آموزش ساخت متریال

آموزش فارسی کار با متریال های آماده تری دی مکس Arch & Design materials

آموزش متریال دهی در تری دی مکس : کامل کار با متریال های آماده تری دی مکس Arch & Design materials

آموزش متریال دهی در تری دی مکس autodesk Arch & Design Material

آموزش متریال دهی در تری دی مکس : یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکل بچه ها؛ طریقه متریال دادن در 3d max است و نحوه استفاده از دو پنجره 3ds max compact material editor – slate editor است. در این آموزش ویدئویی، تمام این مبحث را پوشش خواهیم داد.

در این قسمت میخواهم نحوه کار با متریال های معماری تری دی مکس Autodesk and Arch & Design materials که ساخت شرکت آوتودسک هست را به شما آموزش بدم. که وظیفه آن، بالا بردن کیفیت  image quality رندر های معماری است. و به طور کلی، بازدهی و گردش کار workflow – performance را خیلی ساده و راحت میکند و اگر بخواهیم دقیق تر بگویم، ویژگی های پیشرفته رندرهای شما را ارتقا میدهد، روی سطوح براق گلاسی دار glossy surfaces ، مانند کف طبقه؛ تاثیر فراوانی دارد و …

برای دسترسی به آن، میتوانید به سیر زیر روید : Material/Map Browser > Materials > mental ray > Arch & Design Material

نکته اینکه : متریال های Arch & Design material فقط زمانی در Browser شما نشان داده میشنود که آبشن active renderer ویژگی های مخصوص (آرچ اند دیزاین)، را ساپوت کند. ویژگی هایی مانند : انعکاس و یا شفافیت reflectivity – transparency ، تنظیمات امبینت اکوژن ambient occlusion settings ، و همچنین به عنوان یک افکت رندر، گرد کردن گوشه های رندر و لبه ها  و ….

آموزش متریال دهی در تری دی مکس Arch & Design materials

نمونه ای از انواع افکت های متریال material effects که در آرشیور Arch & Design material وجود دارد.

آموزش متریال دهی در تری دی مکس mental ray Arch & Design material

در واقع، مجموعه متریال های mental ray Arch & Design material ، پکیجی از متریال های یکپارچه monolithic material shader و استاندارد بین تمام نرم افزارهای اتودسک مانند : رویت، مایا، تریدی مکس و … است که همگی آنها؛ این نوع متریال ها را ساپورت میکنند و فقط برای رندرگیری معماری و رندرهای استدیویی architectural – product-design renderings بسیار عالی عمل میکنند.

همچنین تمام متریال های سطوح سخت hard-surface materials را هم ساپورت میکند. مثلا: فلز، چوب و شیشه. و البته برای رندرگیری سریع و افکت هایی مانند glossy reflections – refractions آن را بهینه سازی کرده اند.

مهم ترین ویژگی های Autodesk and Arch & Design materials :

  • راحتی استفاده و انعطاف پذیری : چیدمان و کنترل بسیار منطقی و ساده و سریع ای دارد.
  • دارای انواع قالب های آماده Templates : دسترسی سریع به تنظیمات آماده متریال های ترکیبی پیچیده settings combinations و ساده.
  • از نظر فیزیکی بسیار دقیق است Physically accurate : میتوان انواع شیدر ها shaders را دست کرد و حتی قوانین فیزیک را زیر پا گذاشت.
  • بهبود براقیت متریال ها Glossy performance : بالا بردن کارایی الحاق، گلاسی نس های شبیه سازی شده و مهم تر از همه، بهبود چشم گیر در نمونه برداری sampling و …
  • بی ای آر اف قابل ویرایش Tweakable BRDF : میزان انعکاس را با توجه به زاویه دید، میتوانید تعریف کنید.
  • مرعی بودن اجسام Transparency : توپر و یا تو خالی : اجسامی نیمه مرعی مانند شیشه، میتوانند توپر solid باشند و یا فقط یک صفحه باشند که شکست نور داخل آن اتفاق نمی افتد.
  • گوشه های گرد Round corners : توانایی گرد کردن لبه ها در رندر، تا نور  به لبه های تیز هم برخورد کند و رندرها realistic باقی بمانند.
  • کنترل ایندایرکت آیلومنشن Indirect Illumination control : میتوانید دقت final gather یا سطح indirect illumination را نسبت به per-material basis در نظر بگیرید.
  • آبشن جدید برای دیفیوز Oren-Nayar diffuse : ما را قادر میکند تا “سطوح پودری” ظاهری مانند خاک رس داشته باشند.
  • امبینت اکوژن داخلی Ambient Occlusion : برای برخورد بیشتر با سایه ها shadows و ارتقاء جزئیات کوچک.
  • انواع مختلف شیدر ها shader در یک پکیج : پرتوهای نوری و سایه های شیدر ها Photon – shadow shader بسیار هوشمند شده اند مانند:  frosted glass- brushed metals و تنظیمات آنها هم ساده است .

 

فیلم آموزش متریال دهی در تری دی مکس Video Tutorials

پخش آنلاین آموزش متریال دهی در تری دی مکس

 

  • نام آموزش : آموزش کار با متریال های Autodesk and Arch & Design
  • نرم افزارهای استفاده شده : 3ds max – mental ray Renderer
  • ترجمه و دوبله : جعفر صیدی
  • زمان : 11 دقیقه
telegram

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا