برای مشاهده سلسله مراتب از مشاهده اسکریپت استفاده کنید. علاوه بر نشان دادن ساختار شما، Schematic View حاوی ابزارهایی برای دستکاری سلسله مراتب است. انتخاب اعضای سلسله مراتب: اجداد و پسران هنگامی که شما یک یا چند اشیا را در یک سلسله مراتب انتخاب کرده اید، می توانید آن اجداد مستقیم یا فرزند خود را با کلید های Page Up و Page Down انتخاب کنید. صفحه Up انتخاب شی را انتخاب می کند و پدر و مادر شی را انتخاب می کند. Page Down شیء را انتخاب می کند و همه فرزندان فوری خود را انتخاب می کند، اما نه همه فرزندان پایین زنجیره. نکته: این دستورات ناوبری هنگام تنظیم پارامترهای مشترک برای سینماتیک معکوس مفید هستند. برای انتخاب یک شی و همه فرزندان آن، می توانید: دوبار کلیک بر روی شی در یک نمای دید. دوبار کلیک بر روی نماد شی در لیست آهنگ سلسله مراتب آهنگ. انتخاب سلسله مراتب اعضا: خواهران و برادران موجود در سفارشی سازی رابط کاربر اقدامات انتخاب برادر و برادر و انتخاب برادر - قبلی، که در گروه اصلی UI و دسته کلیه ها ظاهر می شود. شما می توانید آنها را به عنوان کلید های Hotkey، دکمه نوار ابزار و غیره اختصاص دهید. توصیه میکنیم به ترتیب آنها را به کلیدهای پیکان راست و پیکان و پیکان سمت چپ اختصاص دهید. به طور پیش فرض، این کلید ها میانبرهای صفحه کلید نیستند. با استفاده از یکی از این دستورات، انتخاب فعلی با یک شی تنها در همان سطح سلسله مراتبی جایگزین می شود. دقیق تر، یک خواهر و برادر در این زمینه به عنوان یک هدف از فاصله نسبی برابر از نزدیکترین والد انتخابی شیء تعریف شده است. تمام اشیائی که به این تعریف نیاز دارند، خواهر و برادر هستند، به طوری که در سلسله مراتب نامتقارن، شی A می تواند یک خواهر و برادر از شی B باشد، اما معکوس لزوما مورد نیست. به عنوان مثال، سلسله مراتب نامتقارن از اشیاء کمکی ساختگی نشان داده شده در زیر: سلسله مراتب در انتخاب از صحنه محاوره ای سلسله مراتب در viewport (اعداد اضافه شده) از تصویر viewport، ممکن است انتخاب می شود و انتخاب برای هر فراخوانی بعد از هر دو فرمان به طور متناوب ادامه می یابد. این به این دلیل است که 3ds Max تنها تا جایی که شاخه بعدی در بالای شی مورد انتخاب قرار دارد، به نظر می رسد، در نتیجه Dummies 02 و 08 خواهر و برادر Dummy06 هستند، اما برعکس. تعریف یک خواهر و برادر در این راه، مزیت عملی شما را برای شما فراهم می کند، مثلا، از طریق انتخاب تمامی لینک های انگشت در یک طرف شخصیت بدون انتخاب پرش به سوی دیگر. اما دوچرخه سواری از طریق خواهر و برادر با یک شیء بازوی باز معمولا نتیجه انتخاب یک شی بازوی مخالف است. هنگام استفاده از این دستورات، اشیاء پنهان و یخ زده را نمی توان انتخاب کرد، اما در هنگام تصمیم گیری در مورد آنچه که و نه یک خواهر و برادر است، به عنوان بخشی از سلسله مراتب در نظر گرفته می شود. همچنین، اگر یک فیلتر انتخاب فعال باشد، خواهر و برادرهایی که معیارهای فیلتر را برآورده نمی کنند، نمی توانند انتخاب شوند. در چنین مواردی، خواهر و برادرهای نامناسب به نفع یک خواهر و برادر دیگر، در صورت وجود وجود دارد. سفارشی کردن منو چهارم شما می توانید منوی چهارگانه را سفارشی کنید تا دستورات را برای انتخاب کودکان یا اجداد یا هر دو نمایش دهید. از منوی سفارشی، سفارشی کردن رابط کاربر را انتخاب کنید. در برگه Quads، از لیستی از تمام فرمان های منوی چهارم را انتخاب کنید. انتخاب اجداد یا انتخاب کودکان. سپس شما می توانید به راحتی کودکان یا والدین را با یک کلیک راست و سپس یک کلیک انتخاب کنید. پانل سلسله مراتب دسترسی به ابزار برای تنظیم پانل سلسله مراتب دسترسی به ابزار را برای تنظیم پیوندهای سلسله مراتبی بین اشیا فراهم می کند. پانل فرمان> پانل سلسله مراتبی ژیروسکوپ به عنوان سلسله مراتبی جمع می شود: والدین حلقه بیرونی با دسته است. Flywheel کمترین کودک است. با اتصال یک شی به دیگری، شما یک رابطه پدر و مادر ایجاد می کنید. تغییرات اعمال شده به والدین نیز به فرزند منتقل می شود. با پیوند اشیاء بیشتری به اشیاء پدر و مادر و کودک می توانید سلسله مراتب پیچیده ای ایجاد کنید. استفاده های مشترک از اتصال عبارتند از: ایجاد حرکات پیچیده. شبیه سازهای متصل شده. ارائه پایه ای برای سینماتیک معکوس. تنظیم پارامترهای چرخشی و کشویی برای استخوانها. پانل سلسله مراتب به سه حوزه تقسیم می شود: اطلاعات مربوط به پیوند IK لینک: برای اطلاعات پیشین مهم در مورد سلسله مراتب و سینماتیک، نگاه کنید به Animating with Kinematics Forward and Kinematics Inverse (IK). موضوع پدر و مادر: مفاهیم مرتبط با پانل های کنترل پیوند متحرک با Kinematics معکوس Kinematics معکوس (IK) مرجع مرتبط IK لینک اطلاعات است.



نمایش بیشتر
telegram

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا